Povídání o všem možném a nemožném..

Diskuse o všem ostatním

Moderátor: VSbrok

Odpovědět
czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 25 pro 2022 13:38

Marek píše:
25 pro 2022 12:23
EV je samozrejme loberska a trendova zalezitost, ktera bude uspesne prosazena umerne tomu, jak malo lide jako celek problematice rozumi, o prirodu zde urcite nejde v prve rade. Vzdyt unik zplodin nepatri ani mezi celni problemy globalni ochrany prirody.

Celni problemy charakterizuje, ze obecne stoji na opacne strane nuzek vyvoje kapitalisticke spolecnosti jako takove a v podstate prekazeji v evoluci cloveka coby dominantniho druhu; v zadnem pripade je nejde vyresit balikem smesnych regulaci nebo dotaci. Bolsevik nebo developer ma (mel) na usporadani prirody v CR daleko vetsi vliv, nez 5 milionu smradicich aut.

S ouctou,
longař Caterpillar
Ano je to loberská záležitost. Klasičtí výrobci proti nim lobují již dlouho, naštěstí marně. Zachovat status Quo a vyrábět SUV se spalovacím motorem navždy se zachováním vysokých marží by nikdo dobrovolně opustit nechtěl.
Existuji cele tridy zivocichu, ktere emise vubec nezajimaji nebo jen velmi pramalo.
Emise ne, zvýšení teploty oceánů, posuny podnebních pásů na sever, desertifikace většiny planety apod pak zajímají většinu živých tvorů planety. Ano pár druhů bude mít žně, třeba sarančata. Brzo se v Evropě oteplí natolik, že budou jejich migrační vlny sarančat sahat až k nám. Ale největší vliv v ČR na přírodu má zatím moderní zemědělství používající pesticidy. 80% hmyzu již zmizelo a zbytek zmizí v dalších několika desetiletích. Na hmyz navazují ptáci, dravci apod. Jak smrkové lesy, pole, tak i louky jsou kulturní pouště, bez života, bez druhové rozmanitosti, s velkou erozí, která odplavuje ornou půdu, vytvářenou po stovky tisíc let.

Pak by ale emise měli zajímat všechny lidi, kteří žijí ve městech a jsou nuceni ty smrady čuchat přímo pod nosem a mají magistrálu za oknem. Viděl jsem výzkum, že plíce člověka, žijícího ve městě vypadají prakticky stejně, jako plíce kuřáka. Tuhle jsem byl v Milevsku a ač je to malé město, tak tam byl neskutečný smrad ze zplodin. Kompletně nám to zkazilo výlet a těšil jsem se, až o tam odtud vypadnu. Jak může někdo, kdo žije ve městě, podporovat spalovací motory, je nad moje chápání. To je úplně jiná liga.

BTW nejsem trader ani spekulant, ale koupě BYD a shortování BMW vypadá jako zajímavý plán pro další roky. Tady smekám před Buffettem, že odhalil potenciál BYD, než prakticky kdokoliv jiný a 41x svojí investici.
Obrázek
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

Uživatelský avatar
VSbrok
Site Admin
Příspěvky: 1839
Registrován: 03 led 2019 23:09
Bydliště: 100 věží
Been thanked: 7 times
Kontaktovat uživatele:

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od VSbrok » 25 pro 2022 22:39

EV se prodávají jen a pouze proto, že jsou na to milionové dotace. Jak státům dojdou v EU prachy, tak ty super EV autíčka nebudou stát milion, ale 10 mega a bude po hehe ... co si budem, i ten super-vymytej mozek zeleným šílenstvím se nakonec rozhoduje peněženkou a tím tahle komedie skončí.

Nemáš pravdu, že se jednou vytěžené suroviny dají 100% recyklovat. Podívej se na poslední odhady těžařů (BHP, RIO, apod.)... tam jsou čísla těžby kolik budou schopni těžit v nadcházejících letech a kolik by bylo třeba těžit, pokud by se opravdu tolik EV mělo vyrábět a používat. Dost mě pobavilo, když jeden analytik spočítal, že ten grýndýl by bylo třeba v následujících 5ti letech vytěžit tolik mědi a niklu jako lidstvo vytěžilo za posledních 80 let. Noooo, tak to hodně štěstí!

Zapomeň na to, že by lidi začli chodit po městě pěšky, tam nejsme a ještě dlooooooho, faááááákt dlouho nebudeme. MHD ve velkých městech stále není na takové úrovni, aby tím jezdili "bohatí" lidé a pokud se podíváš 10-20km za Prahu, Brno, Ostravu, Plzeň, do jakéhokoliv města pod 100 tisíc, nedejbože pod 50 tisíc obyvatel, tak zjistíš, že tam jiný způsob jak si "dojít" pro nákup není než auto.

K tomu si přidej, že v ČR, obecně většině Evropy, jsou průměrné teploty většinu roku kolem nuly nebo pod (což se jistě samozřejmě kvůli dopadům spalovacích aut zvýší) a EV jsou téměř nepoužitelné jak teploty klesnou.
A opravdu si někdo myslí, že lidi budou zmrzat 3 hodiny u stojanu, aby si to super-hyper EV nabili?

A za poslední. Většína Evropy vůbec, ale vůbec nemá připravnou elektrickou infrastrukturu na nabíjení takového množtství EV. Jen Pražská energetika odhaduje, že na výstavbu nových kabelů pro EV by bylo JEN V PRAZE! třeba desítek miliard korun! A to máš jen jedno město! Udělat tohle v celoevropském měřítku? uff nooo hodně štěstí ... měď na to není a nebude, lidi na to nejsou a nebudou a finance to samý.

Takže pokud by se nám přeci jen "nějak" podařilo během příštích 10ti let vytěžit dostatek vzácných kovů, sluníčkově-zeleně-šetrně k přírodě, bez dětské otrocké práce a postavit potřebnou infrastrukturu, tak tu furt zbývá taková ta drobnost na konci, tedy pardon na začátku ... a to je kdo a jak tu elektriku vyrobí? Šnobr odhadl, že jen kdyby se teď v ČR vyměnilo 50 % spalovacích aut za EV, tak by bylo třebe postavit 10 dalších Temelínů. DESET! Umí si vůbec někdo představit kolik by to v celoevropském měříku? A kde by to všechno asi tak stálo? Nehledě k tomu, že postavit dneska stabilní, opakuji STABILNÍ, zdroj energie není na rok, natož na 10 let! A pokud si někdo sluníčkatě myslí, že všechny ty EV nakrmí sluneční panely, tak fakt má v hlavě velký vzduchoprázdno, protože EV bude třeba nabíjet především v noci a to tu jak si moc slunce nesvítí. A i když bychom přes den elektriku z panelů chtěli schovat do baterek, tak jsme zas na začátku, kdo a z čeho je vyrobí v potřebném množství, když na to nejsou suroviny, ani výrobní kapacity?

Každopádně je super, že se EU, ve svý zaslepenosti, snaží nahradit 1 % CO2 Evropy, znovu JEDNO, to je jednička a pak je rovnou procento, kdyby to bylo aspoň 10 %, tak by to snad možná někoho zajímalo, ale tohle? :roll:
Jeden tanker, který veze zelenej pokrytcům jejich hračky přes moře, vysype do ovzduší 1000 tolik CO2, ale to je samo naprosto OK, bo to jim nesmrdí pod okny, že jo?
Co je fakt postavený na hlavu je, že 705 EU poslanců rohoduje o tom, jak zničí život 450 milionů lidí, zlikviduje průmysl a firmy v EU v nacházejících letech.

Celá tahle šínelost je o to horší, že EU ani není největší znečišťovatel z pohledu toho super špatného CO2. Daleko horší je metan, ale o tom se nesmí mluvit. A samozřejmě ti největší vypouštěči CO2 (Čína, Indie, USA, atd.) si na šílenosti EU mastí kapsu, smějí se až se za pytle peněz vyhozených v EU popadají a na nějaké omezování z vysoka ser**. Na jednu zrušenou uhelnou elektránu v EU připadají desítky nově spuštěných v Číně, ale pšššššt to je přeci OK, bo to je až na tý druhý straně zeměgule. Vlastně moment, není ta zaměgula vlastně kulatá a jenom jedna? Tak jako to CO2 z Číny nedoletí do EU? Neeeee to určitě neééé, to budou nějaký deziformace určitě, že jo!

Ano, v malém měříku to bude použitelný - jako právě autobusy pro lokální přepravu, když se ty autobusy při dojetí na konečnou mohou před dálším okruhem nabít z nejbližší transformační stanice připojené na vysoké napětí. Jenže tohle u osobních aut fakt dnes není možný a ještě hodně dlouho nebude.
BYD z tohodle pohledu vypadá dobře, asi vezmu pár kusů do ZOO jako spekulaci.

Ale v celovropském měříku je to prostě utopie. No, ale voni nám to soudruzi z brusele ukážou.
Jen si tak říkám, že centrální plánování a rozhodování už jsme tu jednou zažili (30 let) a jak to dopadlo. Čím se asi bude zvonit příště, doufám jen, že ne střelnýma zbraněma.

Nechci bejt škarohlíd, my to zelený šílenství prosadíme, i kdyby všechny firmy měli z EU odejít, půlka Evropy měla bejt nezaměstnaná a na chleba nebylo!
Investuji na důchod a klidný spánek

Uživatelský avatar
Marek
Investor
Příspěvky: 494
Registrován: 20 čer 2019 11:34

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od Marek » 26 pro 2022 23:02

Tak treba Francie nema momentalne energii ani na to, nabijet momentalni 4 nebo kolik % EV aut na trhu ve spicku a dle mych poslednich informaci uvazuje, jak ty nabijecky pres den vypinat. Proste nemaji dost el. energie na to, nabit 5-10% EV aut, tak jak chces czhuntere nabijet zbylych potencialnich 90% v blizke budoucnosti? A to sledujeme navrat k jaderne energii, ktera byla jeste pred par lety "politicky spinava", ale staci jedna valka, a uz prevlikame kabat. Plne elektrizovana MHD zni skvele, ale momentalne je to evropska utopie.

Muj stryc, CEO ve velke automotive firme, dodavajici asi vsem evropskym koncernum, poklada za nejhorsi odpad z provozu aut amortizaci pneu a brzdovych desticek. Jedna pneu na zacatku zivotnosti vazi treba 15kg a na konci pouze 11kg. Tedy z jednoho automobilu odpadne do zeme okolo 16kg hoven a sracek jenom z gum. Tudy se vali denne do prirody neuveritelny synteticky a jedovaty sajrajt. Ale nikdo to neresi, protoze to temer nikdo nevi a neni to tema. Ti co to vedi tak tise mlci.

Ja opravdu nevidim souvislost mezi hospodarskou intenzifikaci, EV a ubytkem hmyzu. Dokonce ani nevidim primou souvislost mezi oteplovanim a zplodinami. V CR jiz mnohokrat rostly citrusove plody a mnohokrat zde byl souvisly ledovec a delo se tak zcela nezavisle na aktivite cloveka ci jeho predchudcu. Sahara byla pred pouhymi 5.000 vypadala zhruba jako kombinace mediteranu a safari. Kdo si tyto zmeny v chodu casu uvedomuje a tento mnohokrat dokazany fakt akceptuje, ten vi, ze fenomen globalniho oteplovani je ponencialni lez a bublina.

EU nikdy nenabidne vybalancovana reseni a nikdy nebude pracovat efektivne. Kdo vi, jak funguji principy ochrany prirody v EU doopravdy, jakym zpusobem je nastavena ochrana zivocichu ci stanovist, jakym zpusobem funguji v zemedelstvi dotace, ten nemuze mit zadna ocekavani v reseni problematiky energetiky nebo stavu ovzdusi. V EU obvykle bigotne plati A, ale zapomene se na B, C, D, E a F.

volnicko
Pokročilý
Příspěvky: 207
Registrován: 23 led 2021 19:48
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od volnicko » 27 pro 2022 00:42

Marek píše:
26 pro 2022 23:02
Dokonce ani nevidim primou souvislost mezi oteplovanim a zplodinami. V CR jiz mnohokrat rostly citrusove plody a mnohokrat zde byl souvisly ledovec a delo se tak zcela nezavisle na aktivite cloveka ci jeho predchudcu. Sahara byla pred pouhymi 5.000 vypadala zhruba jako kombinace mediteranu a safari. Kdo si tyto zmeny v chodu casu uvedomuje a tento mnohokrat dokazany fakt akceptuje, ten vi, ze fenomen globalniho oteplovani je ponencialni lez a bublina.
Ja bych rozlisoval globalni oteplovani, ktere je prokazatelne ovlivnuje clovek a zplodiny (hnus, co nam nici kvalitu zivota).
Pokud te to zajima, tak globalni oteplovani:
https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... 326/ac2966
https://www.carbonbrief.org/analysis-wh ... to-humans/
https://www.edf.org/climate/9-ways-we-k ... ate-change

To, ze drive dochazelo ke zmenam klimatu nefalsifikuje myslenku, ze klima ovlivnuje i clovek.
Marek píše:
26 pro 2022 23:02
Tak treba Francie nema momentalne energii ani na to, nabijet momentalni 4 nebo kolik % EV aut na trhu ve spicku a dle mych poslednich informaci uvazuje, jak ty nabijecky pres den vypinat.
To mas pravdu. Pokud chce nekdo masivni rozvoj EV, tak budou potreba masivni investice. Bez toho to nepujde. Do vyroby i distribuce energie.
Ceny baterii i "zelenych" zdroju fenomenalne klesaji.
https://cdn.arstechnica.net/wp-content/ ... ce.001.png
https://ourworldindata.org/uploads/2020 ... fossil.png
Bohuzel predevsim to ukladani energie zatim uspokojive vyresene neni. Bez jadra i dnes zatracovaneho plynu to nepujde, IMHO. Jakkoliv oba zdroje mohou za letosni evropskou zimu.
Marek píše:
26 pro 2022 23:02
Tedy z jednoho automobilu odpadne do zeme okolo 16kg hoven a sracek jenom z gum. Tudy se vali denne do prirody neuveritelny synteticky a jedovaty sajrajt. Ale nikdo to neresi, protoze to temer nikdo nevi a neni to tema. Ti co to vedi tak tise mlci.
Taky nevim, tak snad to nekdo bude resit a bude umet vyresit. Treba zacit stavet mesta zase vic pro lidi nez pro auta (viz czhunter vyse).
Nejaky veci jsme uz zvladli, treba olovnaty benznin... Tolik blbecku prinesl... A to se od zacatku vedelo, ze je toxicky.
https://www.medicalnewstoday.com/articl ... ead-levels
Nove naftaky uz neprodukuji tolik NOx sloucenin, ktere zabijeji lidi apod.

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 01 led 2023 17:42

Kdo stále popírá vliv člověka na klima, pak doporučuji poslední dokument od Davida Attenborougha z roku 2020 - A Life on Our Planet neboli David Attenborough: Život na naší planetě.

Jeho dokumenty mají nejvyšší hodnocení ze všech pořadů kdy vytvořených. Minimálně 5 z top 20 na IMDB je jeho produkce. V tomto posledním dílů shrnuje poslední poznatky o změně klimatu. Ano změny klimatu se děly vždy. Nikdy však s takovou razantností jako od dob průmyslové revoluce do dnes. Taky hrozí, že lidská činnost posune teplotu ze zóny podporující civilizaci a zajistí masové vymírání druhů neviděné od dob dinosaurů. Mayská civilizace zanikla suchem a změnou klimatu a nyní to hrozí i nám. Pokud to někdo nepochopí ani po tomto dokumentu, pak mu není pomoci.
Treba zacit stavet mesta zase vic pro lidi nez pro auta (viz czhunter vyse).
Někde se to děje. Třeba Holandsko je o míle vepředu oproti většině světa. Lidé zcela běžně dojíždějí do práce či do školy na kole. Teď tam zase vyhráli volby s hlavním sloganem zrušit 10 tisíc parkovacích míst v Amsterdamu. Místo parkovacích míst udělají zelené plochy, sportoviště, parkoviště pro kola či zahrádku pro kavárny a restaurace.
Před: hnusná ulice, 75% prostoru patří autu, 25% (ne li míň) člověku.
Obrázek

Po: ulice plná zeleně a patřící lidem a kolům. Autu dovoleno jen zastavit na krátkou dobu a vyložit. Všimněte si, že vypadá ta ulice hned prostornější a příjemnější. Taky je zajímavý, jak říkají v tom videu, že asi jen 40% lidí tam vlastní auto ale patří jim většina ulice a většina rozpočtu. Zbytek 60% trpí kvůli menšině.

Obrázek

Pravý opak prahy, kde máte auto prakticky v každé ulici a cpou se i do pěších zón. Taky Barcelona plánovala vytvořit 170 superbloků bez aut s dopravou jen na okrajích. Jak na tom zapracovali kdo ví.
Bez jadra i dnes zatracovaneho plynu to nepujde
Dá se ještě hydrogen použít místo plynu a jsou i technologie na solný rostok jako baterii viz https://youtu.be/-vobMl5ldOs

Problém je, že mi běžní lidi nevíme ani 10% dnes dostupných technologií, natož těch vyvíjených a brzo dostupných. I proto je většina odpůrců EV a obnovitelných zdrojů zcela závislých na mýtech a hospodských řečech ne realitě.

No a zcela nejhorší design měst má USA. To je až hororový vzor jak města nestavět a jak se staví města z 95% pro auta a 5% pro lidi. Na Youtube jsou celé kanály a dokumenty o tom, jak jsou jejich města příšerně designované a jak třeba proti tomu Holandsku jsou zaostalí snad ve všem od designu ulic až po hromadnou dopravu. Třeba takový kanál Not just bikes má skvělá videa na toto téma https://www.youtube.com/@NotJustBikes

A to Los Angeles dříve mělo nejhustší síť tramvají na světě. Jenže pak je skoupili ropné společnosti asi víte proč a dnes je LA jedno z nejhorších měst v západním světě s hroznou kvalitou vzduchu.

Takto to vypadá v USA. 26 pruhů a stále zácpa.

Obrázek
Adam Something si dal tu práci a spočítal, že všechny ty lidi na obrázku v autech by se vešli do jedné soupravy vlaku v pravo na obrázku. Vlaku, který má neskutečně vysokou efektivitu oproti autu i letadlu. Řešením nejsou EV, ale zrušit auta a nahradit je vysoce kvalitní hromadnou přepravou, koly a pěší chůzí, kde to je jen možné. Příkladem budiž Tokyo, kde 88% lidí auto nepoužívá (51% veřejná doprava, zbytek kolo a chůze) a odstrašující příkladem budiž Las Vegas, kde 90% lidí používá pro přepravu auto a zbytek je kolo, chůze a veřejná doprava (jen 4%). "Génius" Musk se to snaží vyřešit tunelem s Teslama. To je tak dementní nápad, že se jim za to směje celý svět. Opět Adam Something udělal na jeho tunel super vtipný video. Musk vyřešil zácpy zácpou Tesel v tunelu :lol: :lol: To video si pusťte, to je topovka https://youtu.be/p8NiM_p8n5A pak i toto se zasmějete Elon Musk's Loop je bizardně stupidní nápad https://youtu.be/ACXaFyB_-8s
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 01 led 2023 18:56

VSbrokovo nenávist k elektrickým pohonům nesdílím. Aktuálně plánuji nákup elektrické motorky Sur Ron Light Bee X. Která velice roste na popularitě všude po světě a kterou bych používal na dojíždění do práce a pak i na zábavu, protože je to pořádně zábavné svezení. Takový mezistupeň mezi elektrokolem a dirt bikem. Nabíjet to budu zadarmo v práci, tedy ušetřím cca 25 tisíc ročně za benzín a hodně lidem to zcela nahradilo auto v 30 km rádiusu. Tedy motorka bude zadarmo asi za 4 roky provozu, každý rok nad to bude dokonce vydělávat peníze.

Obrázek

Točivý moment jako Octavia 1.9 Tdi, ale při váze 50 kg :lol: Maximálka 75 km/h, tedy dostatečná do města i na okresky neboli přesuny mezi vesnicemi. Upravené to dá 95 km/h, ale to už bych se bál.

Oproti hlučné a smradivé terénní motorce nebudete otravovat celé okolí hlukem a nebude na vás volána policie při jízdě v lese nebo v terénu.
Ukázky v akci https://youtu.be/QHUz6yX50Fk
https://youtu.be/tLOsPJhfL8Q
https://youtu.be/KLgb4SFHLQI

Tesla Model Y letos udělala rekord jako nejprodávanější vůz v historii Norska v období jednoho roku. Rekordu drženém od roku 1969 vozem VW Beetle. https://insideevs.com/news/628187/tesla ... 69-norway/

A prodeje EV už tam jsou nad 80%. Navzdory tomu, že většina dotací a bonusů již skončila nebo se omezuje a zákaz spalovacích aut je stále pár let dopředu. Zákazník svojí peněženkou rozhodl, co je lepší. Kdyby EV byla tak hrozná, tak se to již dávno rozkřiklo a lidi by naopak panicky kupovali ICE auta do zásoby. Pravý opak je pravdou a zcela běžně tam lidé kupují druhé a třetí EV do rodiny.

Taky přidám přednášku od Rady pro rakovinu nebo jak se to překládá (Cancer council), kde shrnují vliv výfukových plynů na rakovinu plic a i další rakoviny, které mají prokázanou souvislost s výfukovými plyny. https://youtu.be/FoW6cbxprIs

To je pro obhájce smradivých a vysoce nebezpečných spalovacích motorů smrdících nám přímo pod nosem. Tak hurá s rodinou a dětmi do města na výlet, ať se pěkně přiotrávíte a zaděláme dětem na stále častější rakovinu. BTW ročně dle odhadů zemře na znečištění vzduchu kolem 4 milionů lidí a tak je znečištěný vzduch větší zabiják, než Hitler a Stalin dohromady.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

Uživatelský avatar
VSbrok
Site Admin
Příspěvky: 1839
Registrován: 03 led 2019 23:09
Bydliště: 100 věží
Been thanked: 7 times
Kontaktovat uživatele:

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od VSbrok » 02 led 2023 12:15

Tak po Švýcarsku, Francii už i Německo plánuje omezování nabíjení EV:
https://echo24.cz/a/HnX3k/zpravy-ekonom ... ktromobily
Pokud je k dispozici pouze 2,3 kilowatt, tedy v běžné domácí zásuvce, potřeboval by elektromobil jako BMW iX s 111 kW baterií neuvěřitelných 38 hodin, než bude baterie nabitá na 80 %.
To bude super, večer přijedete z práce a do další pojedete ... za dva dny :lol:

Až dojdou dotace na nákupy EV, plus se k tomu zavedou zákazy nabíjeni v určitých hodinách, tak teprv potom "zákazník svou peněženkou" začne rozhodovat. Teď rozhodují EV loby, úplatky politikům a zelení magoři.

Na AF do nic teda nepěkně šijou :lol: ... ale když si to zaslouží, tak co naplat 8-)
https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/m ... oda-rapid/
https://www.autoforum.cz/predstaveni/pa ... omobilite/
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/au ... i-nedbaly/
Investuji na důchod a klidný spánek

Uživatelský avatar
Marek
Investor
Příspěvky: 494
Registrován: 20 čer 2019 11:34

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od Marek » 02 led 2023 18:18

Samozřejmě znám přínos a život DA i obvyklou kvalitu jeho dokumentů a ten poslední jsem viděl myslím dvakrát. Věnoval se ale primárně jiným tématům, než jsou zplodiny. Tedy buď si pamatuju něco špatně, nebo jsi ho blbě pochopil. DA je nicméně popularizátor, není to klasický vědec ani odborník na nějaké konkrétní subtéma. Proto některé jeho kapitoly a názory pokládám za nesmyslné, např. tu pasáž s "přirozenou" obnovou černobylské přírody, to je úplný nesmysl. DA je jako velice schopný moderátor tematického pořadu, který si musí často přizvat do studia odborníky, protože ne všechno, co prezentuje, má perfektně znáknuté. Např. v Čechách pracuje pro AV ČR spousta mnohem znalejších odborníků na dílčí subtémata (z nichž většina bude mít pravděpodobně horší povrchní rozhled o celé širší vědě a zcela jistě bude mít méně praktických životních zkušeností, než Attenborough).

Já nepopírám ani EV ani možnost oteplování klimatu, ale ani jedno téma není tak jednoznačné, jak to z médií a lobby vypadá. Pokud o oteplování mluví skepticky celá plejáda biologů a jiných specifických odborníků, pokud EV lobby zpochybňuje řada odborníků a osobností z automobilismu, pak je pravděpodobné, že problém má také druhou stranu mince a není tak jednoznačný. Vlastně mi to připomíná počátky internetu a počítačů, potenciál a poprask velký, ale několik dekád Hw i Sw ze dnešního pohledu úplně na houno. Bude trvat ještě hodně let, než klady převýší zápory (jako směšně předražená pořizovací cena aut, tragický dojezd, kontroverzní problematika baterií aj.). Házet všechny problémy Evropy na spalovací motory je hovadina, když zároveň žereme produkty z palmového oleje ve velkém, proměňujeme Evropu v neprůchozí betonovou jungli, planýrujeme každý kousek divoké přírody, necháváme volné pole bezskrupulózním developerům, zcela zmonetizované lesní hospodářství aj.

Rapida mám už druhého a je to fajn mrštné autíčko s docela funny emisní stopou i v benzinu, dobře postavené a se schopným řidičem dá Nurburgring myslím okolo 8:30. Tohle auto může ten okruh jet směle proti Golfům apod., nějaká nákupní elektrotaška od BMW, malá s vysokým těžištěm, která se snadno převrátí v kdejaké zatáčce, nemůže Rapidce konkurovat.

Uživatelský avatar
VSbrok
Site Admin
Příspěvky: 1839
Registrován: 03 led 2019 23:09
Bydliště: 100 věží
Been thanked: 7 times
Kontaktovat uživatele:

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od VSbrok » 02 led 2023 19:24

Hezký bylo to zveřejnění výtěžnost Tesla nákláďáků ... hacker asi Muska moc nepotěšil...
Jako dojezd sotva 800km a s cca 45% nákladem ... oproti nafťákům s dojezdem tisíce kilometrů a více jak dvojnásobným nákladem ... njn dyž musíš místo 300 kg nafty náhnout 3 tuny baterek ... to je pak ekologie jedna báseň :D
Investuji na důchod a klidný spánek

Uživatelský avatar
VSbrok
Site Admin
Příspěvky: 1839
Registrován: 03 led 2019 23:09
Bydliště: 100 věží
Been thanked: 7 times
Kontaktovat uživatele:

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od VSbrok » 03 led 2023 13:20

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv

diskuse jedna perla vedle druhý, z toho musí bejt každýmu zelenýmu mozgu dost nevolno
Investuji na důchod a klidný spánek

Odpovědět