Povídání o všem možném a nemožném..

Diskuse o všem ostatním

Moderátor: VSbrok

Odpovědět
czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 25 lis 2022 09:05

Hezký no. Za US$7B to odpovídá zhruba 200x předpandemických zisků, které rostly závratnou rychlostí cca 3% ročně a od pandemie je firma ve ztrátě.

Jako ať si to koupí Tim Cook pro sebe. Fotbalový klub by měl vlastnit miliardář, co potřebuje pálit prachy v kamnech a ne Apple.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

Uživatelský avatar
VSbrok
Site Admin
Příspěvky: 1839
Registrován: 03 led 2019 23:09
Bydliště: 100 věží
Been thanked: 7 times
Kontaktovat uživatele:

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od VSbrok » 26 lis 2022 01:58

Marek píše:
25 lis 2022 00:10
Drb jak cyp: Apple nevi co s prachama a tak uvazuje o koupi Manchester United.
https://seekingalpha.com/news/3911268-a ... daily-star
jako bejt prvního dubna, tak to beru, ale k čemu bude Tech firmě čutálistickej propadák? :? :roll:
Investuji na důchod a klidný spánek

Uživatelský avatar
Marek
Investor
Příspěvky: 494
Registrován: 20 čer 2019 11:34

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od Marek » 26 lis 2022 19:37

No fotbal neni apriori spatny byznys. Velkokluby jsou vsak prilis casto vedeny lamami nebo hochstaplery, jako nektere elitni italske ci spanelske kluby. Ci hyrivymi oligarchy z vychodu, jako je tomu v Anglii. Nektere mensi kluby maji svuj byznys zalozeny na tom, prodavat svoje talenty temto rozezrancum za prestrelene penize. Kluby jako Ajax, Dortmund, nebo ty mlade "Red Bull kluby" v Rakousku a Nemecku jsou myslim slusne vedene "firmy". Vubec Red Bull je ukazkou toho, jak delat byznys ve sportu uspesne. Maji spickovy F1 tym (druhy se chystaji prodat Audi), nekolik mensich fotbalovych klubu, koncipovanych jako lihniste, a jsou leadery a mecenasi ve vselijakych adrenalinovych sportech. Skoda, ze nejsou na burze :)

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 23 pro 2022 11:59

Tuhle jsem narazil na velice zajímavý kanál na Youtube zvaný MagnatesMedia, kde dělá videa, ve kterých popisuje vznik různých známých firem. Jsou to často neskutečné příběhy, jak z filmu. Často je zakladatel nějaký chudý chlapec, klidně i bezdomovec, bez roku ve škole a svojí pílí a talentem vybuduje miliardový business. Koho zajímá svět podnikání a financí, pak nemírně doporučuji. Navíc to vypráví takovou poutavou formou i s grafikou, prostě jak film.

Konktrétně tady je o Red Bullu - vznikl vlastně úplně náhodou, kdy Rakušan Dietrich Mateschitz cestoval do Thajska, kde byl tak unavený z jet lagu, že zašel do nejbližší lékárny, zda nemají něco co by pomohlo. Doporučili mu energetický drink Krating Daeng. Což je v překladu Red Gaur neboli vodní buvol, který je tak typický pro Asii.

Tento nápoj mu tak pomohl a v tu dobu nebylo nic podobného k dostání v Evropě, že dostal nápad to začít prodávat v Evropě a USA a zbytek je historie.

https://youtu.be/ubHS3It6dqg

Z jiného soudku - Škoda auto zvažuje odchod z Číny. Byl to její hlavní trh, nyní je drtí konkurence, převážně pak ze strany EV čínských výrobců. Zdá se, že Czhunter měl zase jednou pravdu, že firma, co nepřejde na EV dopadne jako Nokia. Zanikne pod konkurencí ze zahraničí nabízející nový a mnohem lepší produkt - elektromobil. Navíc kvalita jejich vozů již dohnala a často i předehnala klasické evropské výrobce.

Brzo se BYD chystá na plný vstup do EU a bude to jízda. Už dnes jejich elektrické autobusy jezdí ve většině zemí západu a jsou tak dobré, že je musel dokonce prezident USA zastavit, než by jejich nová továrna na autobusy v USA zničila tamní výrobce, kteří zaspali dobu a přechod na EV. Taky po započtení plug-in hybridů již BYD vyrábí více vozů, než Tesla. BYD pak v listopadu prvně překonalo prodeji v Číně i VW a Toyotu masivním nárůstem prodejů YoY. Aneb EV drtí klasické výrobce, ti jsou ve vývoji EV za Čínou pozadu a budou mít co dohánět, aby přežili.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-11-30/
https://youtu.be/mF-Tw0BsaxE
https://youtu.be/5wWJW4WJzd0
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

Uživatelský avatar
VSbrok
Site Admin
Příspěvky: 1839
Registrován: 03 led 2019 23:09
Bydliště: 100 věží
Been thanked: 7 times
Kontaktovat uživatele:

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od VSbrok » 24 pro 2022 00:20

ano souhlas, EV zatím drtí co můžou, jenže až skončí zeleno-politická masírka a začne se konečně o EV říkat pravda jak to ničí přírodu 100x víc než ropácky-čmoudící autíčka, tak všechny tyhle sranda-firmy skončí v propadlišti dějin ... tak jako zmíněná Nokia

https://www.autozive.cz/dokument-nemeck ... kl-pravdu/

Z EV se stalo v posledních pár letech nové náboženství... tak jak nemůžete věřícímu vysvětlit že Bůh neexistuje, tak nelze EV zaslepencům vysvětlit, že tudy cesta k lepší ekologii opravdu nevede :roll:


Tohle je CAT994A. Za 12 hodin spálí přibližně 1 000 litrů paliva, přesune přibližně 250 tun nečistot, aby vytěžila materiály potřebné k výrobě JEDNÉ baterie Tesla.
CAT994A.jpg
CAT994A.jpg (10.74 KiB) Zobrazeno 1237 x
Pro výrobu každé baterie je třeba ošetřit:
- 12 tun solanky na lithium,
- 15 tun rudy na kobalt
- 3 tuny rudy na nikl,
- 12 tun rudy na měď
A přesunout 250 tun zemské kůry.

Jen pro - jednu - baterii, která má cca:
- 12 kg lithia
- 30 kg niklu
- 22 kg manganu
- 15 kg kobaltu
- 100 kg mědi
- 200 kg hliníku, oceli a plastu

A lidé stále věří v "nulové emise", když řídí jejich elektromobily.... , 😂😂 a to jsme nezmínili "recyklaci"
Investuji na důchod a klidný spánek

volnicko
Pokročilý
Příspěvky: 207
Registrován: 23 led 2021 19:48
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od volnicko » 24 pro 2022 13:26

Ja teda souhlasim s czhunterem. EV jsou budoucnost, automobilky to citi. Chce to regulace a zacinaji to chtit i zakaznici.
Kdyby se tu dali sehnat vozitka za stejne prachy jako v Cine, tak mozna dost odpurcu ubude.

Firmy musi neustale inovovat... Nebo vytezit maximum zisku a smirit se s postupnou marginalizaci.
Ze jsou segmenty, kde je ta nahrada slozitejsi a kde to dost mozna jen tak nebude, to mas pravdu.

S tim, ze je treba premyslet, co je jak ve skutecnosti ekologicke, to mas taky pravdu. Ale ona je hodnota uz jen to, ze ty zplodiny nevznikaji pri provozu ve meste.

Norgen
Začátečník
Příspěvky: 82
Registrován: 31 led 2022 20:49
Been thanked: 4 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od Norgen » 24 pro 2022 18:42

Šťasné a veselé svátky všem!

Uživatelský avatar
Marek
Investor
Příspěvky: 494
Registrován: 20 čer 2019 11:34

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od Marek » 25 pro 2022 12:23

EV je samozrejme loberska a trendova zalezitost, ktera bude uspesne prosazena umerne tomu, jak malo lide jako celek problematice rozumi, o prirodu zde urcite nejde v prve rade. Vzdyt unik zplodin nepatri ani mezi celni problemy globalni ochrany prirody. (Celnim problemem je pokracujici ubytek druhove biodiverzity a s tim souvisejici pokracujici ubytek vhodnych stanovist, hlavne v civilizovanem mirnem pasu. Sekundarne se lze bavit napr. o ubytku pralesu ci stavu ryb nebo mnozstvi bordelu v oceanech.) Existuji cele tridy zivocichu, ktere emise vubec nezajimaji nebo jen velmi pramalo.

Celni problemy charakterizuje, ze obecne stoji na opacne strane nuzek vyvoje kapitalisticke spolecnosti jako takove a v podstate prekazeji v evoluci cloveka coby dominantniho druhu; v zadnem pripade je nejde vyresit balikem smesnych regulaci nebo dotaci. Bolsevik nebo developer ma (mel) na usporadani prirody v CR daleko vetsi vliv, nez 5 milionu smradicich aut.

S ouctou,
longař Caterpillar

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 25 pro 2022 13:12

VSbroku, jednou vytěžené suroviny na výrobu baterií pak jdou donekonečna recyklovat. Už dnes nad 90% výtěžností surovin při recyklaci, která je dokonce zisková, tedy bude se dít, na rozdíl od "recyklace" plastů. Za druhé potřebný počet surovin neustále klesá s každou novou generací baterií a to o velký kus. Kdežto spalovací motory vyžadují velice špinavou těžbu ropy a přepravu paliv po celou životnost auta a mají nulovou recyklovatelnost tohoto paliva. Jednou spálené palivo je navždy pryč. Nehledě na likvidaci maziv, úniky do spodních vod, prasklé ropovody, úniky z tankerů apod. Navíc jeden ropný tanker spálí nejspíš tolik paliva, jako všechny ty tvoje CAT994A světa těžící suroviny pro Teslu dohromady.

Každopádně ročně zemře na znečištění vzduchu zhruba 4 miliony lidí. Výfukové plyny mají prokazatelně rakovinotvorné látky, popílek a jsou spalovací vozy jsou hlučné a poruchové.

Ale jako jo, v tomhle jediném s tebou částečně souhlasím. Kvůli globálnímu oteplování to nemá cenu, planetu to nezachrání. Jedna velká kontejnerová loď produkuje tolik škodlivin, jako 50M aut. Jediné, co by mělo smysl, je kompletní zákaz aut ve městech a konečně nestavět města pro auta, ale pro lidi. Naštěstí to začíná být trend, stavět a upravovat městské superbloky bez aut, ale zatím je to stále běh na dlouhou trať. Tedy, kdyby se lidé řídili mozkem a ne zadelí a profitem, tak zákaz letadel na trasy pod 6 hod letu. Stavba rychlovlaků pro jejich nahrazení a kompletní zákaz aut ve velkých městech s podporou kol, jako je v Holandsku a Severských zemích, kde lidi jezdí na kole do práce i školy i v zimě! Zákaz dělat balení produktů 2x tak velké, než je obsah, aby to vypadalo větší, zákaz dovážet zboží ze zahraničí, pokud jde vyrobit lokálně apod. Tohle jediné by mělo smysl, ale nebude schváleno, dokud fakt nepoteče do bot. V tu dobu už ale dle vědců bude pozdě něco změnit. Tak si představte, že by pražská magistrála byla zavřena a přestavěla se na velký park a pěší zónu, plnou dětských hřišť, sportovišť a maximálně tak tramvaj pro rychlé přesuny. Nebylo by to hned lepší místo k životu? A jediné, co by k tomu bylo potřeba, je zahodit svojí lenost a potřebu si vozit zadek ve 2 tunách oceli, kamkoliv jdu.

EV se ale prosadí i tak, je to totiž mnohem lepší produkt sám o sobě. Už teď jsou nové generace EV lepší než spalovací vozy. 10 let od teď si těžko představit. Pokrok se nedá zastavit. A nikdy nedal.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 25 pro 2022 13:12

Co je zajímavé, tak nejprodávanější auto v Německu za září je Tesla Model Y. Tesla tak sesadila Volkswagen Golf z trůnu na jejich domovském trhu. Zatím na měsíční bázi, jak dlouho bude trvat, než i na roční bázi? Kdo ví, ale moc dlouho nejspíše ne. Podíl EV na celkových prodejích v Německu za Listopad již dosahuje 22% a 40% pak při započtení plug-in hybridů. Prodejům EV v Německu dominuje Tesla. Mercedes a BMW jen vyjídají zbytky. BMW se nedostalo ani mezi top 20 modelů. Ta teze, že o EV není zájem vybouchla jak pytel exkrementů. Tesla model Y má našlápnuto být 4. nejprodávanější vůz planety za rok 2022 a v posledních měsících je na top příčkách prodejů v UK, Německu a i jinde následovaná Teslou Model 3.

Tedy mnozí klasičtí výrobci jsou doslova vypráskáváni v Číně lokálními EV značkami v čele s BYD. Brzo budou čelit obrovskému tlaku i na svých domácích trzích. BYD začíná prodeje v Německu a příští rok chystá zvýšit produkci na 3,5-4 milionů vozidel, tedy zhruba 6. největší automobilka světa. BYD má obrovskou výhodu - jsou plně integrovaný výrobce. Vyrábějí si skoro vše sami od čipů až po baterie. Tedy zatímco Toyota se potácí v problémech s dodavateli, BYD zvýšilo prodeje 3x a stejné nejspíše předvede příští rok. Tedy i výrobci jako GM a VW, kteří již jedou 100% EV plán, tak jsou obrovsky pozadu oproti BYD a Tesle v možnosti masové produkce. Navíc tato integrace výroby znamená, že Tesla a BYD jsou jediní masoví EV výrobci, schopní vyrábět EV se ziskem. Tedy budou dominovat trhu a můžou snadno být dvě největší automobilky světa během 5 let. BYD taky v listopadu sesadila VW jako nejprodávanější vůz na čínském trhu. Další ukázka, že klasické výrobce čekají těžké časy. Pro představu, VW a Mercedes mají 50% tržeb z Číny, BMW kolem 35%. Čína je největší automobilový trh o velký kus a každé třetí vozidlo světa je prodané v Číně a naprosto klíčové trhy pro VW, Mercedes i BMW.

Škoda auto není jediná automobilka, která bude vytlačena z Číny. Společný podnik Stellantisu a Jeepu právě vyhlásil v Číně bankrot. Prodeje Jeepu se propadli z cca 200 tisíc vozů kolem roku 2017 na pouhé 2 tisíce v roce 2022. V květnu pak prodali jediný vůz.

Na závěr dám poučné video o Shenzenu, kde během několika málo let kompletně elektrifikovali jejich flotilu autobusů a taxi. Dnes mají 16 tisíc elektrických autobusů a 22 tisíc EV taxi! V Evropě a USA se jen kecá, proč to nejde a v Číně se koná. https://youtu.be/0P7fTPLSMeI?t=81

A Francie schválila zákon, že každé parkoviště nad 80 parkovacích míst musí být pokryto solárními panely do 5 let. Podle propočtů to nahradí 10 jaderných elektráren. https://www.aa.com.tr/en/europe/new-fre ... ls/2742096#

Pokrok nejde zastavit VSBroku.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

Odpovědět