Povídání o všem možném a nemožném..

Diskuse o všem ostatním

Moderátor: VSbrok

Odpovědět
Vrana
Začátečník
Příspěvky: 5
Registrován: 07 led 2023 22:06

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od Vrana » 07 led 2023 22:57

Nedá mi to nereagovat, protože míra zeleného blbnutí od některých lidí zde se zdá extrémní. Kažný máme svůj názor a své vidění světa. Každý tak trochu selektivně vybíráme, co chceme vidět. Pár mých komentářů ke grafům, které 5.1. prezentoval czhunter.

Fossil fuel share in electricity production woldwide 2000-2021
Tady vidíme, že za 20 let se ve světě snížilo užití fosilních zdrojů z 64% na 62%. Dynamika posledních 10 let je sice větší - asi 0,6 procenta za rok.
Tak to máme ještě asi 100 let...

Share of fossil fuels in gross available energy in EU
Přes obrovské investice bohatých států za 30 let poklesly v EU fosilní zdroje z 82% na 72%. Takže za krásných 200 let budou na nule. To bych rád viděl, ale už je mi 50 a asi to nedám.

Tvrdit, že větrná a sluneční energie je nejlevnější je prostě demagogie. Slunce může celkem pěkně fungovat v teplých státech. Pokud potřebuji spoustu energie na klimatizaci ale nemusím topit, tak soláry fungují skvěle. U nás se ale bez klimatizace dá celkem žít, je užitečná tak 20 dní v roce. Ale 150 dní je potřeba topit. A zrovna v době, kdy slunce nesvítí.

Vítr hučí. Nikdo nechce bydlet pod vrtulí. Se spolehlivostí je u nás na tom podobně jako soláry. Ale aspoň funguje i v zimě. Něco jiného jsou země, které mají mělké moře. Tam vrtule nikomu nevadí a fouká tam celkem často. To se nás ale netýká.

Voda funguje v Rakousku (vysoké hory) nebo Norsku (málo lidí), ale zkuste u nás postavit novou přehradu.

Zdaleka nejhorší je ale spolehlivost Občasných Zdrojů Energie. V létě stačí k panelům přidat baterku (životnost kolem 10 let, cena srovnatelná
s panely) a můžu mít energii celý den.

Neexistuje - a jsem přesvědčen, že ani v následujících 30 letech nebude existovat efektivní způsob, jak energii dlouhodobě uchovat. Lze vyrobit vodík, syntetický líh, čpavek,.. ale ztráty jsou obrovské. Navíc bych fakt nechtěl půl roku uchovávat vodík v takovém množství, abych měl v zimě čím topit. Při účinnosti celého procesu 30% navíc musím vyrobit energie mnohem více než vlastně potřebuji.

Takže vrtule budou jistě přibývat. Panely budou růst na polích čím dál více, ale klasické zdroje tu s náma budou ještě mnoho desítek let. Z pohledu investora s horizontem 10-20 let jsou stále dobře investovatelné. Samozřejmě můžou státy vymýšlet odpustky (dnes se jim říká CO2 povolenky) a extra daně, ale buď bude energetika aspoň nějak vydělávat a bude mít smysl do ní investovat nebo se prostě celá EU rozpadne, protože životní úroveň půjde rapidně dolů.

Uživatelský avatar
VSbrok
Site Admin
Příspěvky: 1839
Registrován: 03 led 2019 23:09
Bydliště: 100 věží
Been thanked: 7 times
Kontaktovat uživatele:

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od VSbrok » 09 led 2023 12:16

Problém "vrtulníků" jsou jejich vrtule, jejich životnost je v některých případech, větrných podmínkách, jen 5 let, někdy i méně. O tom se radši nikde nemluví.
Navíc recyklace vrtulí je 3km díra v zemi a zahrabat na 200 let, bo zatím nemáme žádný proces jak ten sklolaminát recyklovat. O tom je taky zakázáno mluvit.
Investuji na důchod a klidný spánek

JosephusMiller
Začátečník
Příspěvky: 140
Registrován: 18 srp 2019 16:49
Been thanked: 1 time

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od JosephusMiller » 09 led 2023 14:45

Výnosnost prakticky všech penzijních fondů v ČR za minulý rok (v jejich dynamických/akciových variantách) je cca minus 10%.

Očividně, narozdíl od členů tohoto fóra, nemají ty správné koule, křištálové.
ABBV/NGG/TCPC/GSK/PPL/CSCO/BKCC/KHC/PFE/MAIN/PRU/INTC/ARCC/ARI/CIM/VTRS/MMM/ED/MRK/UL/FMS/TWO/PNW/OGN/GOOD/NLY/LYB/GILT/BDX/RIO/TAK/MSFT/OHI/FSR/GLAD/C/ARR/BAK/O/HAS

CEZ/KB/COLT

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 09 led 2023 22:03

Všechny investují do indexů a ETF. Tedy není to žádné překvapení ne? Za loňských valuací indexů to bylo dané, že výnos bude mizerný.

Křišťálové koule nepotřebuješ. Stačí Fastgraphs a kupovat za levno. Já jsem v plusu kolem 10% a tedy spokojený.

Mmimochodem BYD představilo i druhé nejrychlejší sportovní auto planety. 0-100 za 2s. Rychlejší už je jen Rimac Nevera s 1.8s, další EV samozřejmě.

Rimac Nevera cena začíná na $2M, BYD U9 bude kolem $150k. Ted levnější, než jejich zaostalá a pomalá konkurence v podobě Ferrari, Porche, Lamborghini a dokonce rychlejší na sprintu, než Bugatti Chiron s cenovkou €2,4M.

A teď poctivě, kdo by svojí spalovací šunku za tohle nevyměnil? Já hned. Představení vozu tady https://youtu.be/vRsMmQVTMAA

Dále pak Paříž se chce stát nejzelenějším městem Evropy. Nyní je to město bez zeleně a plné aut a zplodin překračující limity WHO. Odstraní polovinu nadzemních parkovacích míst, odstraní mnoho jízdních pruhů a nahradí je veřejnou plochou, zelení a cyklostezkami. Dále jsou zavírány i mnohé ulice a tunely a nově pouze pro pěší. Město také chce mít 100% ulic do roku 2026 vybavené cyklistickou infrastrukturou. Za to jim tleskám.
https://youtu.be/3kZ3rWHs9wU

Fotky dole jak vypadal Amsterdam v 70.letech. Neskutečné zácpy, smrad apod. Byly dokonce návrhy rozdělit město dálnicemi, jako je to v USA a v Praze. Zdravý rozum však vyhrál a přešlo se postupem času na veřejnou dopravu a kola. Dnes jim celý svět závidí jejich infrastrukturu a bezpečnost na silnicích a ulicích.

Obrázek

Amsterdam v 70. letech a dnes:
Obrázek

Ono jako nepražák, který byl v Praze mnohokrát v posledních měsících (vlakem samozřejmě) mohu s klidným svědomím říci, že Praha je ošklivé město. Auta jsou prakticky v každé ulici až na pár extrémních výjimek. Dokonce i v pěší zóně a uličkách, kam se auto sotva vešlo jsem furt musel uhýbat osobákům. Pak přecházíte most přes Vltavu a vedle vás to pálí 60 km/h stovky aut. Infrastruktura pro cyklisty minimální a špatná. I chodec je na tom špatně. Některý přechody mají tlačítka, jiné ne nebo jen modrá. Běda, když přijdete pár sekund pozdě a zmáčknete tlačítko pozdě, pak už zelená se stejnak nerozsvítí a čekáte jakou dobu. Auta jezdí i přes Prašnou bránu. Se divím, že je nepustí i na Karlův most. No a zvěrstvo v podobě pražské magistrály snad radši ani nezmiňovat. 30 let po revoluci a stále není zrušená a postaven obchvat Prahy. V 60. letech se málem to samé stalo i Amsterdamu, když tam přivedli plánovače z USA. Ti navrhli rozdělit město dálnicemi viz plánek dole. Naštěstí nebyli tak blbí, aby to schválili.

Obrázek

Pak se mi líbí toto povídání o Dánsku s názvem Země vítězného socialismu, kde mají 2x tolik kol než aut a kde v ropné krizi roku 1973 si řekli, že již nikdy nebudou závislí energeticky na cizích zemích neboli ropa, plyn, uhlí a jádro. Dnes mají polovinu elektřiny z nefosilních paliv a stále podíl zvyšují. Žádný přesun peněz od střední vrstvy se nekonal. Dánsko je mezi nejbohatšími zeměmi světa a má nejmenší nerovnost mezi obyvatelstvem ze všech zemí OECD.
https://youtu.be/tV6sakl5KAs

Podle autopůjčovny Hertz stojí údržba jejich EV flotily zhruba o 50-60% méně, než spalovací protějšky. Což jim zvyšuje marže a zisk. Objednali dalších 175 tisíc EV od GM a chtějí mít 25% vozidel EV do roku 2024.

https://thedriven.io/2022/08/05/hertz-s ... fuel-cars/

No a zakončím to videem o nových typech větrných elektráren. Některé nemají žádné pohyblivé části a mohou být umístěny přímo ve městech, další typ vypadá jako vibrátor :lol: , ale zdá se velice efektivní a levný na výrobu a i s mnohem delší životností, než lopatkové turbíny a mohou se ve zmenšené verzi namontovat i na střechu domu.
https://youtu.be/d_-0IsO-8Ps
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

volnicko
Pokročilý
Příspěvky: 207
Registrován: 23 led 2021 19:48
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od volnicko » 10 led 2023 08:30

JosephusMiller píše:
09 led 2023 14:45
Výnosnost prakticky všech penzijních fondů v ČR za minulý rok (v jejich dynamických/akciových variantách) je cca minus 10%.

Očividně, narozdíl od členů tohoto fóra, nemají ty správné koule, křištálové.
Ono to s tou kristalovou kouli taky nebude tak horky. Lidska prirozenost je racionalizovat si udalosti, jakkoliv byly nepravdepodobne. Lidsky mozek tak uz funguje. Doporucuji zkusit neco od Taleba (treba Cernou labut, ale v podstate pise porad to same). Takze dnes vsem prijde jasne, ze valka mezi Ruskem a Ukrajinou byla nevyhnutelna. Ze tech byl valuacne prilis napnuty, ze rostouci urokove sazby budou ublizovat rustovym firmam (coz je teda aspon dano matematicky) a ze REIT zazijou spatny rok. Ono mozna kdyby se clovek tech samych lidi zeptal pred rokem, tak dostane jine odpovedi. :)
Ale to uz je bohuzel ve svete analytiku bohuzel bezne. Dat tech predpovedi tolik a dost obecne, abychom po roce mohli rict, ze mame pravdu. Takovy Jan Hajek z Top Stocks by mohl povidat.
czhunter píše:
24 led 2022 19:10
Mezi dnes zajímavé dividendovky za levno patří Manulife, Western Union, T.Rowe Price, Comcast, Cummins, Amgen, CardinalHealth, Whirpool, Omnicom, Best Buy a dividendový král s 50 lety zvyšování dividendy Leggett & Platt s 4,5% yieldem. Vše levné se slušným růstem a potenciálem porazit indexy na mnoho let.

Zajímavé firmy bez dividendy nebo pod 2% yield - eBay, Paypal, Global Payments, Borgwarner, Facebook, Amazon, Snap-On, AmerisourceBergen, Toyota, Stellantis. Také výrobce bot Crocs vypadá zajímavě. Firma rostla 30% ročně a stále se očekává růst 20% ročně pro příští roky a přitom je za levno. Takže růst odhadem 5x tolik než Apple příští 3 roky a je za 1/3 PE. Taková růstovka pod radarem, přitom jejich boty známe každý.
Treba tohle by taky bylo zhruba -10%, ale czhunter to takto nastesti nekoupil. Gratuluji.

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 12 led 2023 13:08

-10% v době, kdy S&P 500 mělo cca -20% je stále silný nadvýkon. Většina fondů na trhu nedá ani 2% nadvýkon nad S&P 500. A hlavně já nekupuji na jeden rok, kupuji do doby, dokud daná firma zůstane silná a slibuje velký výnos DLOUHODOBÝ. Nejsem krátkodobý spekulant.

Z toho seznamu jsem loni přidal celkem tři akcie. Obojí mi vydělají minimálně 20% ročně další dekádu. To se klidně vsadím. A na tom jediném záleží.

Děkuji za gratulaci. 2021 jsem asi o 4% zaostal za indexem, 2022 ale 30% nadvýkon. Holt nákup ultra levných defenzivních akcií typu Merck, Bristol Myers, Cigna a tabáčky se vyplatil královsky. To jsem tu už nevím od koho samozřejmě v roce 2021 slyšel, jak Buffett Merck a Bristol prodává. No klasické kecy tady na fóru, jako vždycky. Místo faktů raději řečičky, kecičky.

Merck druhá nejlepší akcie v DOW za rok 2022. Buffett je mimo mísu u zlata a byl mimo mísu i u zdravotnických akcií v roce 2021. Na svůj věk je docela čilý, ale už dělá neomluvitelné chyby a měl by odstoupit z hlavní role u Berkshire. Třeba jeho nákup Apple loni na jaře byl taky velice hloupý. V té době Michael Burry AAPL naopak shortoval a dnes víme, kdo z nich měl fundamentálně a valuačně pravdu a Buffett to nebyl.
ze rostouci urokove sazby budou ublizovat rustovym firmam (coz je teda aspon dano matematicky)
Jak je to matematicky dáno? Já vždy myslel, že 20% rostoucí firma bude zdvojnásobovat EPS každé 3 roky bez ohledu na sazby. Ono je to jinak? Ono úroková sazba 2 vs 3% změní matematiku? Asi by to měl někdo říci drtivé většině růstových firem v aristokratech, kteří jsou stále blízko nebo na all-time high.

2000 a 2007 bublina se stala za 5 a více let rostoucích sazeb. Rostoucí sazby neškodí růstovým firmám. Škodí jim nejvyšší valuace indexů v historii burzy v USA v roce 2021 podle všech metrik krom jedné. Druhá věc, co jim škodí, tak jsou propady EPS.
Ono to s tou kristalovou kouli taky nebude tak horky. Lidska prirozenost je racionalizovat si udalosti, jakkoliv byly nepravdepodobne.
Ano. Naštěstí tyto události byly pravděpodobné na 99% a není to tento případ. Stačí se podívat do historie, co se dělo za stejných valuací jako byl rok 2021. Budoucí výnosy mají korelaci se startovní valuací. Velice přesnou a danou.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 12 led 2023 13:37

Tesla překonala BMW a je nejprodávanější luxusní značka v USA. Prvně po cca 25 letech má titul americká automobilka. A to americká vláda hází Tesle klacky pod nohy v čele s Bidenem. Prodeje BMW za rok 2022 cca -8% jak v USA, tak i v Německu.

Tesla sesadila Toyotu Camry jako nejprodávanější středně velký vůz v Austrálii. Po 28 let v řadě držící tento titul. Prodeje respektive tržní podíl japonských automobilek padá jako kámen na všech hlavních trzích. Jen tržní podíl v USA se snížil o 8% jen za období dvou let, Jak reportoval Bloomberg
https://www.bloomberg.com/news/features ... car-market

Ani jedna japonská automobilka není v top 20 nejprodávanějších EV značek. Toyota má tržní podíl 0,7% v EU, pokud si dobře pamatuji. Tristní.

Hnědé mozky ve vedení japonských automobilek dost možná odstřelili celý automobilový sektor v Japonsku, na kterým je dnes země z velké části závislá. Gratuluji hnědým mozkům v EU, že jsme teď tak pozadu za Čínou a USA v EV a naše produkty jsou doslova deklasovány v Číně, nejdůležitějším automobilovém trhu světa a brzo budou i tady. Zajímavý, že německá televize DW tohle věděla už roky dopředu a před tímto varovala v mnoha dokumentech. A to bylo Německo lídr v solárních panelech a BMW jedni z prvních na trhu s EV a patenty v EV sektoru. Místo vybudování nobého a silného sektoru u nás, jsme nechali Čínu stát se lídrem.

Why Germany Should Worry About China’s EV Expansion
https://youtu.be/m18kqM9elAc

Tesla nejbezpečnější auto v historii v crash testech v EU i Austrálii. Kdo má prachy a má rád svojí rodinu, tak Tesla je auto jasné volby. Ale jo v médiích je jen bububu Tesly hoří. Výhody se psát nesmí a negenerují tolik prokliků aka clickbait.
https://www.forbes.com/sites/johnkoetsi ... ab4a6a4ff3

Jo VSBrokovu tezi, jak se EV přestanou prodávat a Tesla dopadne jako Nokia vidím dost nepravděpodobnou. Spíš naopak kostnatá a pomalu se adaptující Toyota, Mazda apod. bude mít co dělat, mít vůbec nějaké prodeje v dalších letech.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

volnicko
Pokročilý
Příspěvky: 207
Registrován: 23 led 2021 19:48
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od volnicko » 12 led 2023 15:18

czhunter píše:
12 led 2023 13:08
Jak je to matematicky dáno? Já vždy myslel, že 20% rostoucí firma bude zdvojnásobovat EPS každé 3 roky bez ohledu na sazby. Ono je to jinak? Ono úroková sazba 2 vs 3% změní matematiku? Asi by to měl někdo říci drtiié většině růstových firem v aristokratech, kteří jsou stále blízko nebo na all-time high.
Abych pravdu rekl, tak pokud si myslis, ze je 1,2^3=2, tak nevim, jestli ma smysl placat cas na to, abych ti popisoval jak funguje vzorecek na vypocet NPV, jakkoliv je banalni. https://en.wikipedia.org/wiki/Net_present_value (i je soucasti delitele)

Pokud tedy nejsi prvni investor na svete, co si mysli, ze neni rozdil mezi tim, jestli 1M dostaneme ted nebo za 10 let.
A pokud veris, ze discount rate je ovlivnena urokovou sazbou. Tedy ze pozadovana navratnost se bude lisit ve chvili kdy je bezrizikovy vynos 10% a 0%.

Btw tohle je uplny zaklad. Pokud mi neveris, tak pockej az prijde nejaka neocekavana informace o americke inflaci. Pokud bude zprava implikovat vetsi nez ocekavane zvysovani urokovych sazeb, zasahne to rustovky vic nez value. Nebo se podivej zpetne. ;)
Naposledy upravil(a) volnicko dne 12 led 2023 17:16, celkem upraveno 1 x.

volnicko
Pokročilý
Příspěvky: 207
Registrován: 23 led 2021 19:48
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od volnicko » 12 led 2023 15:48

Vrana píše:
07 led 2023 22:57
Zdaleka nejhorší je ale spolehlivost Občasných Zdrojů Energie. V létě stačí k panelům přidat baterku (životnost kolem 10 let, cena srovnatelná
s panely) a můžu mít energii celý den.

Neexistuje - a jsem přesvědčen, že ani v následujících 30 letech nebude existovat efektivní způsob, jak energii dlouhodobě uchovat. Lze vyrobit vodík, syntetický líh, čpavek,.. ale ztráty jsou obrovské. Navíc bych fakt nechtěl půl roku uchovávat vodík v takovém množství, abych měl v zimě čím topit. Při účinnosti celého procesu 30% navíc musím vyrobit energie mnohem více než vlastně potřebuji.
Ano, ta kalibrace leto/zima je strasne tezka. A fakt to neni tak, ze se muzeme podivat na nejake YT video a rict, ze uz se to vyresilo a ze k tem elektrarnam dnes bezne montuji baterky. Kapacitne tohle vyresit nemohou. Kdybychom vzali vsechny vyrobene baterie na svete, tak stejne neulozi to, co Temelin vyprodukuje za sezonu.

Ale presto nejsem skepticky. Pokud mame dost instalovaneho vykonu, tak nemusi nizka efektivita provozu a transformace energie tolik vadit. Navic to je postupna vec. Zemni plyn se da dobre ukladat a elektrarny na nej vcelku flexibilne poustet. Tedy v prve rade neni duvod ho prilis pouzivat v lete. To v mensim plati i pro jina fosilni paliva. A myslim, ze tohle treba Nemci vedi a proto buduji terminaly na LNG. Ale tak treba se jen zapomneli zeptat tady na foru. :D

Uživatelský avatar
VSbrok
Site Admin
Příspěvky: 1839
Registrován: 03 led 2019 23:09
Bydliště: 100 věží
Been thanked: 7 times
Kontaktovat uživatele:

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od VSbrok » 12 led 2023 17:57

Problém LNG je jeho přeprava. Protože abys ho dostal do lodě/náklaďáku, tak ho musís nejdřív stlačit. Čímž se generuje ENORMNÍ množství tepla, který musís uchladit.
Následná přeprava lodí US>EU spálí až 30 % nákladu, protože se tento plyn zároveň používá pro pohon těchto lodí.
No a pak, abys LNG dostal do trubek, tak ho zas musíš ohřát, což spotřebuje opět ENORMNÍ množství energie, které je generováno spalováním tohoto plynu.

Takže, když si uvědomíš, že pro stlačení spotřebuješ 5-10 %, přepravou 30 %, zplynováním dalších 5-10 %, tak se spalovací motor nezdá jako úplně neúčinný ... ale pšššššt nikomu to neříkejte, protože LNG je super ekologický!
Investuji na důchod a klidný spánek

Odpovědět