Povídání o všem možném a nemožném..

Diskuse o všem ostatním

Moderátor: VSbrok

Odpovědět
czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 29 dub 2023 15:31

VSbrok píše:
28 dub 2023 13:39
Tak hlavně se zelený mozky na tu čínskou "EV revoluci" dívají naprosto špatně. ...:oops:
VSBroku kde čerpáš svoje informace? Protože jsi pravidelně mimo realitu a jen zdá se opakuješ něco z pochybných webů typu proruské protievropské propagandy.
bez jakýhokoliv filtru na komínech tam čudí jak o život, takže ty výfuky aut to jen dorazily.
95% všech uhelných elektráren v Číně má filtry na redukci znečištění. V Indii jen 10% pro srovnání.
https://www.indiaspend.com/95-of-chinas ... 0-do-26358

Čína je lídr ve veřejné dopravě. Postavila desítky tisíc km rychlovlaků, které stáhly ze silnic desítky až stovky milionů aut a je lídr i v elektrifikaci autobusů a taxi. Být Čína takový blbci, jako USA, tak do dnes nemají ani kilometr rychlovlaků a o 200 miliónů aut na silnicích navíc.

Ekologie jim není u prdele. Ta je u prdele USA, která bojkotuje Pařížskou dohodu a zavedla módu SUV a pickup pro vyšší marže a přesunula výrobu do Číny, takže znečišťují svět lodní dopravou zboží z Číny do USA pro vyšší marže miliardářům. Nejprodávanější auto v USA je po 40 let Ford F-150 pickup, velký jako tank ze druhé světové a dle průzkumů jich 95% nikdy nevidělo terén. V Číně je to malé vozítko do města a EV za 100 tisíc Kč.
Jenže to, co se v tý naší zelený EU už jak si neříká je, že číňanovi je nějaká ekologie naprosto u pr... a vesele staví stovky uhelných elektráren, který do těch EV vyrábí elektriku.
Moc vesele ne. Takto vypadal Peking v roce 2014, před zahájením ekologického smýšlení. Máš svobodu cestování, klidně se tam můžeš nastěhovat, když tak zbožňuješ spalování fosilních paliv. Oni je staví, protože nebyla jiná možnost finančně ani technologicky. To je jako říkat, že bezdomovec vesele jí jídlo z popelnice.

Obrázek
Takže ano, EV jsou super, ALE!!! pro krátké dojezdy po městě, a čekat pak 3 hodiny než by se taková baterie nabila? To je fakt budoucnost, kterou chceme?
https://www.caranddriver.com/features/g ... ing-range/

Lucid Air dojezd 800 km
Tesla S 600 km
Hyundai Ionic 6 580 km.
Tesla model 3, který cenou dohání vozy Škoda má dojezd 576 km.

Podle statistik je drtivá většina jízd do 30km a auto 23 hodin denně sedí na parkovišti. A to je statistika z USA, kde mají úplně jiné vzdálenosti. A i když tedy pojedu do Chorvatska na dovolenou, tak nepojedu 600 km v kuse, ale zastavím se v Rakousku, Slovinsku na tamní památky a baterii dobiji. Cestovat po ČR nad 300 km jinak než vlakem je stejnak jen lidská hloupost. Máme nejhustší železniční síť v Evropě a cestování stovky kilometrů vlakem je mnohem pohodlnější a bezpečnější.

3 hodiny čekat na nabití? Tesla nabije až 321 km za 15 minut a to má zastaralou baterii. Tedy ani nestačí vystydnout kafe na benzince. Doma se pak instalují jejich nástěnné nabíječky a ty nabijí až 70 km za hodinu. Tedy v ČR bude stačit pro průměrně používané auto do 30 minut nabíjení denně na domácí nabíječce. Nové baterie od Catl nabijí 80% za 15 minut tedy kolem 500 km za 15 min. No a to jedno promile populace, co pravidelně jezdí 800 km bez zastavení v kuse, si holt počká déle na ultra range EV s dojezdem 1000 km a více. Jen by mě zajímalo, jak to děláte, že vás nebolí prdel, ujet 1000 km v kuse bez 15 minut přestávky. Letenky po EU jsou od 300 Kč, tedy fakt nevím, kam jezdíte tak daleko, že se to vyplatí oproti zaplacení za letenku 300-1000 Kč?

Taky nevím, proč ve všem vždy vidíš jen ty negativa. Proč nevidíš i ty pozitiva? Snížení ceny soláru o 90% za 12 let, dojezd EV zdvojnásobující se každé 2-3 roky, cena EV padající volným pádem poslední měsíce a nyní na stejno jako dražší modely spalovacích vozů. Tesla je nyní levnější, než spalovací BMW a dotahuje cenu vozů Škoda. Při poloviční ceně za údržbu vozu dle statistik půjčovny Hertz. Ten vývoj EV za posledních 5 let je neskutečný a stále zrychluje. Já když si vzpomenu na svoje první počítače kolem roku 1998 s cenovkou 200 tisíc, flopy disketou, jen CD čtečkou bez vypalovačky a vytáčeným internetem s rychlostí 56kb/s, tak si nedovedu ani představit, co bude za EV za 20 let. Predikuji dojezdy v mnoha tisících kilometrech, nabíjení do 5 minut a životnost v milionech kilometrů a bezdrátové indukční nabíječky zabudované přímo do parkovacích míst do asfaltu.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

Uživatelský avatar
VSbrok
Site Admin
Příspěvky: 1839
Registrován: 03 led 2019 23:09
Bydliště: 100 věží
Been thanked: 7 times
Kontaktovat uživatele:

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od VSbrok » 29 dub 2023 17:17

Ano chápu, že EV nám EU nacpe ať chceme nebo nechcem, protože je to prostě ideologická-zelená-budoucnost. Že je to technologicky v dnešní době těžko proveditelné, protože na to většina států prostě nemá a nebude mít prachy, nikdo z Brusele a Německu nevidí nebo spíš nechce vidět.

Čína z posledních 15-20 let skoupila všechny významné doly surovin, které jsou pro výrobu EV potřeba. To si EU nemohla a dnes už rozhodně nemůže dovolit, protože je přeci nepřijatelné, aby děti v Africe těžili pro EU litium, titan, atd. ... kdežto číňanovi je to u zadele. Takže EU si pak může akorát honit triko a nakupovat suroviny podstatně dráž od číňana, pro kterýho ty suroviny vytěžili právě děti v Africe ... ale v EU děláme, že se to nikdy nestalo a tyto suroviny stvořil Bůh svatý a nevrzikl při tom ani gram něčeho špatného! Pokrytectví jedna báseň :roll:

Čína staví uhelné elektrárny, protože nechce být závislá na úhlavních nepřátelích = ropě. To je jedna z mála surovin, které není v Číně moc, zato uhlí tam jsou tuny na dalších X tisíc let spalování při současném tempu. To že pak CO2 lítá kol-kolem-dokola celý zeměgule jim je jedno. Zato v EU jsme si podřezali větev, když němci zrušili všechny atomky, uhelky a zdá se, že teď jsou nařadě i přečerpávací vodní elektrárny. Osobně jen doufám, že až jim zas začne docházet elektrika, tak ČEPS zvedne páky na spojkách a ukážej jim prostředníček, ať si tu elektriku vyrobí těma super čistýma větrníkama ... když si myslí, že poručí větru dešti, teda pardon, techologikým zákonitostem.

Tož kdyby ceny EV tak ukrutně padaly, tak bychom asi v ulicích těch EV viděli, což? Ale nezdá se mi, že bych v Praze za poslední dva roky viděl nějaký rozmach, natož na Vysočině.
Ano, pokud cena spadla ze 2,5 milionů na 1,5 mega, jooo super sleva, jenže většina prodaných aut v ČR si dovolím tipnou je někde kolem 700-800 tisíc. A co vím o lidech ze svého okolí, tak by za auto nedali víc jak 300 tisíc.

No pak nesmím zapomenout na nabíjení, že? Ve velkých městech v ČR dnes naprostá utopie. Výkřiky "houbičkovitého" primátora, že každý kandelábr v Praze bude mít EV nabíječku, zpražilo PRE tím, že to prý jen pro Prahu 1 bude stát 15-20 miliard.
Nedávno se vedle našeho paneláku dostavěl garážový dům. A víš co řeklo PRE na dotazy lidí s EV, když se ptali kdy tam budou EV nabíječky? NIKDY! Protože v Praze na to nejsou kabelové rozvody.
Dokážeš si představit, že z každýho okna bude vyvedená prodlužovačka kamsi, klidně půl kilometru daleko, na parkoviště? Fakt nechápu, že si takovou blbost odvažil někdo z Pirátů vyslovit vůbec nahlas :roll:

Na střechu paneláků se v mnoha případech nedají soláry dát, protože konstrukce (nikoliv soláry samotné) je tak těžká, že by to střechny neunesly. A těžká být musí, protože asi nechceme, aby při větší bouřce létály soláry přes půl sídlíště, že ne? Teď jsem to řešil ve dvou SVJ, jeden 5tipatrový, druhý 10tipatrový, ani v jednom případě nedostali povolení od statika. Konec reality čeku :|
Tesla nabije až 321 km za 15 minut a to má zastaralou baterii
hmm to zní až tak hezky, že to snad ani nemůže být pravda. Zrovna minulý týden jsme se zastavovali na D1 u MCD a zrovna jsem zaparkoval vedle nějakýho EV, když oni odjížděli. Když jsem vystupoval, tak chlapík zrovna říkal: tak snad po hodině a půl může odjet a snad dojedeme i do Brna. Co to bylo za auto, ale nevím. Nedíval jsem se, protože jsem co dělat,a bych nevyprskl smíchy ... 8-) "snad dojedeme i do Brna" to mě fakt rozsekalo :lol:

No a nakonec tu máme přeci ty nejlepší ceny elektriky, tedy dle našeho nejlepšího premiéra všech dob. :roll: Ano, pokud si elektriku vyrobíš vlastními soláry a takových lidí znám nemálo, tak ano, jenže ti mají všichni barák s velkou střechou. Jenže to není pro města v ČR reálné ... ať už z pohledu, že na ne na každý panelák solár můžeš dát nebo proto, že na to nejsou rozvody.
Jenže pokud budeš kupovat elektriku "ze zásuvku" nebo z (rychlo/pomalo)-nebíječky někdě v nákupáku za 15-20,- Kč/kWh, tak cena za km, Ti vychází téměř stejně pro špinavej nafťák, tak pro EV. Nehledě na to, že Euro 6 norma už je velice přísná a z výfuků už skoro nic nejde ... doporučuji video šéf-konstruktéra Škody Auto. Ten to hezky vysvětluje a na rozdíl od vymytých euro-zeleno-mozků uvádí technické a technologické limity současnosti, nikoliv vysněné a neuskutečnitelné blbosti.
Investuji na důchod a klidný spánek

Uživatelský avatar
VSbrok
Site Admin
Příspěvky: 1839
Registrován: 03 led 2019 23:09
Bydliště: 100 věží
Been thanked: 7 times
Kontaktovat uživatele:

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od VSbrok » 05 kvě 2023 14:50

Tak nám to zas chytlo paní Nováková :(
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/elekt ... zpravy_tty

To jsem zvědav kdy vzniknout cedule Zákaz vjezdu EV do podzemních garáží ...
Hmm se současnými ekoteroristy asi nikdy, že? Cedule si bude vyrábět a instalovat každé SVJ samo...
Sen každého EV-maniaka ... plná pozemní garáž EV ... tuhle srandu hašičům fakt nezávidím :( ... a těch čistých eko-splodin co přitom vzniklo, že jo? :D
Investuji na důchod a klidný spánek

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 06 kvě 2023 18:49

Asi to nějaký hnědý mozek a odpůrce EV zapálil. Jako tady v tomto případě https://youtu.be/4KigUjP-pXo

Tomuhle chlápkovi shořela Tesla, policie to smetla ze stolu se slovy, že EV prostě hoří. Majitel naštěstí mohl obnovit záznam kamery a zjistil tak, že nějaký dobrák mu to polil benzínem a zapálil. Hodně lidí nenávidí Teslu a EV a po pravdě nechápu proč. Proč nejdou zapalovat a demolovat elektrické sekačky? Proč nezapálí svoje elektrické nářadí a proč zrovna auto na elektřinu, když dnes je prakticky už všechno na elektřinu je takové kontroverzní téma?

No a dle dat z USA spalovací vozy hoří 10x častěji v přepočtu na ujeté kilometry a to jde stále o staré generace baterií. Nové generace baterií buď nehoří vůbec, protože neobsahují hořlavý elektrolyt, nebo hoří jedno auto na miliony kilometrů ujetých, tedy to nestojí ani za řeč.

Pak říkáš, že dlouhý dojezd je vlhký sen fanatiků. Letos se v Číně začalo prodávat první auto s revoluční Quilin 3 baterií od CATL a to Zeekr 001. Teoretický dojezd 1000 km, nabití na 80% za 10 minut, tedy dojede z ČR do Chorvatska k moři na jedno nabití a nabije stejnou vzdálenost za 10 minut. Tato baterie má o 18% větší kapacitu, než nejlepší baterie od Tesly. A již CATL ohlásil výrobu koncem roku další technologie kondenzační baterie a ta to zase zdvojnásobí. Samozřejmostí je velice dlouhá životnost a bezpečnost baterie a levnější cena, než dnešní generace baterií.

Zeekr 001 je prémiové vozidlo cílící na segment Porche a BMW a cenovka začínající na $43 tisíc je velice konkurenceschopná. Po pravdě jen ty nejdražší a nejvýkonnější vozy BMW a Porche s cenovkou v násobcích ceny Zeekr 001 mohou konkurovat výkonem. A ať je to pro nás Evropany neznámá značka, tak patří pod Geely, velkou automobilku vlastnící mimo jiné Volvo, Lotus a Polestar. Tedy zavedená a velká značka.

Ukázka vozu Zeekr 001 a jeho technologická revoluce tady:
https://youtu.be/CDkZqVGvdTY

Během dvou let bude tato baterie standardem ve střední třídě a ukončí prodeje spalovacích aut, to je již dnes jisté. Bohužel z nějakého důvodu zcela popíráš technologický pokrok, který každá nová technologie zažívá a u EV je neskutečně explozivní. Asi jako tvoje tvrzení dva roky zpátky, že baterie v EV se musí měnit každé dva roky. No a BYD dnes nabízí záruku na baterii 8 let v Austrálii.
BYD is proud to offer Australian drivers a robust Traction Battery Warranty - 8 years or 160,000 kms, whichever occurs first and Vehicle Warranty - 6 years
Realita je zcela jiná, než řeči odpůrců a tolik populární šokující články cílící na EV pro vysokou míru prokliku, díky tolik zakořeněnému odporu proti EV.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

Uživatelský avatar
VSbrok
Site Admin
Příspěvky: 1839
Registrován: 03 led 2019 23:09
Bydliště: 100 věží
Been thanked: 7 times
Kontaktovat uživatele:

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od VSbrok » 08 kvě 2023 13:27

Tak musím uznat, že ten Zeekr vypadá skvěle. Jen tu pro nás, čecháčky, furt vidím několik problémů, který jen tak vyřešený nebudou.
1) čínský auto, kdy se začne tady prodávat? 2030? možná ...
2) nedávno jsem viděl video (myslím od elektro dad), kdy hezky ukazovali, jak rychlo nabíjení ničí baterky, takže rychlo nabití 80% za 10 minut super, ale když takhle tu baterku nabijete každý týden nebo dva, vydrží aspoň do konce záruky?
3) nabíjecí infrastruktura - o tom už jsme psal výše, v ČR není a jen tak nebude

Celkově super, ano 1000km bezva, údajné 80% nabití za 10 minut taky, ale na realitu si budeme muset počkat ... a pak to bude chtít hlavně pořádnou prodlužovačku nebo druhou peněženku na karty, aby jste měli místo na všechny karty operátorů nabíjecích stanic v republice.
Investuji na důchod a klidný spánek

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 10 kvě 2023 17:42

Ano Zeekr vypadá skvěle a jezdí určitě skvěle. Žádná převodovka, žádné otravné řazení, žádné otravné rozjíždění do kopce se spojkou jako se spalovákem apod. V Číně je nyní takových skvělých aut stovky modelů a jsou tam "skoro zadarmo" díky cenové válce a saturaci trhu.

Prodeje vozů Zeekr v Evropě podle Googlu začínají na podzim ve Švédsku a Nizozemsku, další země budou následovat.

Pro příklad v Číně se dnes nabízí přes 70 modelů jen v elektrických SUV. Konkurence je tam neskutečná a tradiční automobilky jsou tam v háji. Toyota tržní podíl v EV jen 0,2%. Z druhé největší automobilky docela sešup dolů. Jejich nové Bz3 se neprodávají ani s cenovkou 20-24 tisíc USD a jsou vlastně jen BYD s plackou Toyota. Celkově Japonci tam mají propady prodejů v rozmezí 30-50% YoY a jejich konec se blíží.

Ostatní čínské značky jako Nio, MG, Volvo, Polestar a BYD už jsou dostupné v EU již dnes a MG4 se prodává velice dobře a má skvělé recenze od profesionálů i uživatelů. V mnoha evropských trzích patří MG4 mezi nejprodávanější vozy prvního kvartálu hned po Tesle. Bohužel cenovky jsou o dost jinde, než ty samé vozy v Číně, což je asi jediný důvod, proč evropští výrobci aut možná přežijí invazi EV z ciziny.

MG4 https://youtu.be/HSA3XL8XDC8

Česko si bude muset na nabíječky počkat no a na prodeje mnoha těchto čínských značek taky. Německo už má nad 50% podíl prodaných vozů do zásuvky a tedy nabíjecí síť tam bude růst velice rychle. ČR v jednotkách procent. Zase jsme za Německem pozadu a skeptičtí proti EV. O to vtipnější a ironické je, že elektrické vozy Škoda patří mezi nejúspěšnější evropské EV.

Každopádně každá evropská automobilka plánuje stavět tisíce nabíjecích míst a nabíjecí síť bude růst raketovým tempem. A čínská Nio například chce postavit v Německu 250 výměnných stanic na baterie, kdy se jen přijede a během 5 min se vymění baterie za plně nabitou. Nio taky slibuje na podzim nový model s 360 Wh/kg, což by bylo zase o kus více, než Zeekr 001 se 255 Wh/kg. Nicméně dost firem slibuje, ale CATL doručuje.

Každopádně doporučuji odebírat kanál Fully Charged Show a možná konečně změníš názor na EV, až uvidíš, co vše dnes existuje a jak skvěle to jezdí.

Rychlonabíjení nemám tušení, ale rychlé Googlení říká, že podle určitých testů v praxi snížilo kapacitu o 0,1% po dvou letech rychlonabíjení několikrát měsíčně. Klidně bych si tipnul, že u nových generací baterií jako je Quilin 3.0 nemá rychlonabíjení v rozumné míře vliv na životnost a při životnosti tisíců cyklů se stejnak bavíme o životnosti kolem milionu km tedy pár procent dolů nebude mít zásadní vliv.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

volnicko
Pokročilý
Příspěvky: 207
Registrován: 23 led 2021 19:48
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od volnicko » 10 kvě 2023 20:16

"Německo už má nad 50% podíl prodaných vozů do zásuvky a tedy nabíjecí síť tam bude růst velice rychle."

Za posledni mesic to je 20%.
Za minuly rok to bylo 30%.

Oboje je skvely vysledek, ale nad 50% to vyskocilo jen v prosinci. Hadam, ze koncila nejaka dotace nebo byla nejaka slevova akce u Tesly. :)
Obrázek

Jinak jak BEV fandim, PHEV je slepa vyvojova cesta. Zajimave, jak odolava nacionalni citeni lidi u automobilu. Ve Francii kupuji lidi francouzska auta, v Italii italska, v Nemecku nemecka. Prestoze Tesla pro spoustu zakazniku prichazi s lepsi nabidkou..

brezen
Tesla: 8703 - 8703 BEVs
Volkswagen: 7422 - 6471 BEVs and 951 PHEVs
Mercedes-Benz: 7342 - 3269 BEVs and 4073 PHEVs
Audi: 4864 - 2870 BEVs and 1994 PHEVs
BMW: 4284 - 2373 BEVs and 1911 PHEVs

Vedle nabijecek a konzervativnich Cechu adopci elektrickych aut zpomaluje fakt, ze tu resime nova auta. Pro vetsinu Cechu to je nedostupny luxus. Na celkovem vozovem parku se nejvic promitnou elektroauta az budou v bazarech po Nemcich...

Btw jak verim EV, tak si stale nejsem jist, jestli je to nejak extra dobry byznys pro akcionare. Nemam v tom moc prehled, ale ty auta jsou mnohem jednodussi. Montovat je chce kdekdo... Xiaomi, Foxconn, 70 jinych znacek. Asi to neni prostredi, kde je snadne ziskat dlouhodobe vysoke marze.
To, ze to nemusi byt nejak extra zajimave investorsky samozrejme neznamena, ze to neublizi legacy automobilkam, nesnizi evropske hdp, nezvysi cinske apod.

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 11 kvě 2023 19:24

Jo skončila podpora pro plug in hybridy, což je stejnak kočkopes a lidi o něj nestojí, jak ukazují data z mnoha zemí. Tedy proto ten propad.

Jinak samozřejmě jak píšeš, masová rozšířenost EV začne s nástupem bazarových EV za dobré ceny. I tak ale se v ČR nová auta prodávají a podíl EV je tristní a zaostává za západem. Češi jsou prostě skeptici ohledně EV.

Byznys pro akcionáře záleží jak v které firmě a sektoru. Třeba u automobilek jsou jen dvě zatím schopné prodávat EV se ziskem a to Tesla a BYD. Všichni ostatní EV výrobci na EV prodělávají, pokud vím. Protože nejsou plně integrovaní výrobci jako Tesla a BYD a nemají výhodu masové výroby a z toho plynoucí levné výroby a většina z nich nepřežije konkurenční boj. Pak tu ale máme ostatní firmy pracující a vezoucí se na EV trendu a to třeba výrobci dílů jako Borgwarner s plánem kapitalizovat na EV s cílem 20% růstů EPS na dekádu. Nebo paradoxně i výrobce naftových motorů Cummins, který investuje i do nových pohonů jako vodík a EV. Tedy vydělat se na tom dá, ale je potřeba být vybíravý a nekupovat jen "hype".

Legacy automobilkám to ublíží hodně, protože pro velkou část z nich je Čína největší trh a nyní jsou tam hluboko v problémech.

A třeba Čína letos překoná Japonsko a bude největší exportér aut na světě s 54% růstem oproti 2022:
China is looking to overtake Japan as the largest exporter of cars by volume in the world this year, largely thanks to the surging number of EVs manufactured there. Industry analysts in China expect the country to export 5.5 million cars in 2030, about half of which will be EVs.
Většina legacy auto má taky velké dluhy a je na listu top 10 firem s největším dluhem po boku AT&T, tedy jen malý pokles jim může přinést velké problémy. Do toho musí investovat desítky miliard do vývoje EV a tedy jsou ve velice problematické situaci.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

Uživatelský avatar
MiHons
Začátečník
Příspěvky: 93
Registrován: 24 lis 2020 11:54
Been thanked: 4 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od MiHons » 23 kvě 2023 14:27

Tady si doporučuji poslechnout dva rozhovory s panem Smilem, třeba to některým místním členům, kteří tu tak promují elektro a eko náboženství, otevře oči a popřemýšlí o tom svým selským rozumem...



https://plus.rozhlas.cz/poslechnete-si- ... em-8996367

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 23 kvě 2023 16:16

Po 10 minutách, kdy řekl, že nemůžeme mít baterie na létání jsem to vypnul. CATL takové baterie má a na podzim jdou do masové výroby. A existují desítky startupů. které mají pracující prototypy létajících letadel i vrtulníků na elektrický pohon a dokonce i na solární. No nic, akademik by se měl dovzdělat, jaké dnes existují technologie, než něco plácá do rádia.

Selským rozumem vždy přemýšlím o všem a proto jasně vidím, že elektrický pohon je výrazně lepší než spalovací ve všech ohledech od životnosti, jednoduchosti a snadnosti údržby až po efektivitu a hlavně spalovací auta vypouštějí rakovinotvorné zplodiny. Sektáři tyto zplodiny zastávají a chtějí je dýchat navždy, já preferuji čistý vzduch ve městech a klidně kvůli tomu budu nabíjet o 5 minut déle, než trvá tankování. Neplánuji taky třeba vyměnit doma elektrickou indukci za sporák na spalovací motor a tedy mě klidně označ za elektro fanatika, ale já preferuji prostě elektriku před spalováním. Jak někdo vtipně v telce prohlásil, mobil poháněný spalovacím motorem by jste nechtěli (a auto taky ne, jak dokazují prodeje Tesly a podíl opakujících se zákazníků Tesly).

A v práci mimo jiné používáme velké naftové motory a furt se serou a stojí to statisíce na opravách a je z toho tolik úniků olejů a nafty, že by ses hodně divil, co ti končí ve spodních vodách, které pak piješ.

A fakt nevím, co je na ochraně přírody a redukování zplodin ve městech za náboženství? To je selský rozum, že máme chránit čistý vzduch. A je selský rozum, že elektrický pohon má nahradit spalovací a proto máme elektrické vlaky. Jak by se ti líbilo mít dnes parní lokomotivy v Praze nebo naftové čoudící jako kráva? Stejně jako nechceme jiné než elektrické vlaky, tak taky nechceme jiná než elektrická auta, jen do dnes na to nebyla technologie baterií, ale nyní ji máme a tak to prostě je. Co je na tom za náboženství? Jsou lidi prosazující elektrické vlaky taky náboženský fanatici nebo jak to je?

Když jsme u toho, tak obnovitelné farmy větrných a solárních elektráren v USA jsou nyní více ekonomické na stavbu, než provoz 99% uhelných elektráren v zemi. Jak píšou v článku, tak uhelné elektrárny v USA již nejsou cenově konkurenceschopné. Fakt nevím proč anti EV a anti ekologičtí sektáři stále chtějí provozovat uhelné elektrárny, i když jsou drahé na provoz a cenově nekonkurenceschopné? To budeme dotovat uhelné elektrárny pro zachování drahé elektřiny, nebo jak? My už vlastně dotujeme, když Skotsko generující enormní množství levné větrné energie dotuje ceny Britům, kteří jedou na plyn.

https://www.theguardian.com/us-news/202 ... ergy-study
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

Odpovědět