Povídání o všem možném a nemožném..

Diskuse o všem ostatním

Moderátor: VSbrok

Odpovědět
Uživatelský avatar
VSbrok
Site Admin
Příspěvky: 1890
Registrován: 03 led 2019 23:09
Bydliště: 100 věží
Been thanked: 7 times
Kontaktovat uživatele:

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od VSbrok » 16 črc 2023 19:26

Problém je v tom, že Evropa na "špinavých" technologiích (uhlí, železo, ropa/plyn) vyrostla do bohatství a teď si brusel-úředník myslí, že rozvojové státy (Čína, Indie, Pakistán, Afrika) tuhle fázi přeskočí a rovnou budou bohatý díky super-hyper-eko-nařízením z EU.

Tahle nabubřelost se nám (Evropě) velice ošklivě vymstí ... což už můžeme vidět dneska ... na jednu zavřenou uhelnou elektrárnu v EU připadá 30 nově postavených v těchle zemích.

Čínu jsme naučili stavět skoro všechno, čímž na jedné straně EU dosáhla "eko-čistoty", protože špinavý technologie se odsunuly "jinam" ... a teď budeme těmhle státům nařizovat, aby to všechno zavřeli? To je fakt idiocie a nabubřelost nevýslovných rozměrů.

Myslíte si, tedy ouřada z Brusele ano, že si tuhle eko-teroristickou politiku nechá diktovat Čína nebo Indie? Tyhle státy na nějakou EU z vysoka a jedou si svoje pro svůj vlastní rozvoj! Nějaká ekologie je jim u-zadele ...
Lynx: ABBV, ABR, AQN, ARCC, BGS, BXSL, CGBD, CSWC, CSCO, ENB, GAIN, GLAD, GOLD, INTC, LAZ, MAIN, MDT, MFC, MO, MPC, MPW, NGG, NRG, O, OCSL, OHI, ORI, ONL, PEP, PFE, RITM, RTX, SLRC, SPG, SWKS, T, TROW, UL, VET, VICI, VST, VTRS, WBD, WMB, WU
Fio: COLT, ČEZ, Kofola, Moneta, LMT, PMČR
Hraju si a nezlobím: MAC, SOFI
Crypto [na osahání co to vůbec je]: BTC, ETH
Investuji na důchod a klidný spánek
:idea: registrujte se na Trading 212 a dostaňte akcii do 100 EUR zdarma
:idea: registrujte se na Degiro a získejte 50 € v hotovosti

levap195
Začátečník
Příspěvky: 1
Registrován: 29 čer 2023 15:37

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od levap195 » 16 črc 2023 20:11

Ano, je to přesně tak, Evropa pořádá v přímém přenosu harakiri a je smutné to sledovat. Je to něco podobného, jako když kdysi prezident Havel naivně přišel s tím, že je nemorální vyrábět a dodávat zbraně a došlo k praktické likvidaci naší zbrojní výroby a ke ztrátě trhů a na uvolněná místa okamžitě nastoupili ti chytřejší a dodnes z toho těží.
Bohužel naše stávající vládní garnitura jede v podobném smyslu a dělá stejné chyby a je zcela v područí EU, jistou nadějí byla před časem V4, ale tu se podařilo trochu rozložit. Nevidím to s EU potažmo s námi vůbec růžově, spíše hodně černě...

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 636
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 26 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 18 črc 2023 10:25

Evropa vyrostla do bohatství na otrokářství, vykořisťování zbytku světa mečem a okrádání chudých zemí, což se děje do dnes. 10x tolik peněz jde dnes z Afriky do EU, než obráceně, byť si hrajeme na mecenáše a pár zbytků jim pošleme na rádoby pomoci.

Tedy můžeme trvat na starém pořádku a jet otrokářství, kolonialismus a ropu, nebo se přesunout do 21. století, kde nemůžeme drancovat přírodu pro bohatnutí top 1% populace, vlastnící skoro všechen majetek světa.

A ano, Evropa spáchala harakiri. Naučila Čínu vyrábět solár a auta a pak zaspala ve vývoji technologie a nechala si sebrat i to málo, co ještě dominovala.

Video nazvané "Jak Německo přišlo o své solární odvětví ve prospěch Číny" vám to dobře osvětlí:
https://youtu.be/KaFuGoOvycM

Německo bylo lídr ve výrobě soláru ještě v roce 2011, jak objemem prodejů, tak technologií, nyní ovládá celý výrobní řetězec Čína a Německo vyžírá drobky z podlahy.

BMW bylo lídr v EV a mělo strategické patenty a jeden z prvních příchozích do EV. Dnes se jejich EV směje celá odborná veřejnost, jak moc jsou to špatná EV oproti Číně a Tesle.

Pak nevím, co mají všichni s EU. Celý svět přechází na EV a obnovitelné zdroje. To má EU sedět dál na zadku a vyrábět koňské povozy, když celý svět přechází na železnici? To fakt ne.
Bubububu píše:
15 črc 2023 19:24
Já bych to zase neviděl tak růžově. Protože spotřeba nemůže růst donekončna. Země není nafukovací a neomezené zdroje nejsou.
Bohužel omezování spotřeby v ekonomice, kde je vše založeno na nekonečném růstu není možné. V tu ránu přestanou akcie nést výnosy, v tu ránu dluh vlád nemůže růst, aby platil předchozí dluh a svět by zkolaboval v deflační a dluhové spirále.

Tedy jako ve všem se to bude provozovat tak dlouho, dokud se to nezhroutí. Jako důchodové systémy.

Svět by musel přejít na systém založený na udržitelnosti a to se jen tak nestane. Dyť politik se není ani schopný 30 let dohodnout na důchodové reformě, jak se asi dohodne na opouštění ekonomického modelu založeného na neustálém růstu?

Bohužel se pojede dál, každý propad spotřeby se bude řešit devalvací měny a vrtulníkovými penězi a příroda dál drancovat. A že letos se děje fakt divočina a příroda už začíná být pěkně naštvaná.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 636
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 26 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 18 črc 2023 11:16

VSbrok píše:
16 črc 2023 11:31
Však o omezenování už se snaží nyní eko-teroristé a EU ... nebo si snad myslíš, že EV (o kterých se teď "provalilo", že je němci vůbec nekupují) je něco jiného než snaha omezit výrobu aut a zamezit lidem cestovat?

Fpitný je taky utopistický pokus používat baterky z aut jako nějaké úložiště ... takže místo, abychom je recyklovaly dneska, protože to je ekologická katastrofa, tak to posuneme o 5-15 (možná, spíš tak 10) let do budoucna a pak ... co? Opravdu někdo věří, že za tu dobu někdo šáhne do klobouku

Nechci bejt negastivistickej, jen se snažím bejt realista ...
VSBroku není to utopistické. Musíš více sledovat Youtube a tamní dokumenty, aby jsi byl více v obraze. Baterie v autě je dobré nahradit kolem 80% kapacity, což je stále dostatečné pro uložení energie pro rozvodovou síť. Proč recyklovat něco, co je z 80% stále funkční?

Super čistou technologii myslíš sodíkovou baterii vyrobenou ze soli a z nějakých 99% donekonečna recyklovatelnou? Ta už vyjíždí z výrobních pásů letos a nemusíš si jí tahat z klobouku.
a vytáhne super čistou technologii jak ty baterky rozložit na jednodlivý prvky, aniž by to vygenerovalo hromady CO2
Zajímavý je, že ty recyklační centra nemají komíny, jak tedy vypouští to CO2? Asi prděním zaměstnanců?
To lidi už fakt tak zhloupli?
Ne, jen znají daný obor a dané technologie. 99% odpůrců EV zná jen rádoby články o proklicích házející špínu na EV a renewables, protože to je módní a generuje spoustu prokliků.

Kde jsi přišel na to, že Němci nechtějí EV? V červnu se propadly prodeje vozů v Německu o 18% oproti loňsku, EV jen o 3,6%. Tedy stále berou tržní podíl spalovákům a to velkým stylem. Nedaří se jen hybridům, které jsou kočkopes. EV kupujeme pro odstranění spalovacího motoru a jeho převodovky a ne pro zkombinování obého pro dvakrát tak složitý vůz.
https://insideevs.com/news/597927/germa ... -june2022/

Dále článek Reuters:
Mercedes-Benz Q2 sales: Strong EV and Top-End segment growth
Demand for battery electric (BEV) and Top-End segment vehicles lifted sales of Mercedes-Benz Cars by 6%, to 515,700 units in the second quarter, and by 5% to 1,019,200 units in the first half of 2023. Sales were boosted by solid demand in Germany and the United States in particular.
https://media.mercedes-benz.com/article ... 3c561b5ca4

A nakonec Automotive News Europe:
FRANKFURT -- German new-vehicle registrations rose 25 percent in June, helped by strong demand for electric cars and an easing of the order backlog caused by supply shortages

Sales of battery-electric cars jumped 64 percent to 52,988 for an 18.9 percent market share, boosted by a 117 percent rise in Tesla registrations

Smart was the biggest winner last month as sales rose 186 percent, followed by MG, which saw demand leap 184 percent. Volvo by 97 percent and Mazda by 90 percent.

Among premium German brands, Audi sales increased 43 percent, while Mercedes-Benz was up 30 percent. BMW was down 0.6 percent.
https://europe.autonews.com/sales-marke ... unces-back

O EV není zájem, proto prodeje vzrostly o 64% a Čínské MG je druhý největší nárůst na celém trhu a Tesla taky krásných 117% růst. Zato Ládíkovo BMW, které je vtip a vyrábí nejhorší EV v Německu stagnuje. Zatímco Mercedes mající relativně skvělé EV to drtí.

Tak kdo má pravdu, VS Brok, nebo média a statistiky? Obojí být správně nemůže. No a pokud vlády budou chtít omezit automobilismus a donutit lidi jezdit hromadnou, pak jedině dobře. Nejvyspělejší města světa jako je Tokyo mají přepravu autem jen v jednotkách procent a nějakých 95% lidí jde pěšky, na kole nebo hromadnou. Pokud EU odstraní auta z centra Prahy a nahradí je Shinkanzenem, pak jsem pro. Realita je taková, že třeba v Holandsku v Amsterdamu vlastní auto jen plácnu z paměti třeba třetina lidí, ale berou dvě třetiny veřejného prostoru pro parkování a silnice a plácnu pro příklad 5x tolik z rozpočtu, než infrastruktura pro kolo, které tam vlastní drtivá většina. Proto tleskám Paříži a Holandsku, které chtějí jít tvrdě po krku autům a vrátit veřejný prostor ve městech lidem.

Mít auto není zakotveno v ústavě a jak řekl jeden chytrý člověk, tak bohatá země se pozná ne podle toho, že lidé vlastní auto, ale podle toho, že auto vlastnit nemusí (Japonsko, Holandsko, Dánsko apod.). Já už dávno jezdím do Prahy vlakem nebo busem a jako správný skrblík milionář po ní chodím pěšky, abych ušetřil. Pro mě za mě, ať v Praze zakážou auta úplně, má skvělý systém hromadné dopravy.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 636
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 26 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 18 črc 2023 18:08

Jinak jsou nová čísla prodejů EV, tedy není problém se podívat, zda lidé opravdu nechtějí EV, jak odpůrci tvrdí.

Prodeje v Číně zažívají růst prodejů o desítky procent, i přes jinak slabý trh s vozidly v porovnání s loňskem.

Nejprodávanější vozidla do zásuvky v Číně:
Obrázek

Do konce roku má tento segment mít kolem 40% tržní podíl.

Jak vidíme, žádná tradiční automobilka se nevešla ani do top 20. Přitom VW a Toyota byly na špici listu nejprodávanějších vozů v Číně po desetiletí. A jsou pro ně třetina až polovina zisků, ať jde o BMW, Mercedes, VW. Každé třetí auto prodané na světě je v Číně a o tento trh EU z většiny přišla. Japonci pak jsou doslova decimováni poklesy prodejů o desítky procent oproti loňsku. Jediná Toyota trochu drží a propadá se jen jednociferně, asi z nostalgie.
Obrázek

Článek Reuters o krizi Japonských automobilek:
Japan's automakers are facing a sales crisis in China, data shows, as a rapid shift to electric vehicles (EVs) has upended the world's largest auto market and led to a plunge in purchases of gasoline-powered cars.

Total sales of Japanese auto brands in China were down 32% year-on-year in the first quarter, more than double the pace of the overall market contraction, industry data analysed by Reuters showed.
32% propad prodejů v Q1 YoY. Dvakrát tolik, než propad trhu jako celku. :roll: :roll: :roll:
While other automakers like Volkswagen AG (VOWG_p.DE) have also been caught out by the sharp shift in China, Japanese automakers stand out because of their limited showing in the fast-growing category of electric and plug-in hybrid sales.
Dále pak říkají, že ač je v krizi i VW, tak ne tak velké jako Japonci, (protože EU včas vytáhla hlavu ze zadele a začala přechod na EV, zatímco Japonsko stále má hlavu v zadeli a čeká, až se tlačítkové mobily vrátí na výsluní a dotykové mobily se ukážou jako slepá větev vývoje).
https://www.reuters.com/business/autos- ... 023-05-02/

Pohled na Německo za červen:
tržní podíl EV vzrostl na 18,9%, tedy každé páté prodané auto už je čistě EV.
Obrázek

Z článku níže cituji:
https://cleantechnica.com/2023/07/08/ev ... d-overall/
Over 50% YoY BEV volume growth in Q2 sends a strong signal.

The Tesla Model Y was the best selling BEV in June (6,098 units), and third best selling of any vehicle in Germany. Only the Volkswagen Golf (7,019 units) and Tiguan (6,329) sold more.
Tesla Model Y je třetí nejprodávanější auto v Německu za červen. Tak moc lidi nechtějí EV... Lidi nechtějí EV, asi jako nechtějí mobily Apple a Samsung...

Obrázek

Samotný graf nejprodávanějších EV je taky výmluvný.

Čínské MG a Polestar už dotahují nejprodávanější model BMW, který je o prsa ploché ženy napřed. Do roka a do dne bude Čína v seznamu nejprodávanějších modelů před BMW na jejich domácím trhu si tipuji.
Obrázek

Ano Evropa spáchala harakiry, ale ne úřední šiml, ale magoři ve vedení automobilek v EU. Pokud teda úřední šiml EU nespáchal harakiry i za Japonce. Je Japonsko taky členem EU?

Jinak přímo z webu Mercedesu:
Mercedes-Benz Q2 sales: Strong EV and Top-End segment growth
Successful BEV ramp-up: Mercedes-Benz Passenger Cars battery electric vehicle (BEV) sales up 123% to 56,300 units in Q2
Second-quarter sales in Germany (+23%) were strong in all segments; from Entry (+28%), Core (+19%) to the Top-End (+26%). Battery electric vehicle sales increased to 20,000 units (+31%) in the first half, reaching a share of 17% of overall Mercedes-Benz Cars sales in the German market
In Belgium, sales increased to 9,000 units (+15%) in the second quarter mainly due to a surge of battery electric vehicles (+186%).
Lidi tak moc nechtějí EV v Německu, že Mercedes měl 31% růst prodejů v H1 oproti loňsku v Německu. V Belgii pak růst o 186% v druhém kvartálu.
https://media.mercedes-benz.com/article ... 3c561b5ca4

Rád se podívám na zdroj VSBroka, který dokazuje pravý opak těchto veřejně dostupných statistik a ukazuje, že lidi nechtějí EV. Jako fakt nevím, proč lidi v EU mají takový odpor k EV a chtějí, aby náš automobilový průmysl dopadl jako ten japonský, který je bez EV doslova decimován v každém jejich hlavním exportním trhu. Stejnak je to úplně zbytečná diskuze. EV budou mít 100% podíl do 10 let. Podle toho, jak rychle je půjde vyrábět. Na celém světě, tedy nevím, proč do toho vůbec někdo tahá EU. EU s tím nemá nic společného. Je to jen malý trh ve světovém celku a jen hrajeme, jak Čína píská, protože to je hlavní trh pro evropské automobilky o velký kus.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

volnicko
Pokročilý
Příspěvky: 214
Registrován: 23 led 2021 19:48
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od volnicko » 19 črc 2023 10:46

VSbrok píše:
16 črc 2023 19:26
Problém je v tom, že Evropa na "špinavých" technologiích (uhlí, železo, ropa/plyn) vyrostla do bohatství
To mas pravdu, skoro vsechny bohate staty si prosly industrializaci, jakkoliv dnes vetsi GDP tvori sluzby.

Jinak zbohatnuti Evropy bych nevysvetloval vykoristnovanim.

Za me primarne.
- Prumyslova revoluce a technologicky pokrok.
- Ochrana vlastnictvi a ekonomicka svoboda.
- Rozvoj volneho obchodu.
- Upadek slechty a vzestup mest (tedy i delby prace).
- Rozdrobenost Evropy a konkurence mezi staty.
- Kulturni/vzdelanostni vymena. Ucenci vcelku volne putovaly po Evrope.
- Protestantska etika (pracovitost a touha uspet).

Vetsina z toho je potreba i ted.
Bez ochrany vlastnictvi, volneho obchodu, nizke regulace, pracovitosti a rozvoje vzdelanosti/technologii nemuzeme byt uspesni.

Cast z toho Evropa ma, cast bohuzel upada. Ackoliv je Evropa synonymem stagnace, tak mame i vyhody. Vzdelanou populaci, vysokou kvalitu zivota (tedy klidne muzeme lakat vzdelane elity z celeho sveta), levny kapital a spoustu naakumulovaneho bohatstvi. Nejvetsi problem je regulace, spokojenost sama se sebou a demografie.

ravo
Začátečník
Příspěvky: 72
Registrován: 26 dub 2021 09:55
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od ravo » 19 črc 2023 11:42

czhunter píše:
11 črc 2023 13:29
Každopádně jak říká Chuck Carnevale, Fastgraphs je pouze první krok v analýze a v rychlém zjištění, zda firma vůbec stojí za čas pro bližší zkoumání. Pak musí následovat důsledné zkoumání firmy, čtení článků, výkazů, zjištění si proč firma roste, co dělá pro budoucí růst apod. Fastgraphs proces začíná a nekončí.
VSbrok píše:
02 črc 2023 23:47
3M bude tu pokutu splácet příštích asi 10 let, takže na roční ziskovou to až zas tak velký vliv mít nebude.
Vyjednali si dost dobrý splátkový kalendář, takže pokud se neobjeví další jobovka nebo pokuta, tak bychom se mohli odrazit ode dna.
czhunter píše:
10 črc 2023 19:46
Cena akcie sleduje upravené EPS. Ne co se stane se ziskem po jeho vytvoření. Jestli firma ziskem zaplatí dividendu, koupí za to státní dluhopisy, nebo zaplatí soudní výlohy je trhu celkem jedno. Pokud je ten soudní výdaj jednorázový, tak se dost pravděpodobně vyjme z GAAP čísel pro upravené EPS a tedy nemá to vliv na operativní zisk firmy.
Czhuntere, ty jsi fakt borec! Ty si myslíš, že "je trhu celkem jedno", co se stane s provozním ziskem! Nakolik se upravený, "provozní" zisk liší od skutečného zisku. A co s tím skutečným ziskem firma udělá.

No ještěže důsledně zkoumáš firmy, čteš články a výkazy. Ale pokuta ve výši 2 ročních provozních zisků splácená v následujících 10 letech tě nezajímá...

Když ten tvůj FG ignorující "jednorázové" náklady říká, že je firma levná, tak je prostě levná. Co na tom, že podle metody diskontovaných cash flow, která splátky pokuty v následujících 10 letech neignoruje, je ta cena akcie třeba správná.

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 636
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 26 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 19 črc 2023 12:50

Já jsem borec, ale kam se hrabu na tebe :lol:

Já si to nemyslím, já to vím. Co se stane s provozním ziskem na jeden rok jednorázovou událostí je trhu jedno. Maximálně se na pár měsíců cena akcie díky náladě na trhu odchýlí, jako třeba Pfizer po boostu zisků od vakcín na kovid. Již dva roky po jejich zavedení už po nich není v ceně akcie PFE ani stopa. Stejně tak nebude u MMM po zaplacení jednorázového výdaje.

A s provozním ziskem se právě nestane nic. Pokud firma vydělávala třeba 10B provozního zisku, tak bude vydělávat 10B i nadále. Naopak analytici čekají růst provozního cash flow o 10% ročně na 2 roky a 6% ročně na 5 let. Ale počet analytiků sledující cash flow je jen zlomek analytiků, co sledují EPS, protože EPS definuje cenu akcie ve výsledku. Jinak by cena akcie třeba utilit byla nula že. Málokterá z nich generuje nějakou free cash flow, že.

Tak jako nedává smysl, aby se akcie Pfizer prodávala navždy dráže, protže firma měla na 15 měsíců lepší zisky díky jednorázové události, tak nedává smysl aby se firma MMM prodávala levněji, kvůli jednorázovému výdaji. A trh je dopředu hledící. GAAP zisky jsou dozadu hledící.

FG nic neignoruje, jen zobrazuje data. Tedy FG s tím nemá nic společného. FG účetní praktiky nenavrhoval a fungování trhu před 150 lety taky nenastavoval.

Ale kdo ví. Otevři si restauraci a pak jí prodej levněji, protože si tam v zimě někdo zlomil nohu na chodníku a musel jsi mu zaplatit jednorázové odškodné. Akciový trh ví, že dalších 20 let v řadě si tam někdo nohu nezlomí a tedy hodnota té restaurace nižší není. Proto se používá převážně adjusted (operativní) EPS a GAAP čísla cena akcie směle ignoruje většinu času.

MMM výhled na operativní cash flow:
Obrázek
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 636
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 26 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 19 črc 2023 13:06

Tak Mitsubishi právě zabalilo krám a stahuje se z Číny.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... #xj4y7vzkg

Propady prodejů o desítky procent ročně a žádné EV k nabídnutí zpečetili jejich osud.

Vývoj prodaných vozů v grafu níže. EV zničili Mitsubishi během 3 let. Ze 134 tisíc vozů propad na 34 tisíc loni a jen 1500 v lednu. Nyní nula.

Obrázek
The Japanese automaker said that China’s transition away from gasoline cars to cleaner vehicles had hit its existing line up and seen sales fall far below expectations, according to a July 12 company memo that was circulated on Chinese social media.

“In the past few months, management and shareholders have tried to the best of our ability, but due to market conditions and with great reluctance and regret, we must seize the opportunity to transition to new energy vehicles. The company will resurrect after going through trials and tribulations,” the memo said.
Je hezké, že s velkou lítostí to oznamují akcionářům, ale fakt jsem zvědavý, jak trh bude čekat 10 let, než Mitsubishi konečně přejde na EV a vrátí se, jak management doufá. Ať se zeptají Nokie, která byla dva roky pozadu za Apple, jak takováto strategie fungovala.

Subaru, Honda, Mazda budou další. První však byl Stellantis a jeho Jeep.

Obrázek

Fakt nevím, proč zdejší přispěvatelé chtějí, aby stejný osud potkal i evropské automobilky a aby prodávali koňské povozy v době, kdy zbytek světa staví železnice. To prostě nedává žádný smysl, krom lidské vlastnosti bránit se všemu novému i za cenu iracionálního uvažování.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 636
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 26 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 19 črc 2023 15:13

ravo píše:
19 črc 2023 11:42
Když ten tvůj FG ignorující "jednorázové" náklady říká, že je firma levná, tak je prostě levná. Co na tom, že podle metody diskontovaných cash flow, která splátky pokuty v následujících 10 letech neignoruje, je ta cena akcie třeba správná.
Technický dotaz. Jak věděl člověk, co 5 let zpátky počítal hodnotu firmy diskontováním budoucí cash flow, že firma bude platit tyto výdaje? Jak ví člověk, počítající to dneska, kolik dalších soudních výloh bude MMM v dalších 10-15 letech čelit? Pokud neměl křišťálovou kouli, tak všechny výpočty pomocí diskontování cash flow posledních 10 let byly špatné, protože ještě donedávna o této kauze nikdo nevěděl, respektive se nevědělo, kolik to bude stát.

Zato naprosto každý věděl, jaké bylo EPS každý fiskální rok a kolik za tyto EPS platí. A kolik lidé za to samé platili v minulosti.
No ještěže důsledně zkoumáš firmy, čteš články a výkazy. Ale pokuta ve výši 2 ročních provozních zisků splácená v následujících 10 letech tě nezajímá...
Pfizer vydělal desítky miliard jednorázových zisků a tržeb z vakcín na Kovid. Cena akcie přesto byla $36 před ohlášením vakcíny a je $36 teď. MMM je to samé, jen místo jednorázového zisku má jednorázový výdaj. člověk, co kupoval za valuace z mimořádných zisků ostrouhal. Kdo správně se přes to přenesl a raději kouknul, jaké pravidelné zisky bude firma mít po ukončení jednorázových zisků to nacenil mnohem lépe.

Obrázek

Tak snad už jsi to pochopil, proč Wall Street ignoruje jednorázové výdaje a kor ty nepeněžní a že FG s tím nemá nic společného, jen zobrazuje data od FactSet, který zase sbírá data z výkazů firem.

Situace, kdy by si lidi píchali 5 dávek ročně do konce života, to je pak jiná. Nebo, kdyby MMM platilo pokutu každý rok do konce našich životů, by bylo jiné. To pak jo.
Ty si myslíš, že "je trhu celkem jedno", co se stane s provozním ziskem!
Na závěr dám definici provozního zisku, aby bylo jasno i v tom, protože evidentně máš rezervy s chápáním fungování firem:
noun: operating profit; plural noun: operating profits
a profit from business operations (gross profit minus operating expenses) before deduction of interest and taxes.
Provozní zisk je hrubý zisk mínus provozní náklady.

Provozní náklady jsou:
Operating expenses are the costs that a company incurs while performing its normal operational activities. Operational activities are those tasks that must be undertaken from day to day to operate the business and generate revenue.

Some common types of operating expenses include:

Rent
Salaries and wages
Accounting and legal fees
Bank charges
Sales and marketing fees
Office supplies
Repairs
Utilities expenses
Cost of goods sold

Operating vs. Non-Operating Expenses
A non-operating expense is an expense incurred by a business that is unrelated to the business's core operations. The most common types of non-operating expenses are interest charges or other costs of borrowing and losses on the disposal of assets. Accountants sometimes remove non-operating expenses to examine the performance of the business, ignoring the effects of financing and other irrelevant issues.

Lawsuit settlements: While everyday legal fees associated with operating activities are operating expenses, a one-time legal settlement is a non-operating expense

Anglicky doufám umíš, jinak věz, že provozní zisk je hrubý zisk mínus provozní náklady. Provozní náklady jsou náklady na provoz podniku a na výrobu produktu či služby. Náklady na soudní vyrovnání a další výdaje nesouvisející s provozem podniku není provozní výdaj.

Tedy provozní zisk a provozní zisk na akcii zvaný EPS bude u MMM stále stejný. Snad už si tedy rozumíme a snad už trh chápeš, proč se chová, jak se chová. Trh si cení provozního zisku, který bude trvat na mnoho a mnoho let a ignoruje jednorázové odchylky, o kterých ví, že budou jednorázové, viz. Pfizer a ač jsou soudní výlohy nepříjemné, tak firma stále bude vydělávat stejně, jen část zisku dá na tyto výdaje. Kapišto?
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

Odpovědět