Povídání o všem možném a nemožném..

Diskuse o všem ostatním

Moderátor: VSbrok

Odpovědět
czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 17 dub 2023 16:34

volnicko píše:
17 dub 2023 16:13
Je ekologicke a ekonomicke silenstvi odstavovat bezemisni zdroje, co produkuji elektrinu za velmi nizke ceny. Ostatne nejvetsi aktivum CEZu jsou ty dve jaderky. Potencialni dusledky se demonizuji, rizika pri provozu jsou u verejnosti dost nadhodnocene. Pri zapocitani vsech katastrof (ktere btw v nasich podminkach nejsou pravdepodobne) to je stejne historicky velmi bezpecny zdroj.
Kazdopadne spis je to skoda s ohledem na to, ze jsme nemuseli palit zbytecne uhli. Je relevantni, co/cim nahrazujeme.
Za šílenství to nepovažuji, protože je k tomu pádný důvod a to obava o bezpečnost a je to sice bezemisní elektřina, ale zato nutno odpad po desítky tisíc let ukládat ve specializovaných skladech hluboko v zemi, kde nakonec pro nedostatek financování unikne do spodních vod a nechá se to ladem.

No a nové jádro je velice drahé, tedy by to stejně dlouhodobě nebylo řešení. Podle toho grafu výše z VOX bych odhadnul nové jádro cenu tak 6x oproti soláru?

Skotsko pálit uhlí nemusí. Přešlo včas na obnovitelné zdroje a i je vyváží do zbytku UK. Tedy je škoda, že většina EU musela čelit cenové krizi, aby začala s přechodem na obnovitelné. Holt politik vždy čeká až na krizi a až se domeček z karet zhroutí. Do té doby jen udržuje status quo. Stejné je to s důchody, klimatem, zadlužením apod.

No pro milovníky jádra budiž dobrá zpráva, že Čína chce postavit více jaderných elektráren během pár let, než zbytek světa dohromady za posledních 40 let. Snad to k nám nedovane, až jim to bouchne.

https://youtu.be/NfNgRc4sJt8

EDIT:
teď čtu pěkný článek o jádru v Německu
https://edition.cnn.com/2023/04/15/euro ... index.html

Pár zajímavých bodů:
-tento víkend Německo zavřelo poslední jaderné elektrárny a už žádné nemá.
-odpor proti jádru začal už v 70. letech a zesílil po nehodách v USA, SSSR a Japonsku
-Německo do dnes nemá vyřešené skladování odpadů a odhaduje se, že místo pro uložení odpadu bude vybráno až mezi lety 2046 a 2064. Poté se několik desetiletí bude budovat a následně tam bude nebezpečný odpad nutno skladovat dokonce po stovky tisíc let.
-Česko pro takové uložiště po desetiletí není schopno ani vybrat lokalitu, protože to nikdo nechce za humny.

Dále pak zajímavá pasáž:
The US, the world’s biggest nuclear power, is also investing in nuclear energy and, in March, started up a new nuclear reactor, Vogtle 3 in Georgia – the first in years.

But experts suggest this doesn’t mark the start of a nuclear ramp up. Vogtle 3 came online six years late and at a cost of $30 billion, twice the initial budget.

It encapsulates the big problem that afflicts the whole nuclear industry: making the economics add up. New plants are expensive and can take more than a decade to build. “Even the countries that are talking pro-nuclear are having big trouble developing nuclear power,” Schreurs said.

Many nuclear power plants in Europe, the US and elsewhere are aging – plants have an operating life of around 40 to 60 years. As Germany puts an end to its nuclear era, it’s coming up to crunch time for others, Schreurs said.
Několik zemí stále staví nové reaktory, naposledy otevřený je Vogtle 3 v USA ,který stál 2x tolik, než byl rozpočet a šel do provozu o 6 let později, než byl plán.

Tedy tak říkají, že jádro čelí velkému problému a to je to, že ekonomika tam prostě nefunguje. Nové elektrárny jsou příliš drahé a trvají dekádu je postavit, staré mají životnost mezi 40 a 60 lety a blíží se tak konec jejich životnosti.

Pak tam mají zajímavý odkaz na jiný článek na novou studii z Harvardu, podle které zabije znečištění vzduchu ještě více lidí, než se dříve předpokládalo a každá páté úmrtí celosvětově je způsobeno znečištěním vzduchu.

https://edition.cnn.com/2021/02/09/worl ... index.html
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

Uživatelský avatar
VSbrok
Site Admin
Příspěvky: 1839
Registrován: 03 led 2019 23:09
Bydliště: 100 věží
Been thanked: 7 times
Kontaktovat uživatele:

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od VSbrok » 20 dub 2023 20:59

Jj, němci zavřeli poslední jaderku a teď když jim dochází elektrika, tak žhaví dráty z ČEZu nebo startují staré uhelné a naposledy i ty "super nejčistčí" mazutové ... ekologie hurá levá vpřed, zpátky ni krok :roll:
Investuji na důchod a klidný spánek

volnicko
Pokročilý
Příspěvky: 207
Registrován: 23 led 2021 19:48
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od volnicko » 20 dub 2023 22:39

Bohuzel no, to nahrazeni bylo okamzite. V podstate to jen bylo o tom, zda chceme levnou elektrinu, co nenici zivotni prostredi nebo ne. Pry ne. :/

Obrázek

Uživatelský avatar
MiHons
Začátečník
Příspěvky: 93
Registrován: 24 lis 2020 11:54
Been thanked: 4 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od MiHons » 21 dub 2023 08:28

volnicko píše:
20 dub 2023 22:39
Bohuzel no, to nahrazeni bylo okamzite. V podstate to jen bylo o tom, zda chceme levnou elektrinu, co nenici zivotni prostredi nebo ne. Pry ne. :/

Obrázek
Je neskutečné co zelení ekoteroristé dokážou, nevím jestli si viděl ten tweet na twitteru, že vypnutí jaderek je lepší než sex od nějakých zelených političek, nevím jestli jsem měl brečet, nebo se smát :D, nechápu jak můžou takto nekompetentní lidi nechat rozhodovat o energetice, která má jasně daná pravidla díky fyzikálním zákonům a nedá se prostě okecat jako mnohé humanitní obory..., bohužel to neplatí jen v energetice, mnoho firem plánuje stavět továrny v USA/Asii místo EU kvůli těmto regulacím, jediná šance EU je, že sem budou jezdit turisté na dovolené jako do skanzenu, volný trh má rozhodovat, co se nakonec prosadí, ne dotace a regulace.....

Cestuji hodně po západní Evropě, jelikož tam máme obchodní partnery a z osobní zkušenosti vám říkám pánové tam je to ztracené, oni si opravdu myslí že EV auty spasí svět... s respektem k obnovitelným zdrojům, každý kdo trochu rozumí fyzice ví, že tímto nelze nahradit standardní zdroje, to je prostě nesmysl, jedna věc jsou země co k tomu mají dobré dispozice s pár miliony obyvatel, ale to neplatí pro celou Evropu/svět

Uživatelský avatar
VSbrok
Site Admin
Příspěvky: 1839
Registrován: 03 led 2019 23:09
Bydliště: 100 věží
Been thanked: 7 times
Kontaktovat uživatele:

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od VSbrok » 21 dub 2023 22:51

Díváš se na to špatně. EV nemá nahradit stroje, má omezit lidskou svobodu, bo když nebudou moct lidi po EU cestovat, tak nebudou moci porovnávat kde je co lepší/horší. Odsud už je pak jen krok k sociálnímu kreditu a CBDS měně. Čímž bude nějaký ekoterorista z Brusele rozhodovat o tom, zda si můžeš koupit to či ono ... jooo tys měl tento týden už mekáč? Tak dotíček ke kafíčku si už nekoupíš! ... a podobný zvěrstva si pro nás chystají zeleno-rudí soudruzi z Brusele!

EV auta jsou jen začátek, jak si soudruzi už mockrát vyzkoušeli, tak salámová metoda funguje, takže nejprve prosadit omezeni svobody z důvodu veřejného blaha a pak se to rozjede.
Především si všiměte, že EV se v EU prosazuje pouze pro auta, nikoliv náklaďáky, natož pracovní stroje (traktory, apod.), proč asi? Inu proto, že musíme otrokům dát práci, aby večer padli únavou a neměli sílu kecat zeleným politikům do páchání dobra pro všechny v EU. To by tak hrálo, aby se ještě plebs proti těm správným rozhodnutím snažil bouřit!!!
Investuji na důchod a klidný spánek

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 26 dub 2023 14:51

Lidi běžně nadávají na EU a její emisní limity a EV. Prý nás to dělá nekonkurenceschopné a podobné řeči. Už neřeknou to B a to, že Čína (a nejenom) má ty stejné emisní limity a je v prosazování EV o světelný rok vepředu před EU. Aneb miliony spalovacích vozů nyní sedí u výrobních hal v Číně a nesplňují brzo platné nové emisní limity. Výrobci o tom věděli snad od roku 2017 a stejnak se nepřipravili. Tedy ti západní, ti Čínští je nyní drtí pomocí EV.

Jak krásně ukazují grafy ve videu zvaném Údolí smrti pro tradiční výrobce.
https://youtu.be/c4SqZEs3Ovc

Údolí smrti pro spalovací vozy, dle grafu od General Motors
Obrázek

Což se začíná dít před očima a prodej EV nesmírně akceleruje exponenciálním tempem viz další graf. Ono totiž zavádění nových technologií má svojí průběhovou křivku a existuje takzvaná první adopce, pak mainstream a nakonec pozdní adopce. První a poslední fáze jsou pomalé a většinová adopce je v mainstreamové části a to velice rychlá a explozivní. Tedy zatímco třeba LCD obrazovky nebo SSD disky pro počítače existují po desetiletí, jejich masová adopce proběhla během řekněme 5 let. Stejné to bylo s pračkou, autem, myčkou apod. Jakmile cena a vyladěnost výrobku dožene předchozí technologii, je pak její nahrazení velice rychlé. Stejné to bude i s EV a obnovitelnými zdroji energie. Bude to mnohem rychleji, než kdo predikuje, protože tak prostě nové technologie se zavádějí. Zprvu pomalu a pak bum, je to masově rozšířené.

Obrázek

Jak moc v zadeli jsou tradiční výrobci aut, co zaspali přechod na EV ukazuje následující graf. Tržní podíl zahraničních tradičních automobilek v Číně spadl hádám podle grafu od Bloombergu ze zhruba 60% na zhruba 35% během 3 let. A jak dokazují třeba prodeje Nissanu -39% oproti loňsku, tak tito výrobci se dobrovolně rozhodli se připravit o 35% z největšího automobilového trhu světa a stejně tak i z trhu EU, který je třetí největší. Kdy firmy jako Nissan a Toyota mají pod 1% tržní podíl, což je co říci, když Toyota držela přední příčky po desetiletí spolu s VW. VW sice nějaké elektrické vozy prodává, ale 8 tisíc prodaných vozů je směšných, když to byla největší automobilka v Číně po desetiletí.

Obrázek

No a do toho největší firma na výrobu baterií na světě, čínská firma CATL právě oznámila, že má zcela nový typ baterie, která má 2x větší kapacitu, než dnešní lithiové a koncem roku zahájí masovou výrobu. Tedy EV s touto baterií mohou mít 2x takový dojezd, tedy 1000 km bude brzo běžný dojezd, nebo může mít stejný dojezd jako nyní, ale s poloviční váhou baterií. A jak je u nových generací baterií zvykem, tak jí nevadí zima, je bezpečná a má velice dlouhou živostnost. A má takovou kapacitu na kilogram, že už je vhodná i pro komerční dopravní letadla. Tedy brzo VSBrok poletí na dovolenou v elektrickém letadle. A to jen promile nově ohlášených druhů baterií a nových technologií. Prakticky každý den se objeví něco nového.

Spalovací auta to mají spočítané a do 7 let už je nové ani nekoupíš. Naštěstí. Nesnáším smrad z výfuků, kdykoliv jedu do města. Ono kdo žije ve městě dlouho, už si na to zvykl, kdo ale žije v čistém vzduchu, jako já, tak prostě je to jako rána pěstí, kdykoliv jedu do Prahy, tam čuchat ten smrad. A podle nové velké studie z Harvardu a partnerských univerzit je znečištění vzduchu ze spalování fosilních paliv ještě více smrtící, než se doposud myslelo. Dle této studie každé 5 úmrtí ve světě je výsledek spalování fosilních paliv a ročně takto zemře 8 milionů lidí. Tedy je to větší zabiják, než světové války a Hitler. Fakt nevím, proč bych to měl obhajovat.
The study, which was conducted by researchers from Harvard University and the Universities of Birmingham and Leicester in the U.K., found that, worldwide, 8 million premature deaths were linked to pollution from fossil fuel combustion, with 350,000 in the U.S. alone.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 26 dub 2023 15:09

CATL oznámil novou kondenzovanou baterii. Elektrická dopravní letadla během pár let tak budou skutečností a dnešní odpůrci EV se z toho asi po... Krom EV teď budou muset hanit ještě dopravní letadla, helikoptéry apod. Budou to ale mít stále těžší ti odpůrci.

Když to má dost kapacity pro letadla, tak zcela určitě to bude dobré i na elektrifikaci nákladních vozů a autobusů, které znečišťují města nejvíc.

https://youtu.be/_3rvSmUAyvs

Mě by jen zajímalo, když jsou ty EV tak špatné, proč se poslední měsíce tak hodně prodávají a začínají ovládat list nejprodávanějších vozů v jedné zemi za druhou. Třeba prodeje MG4 a recence na tento vůz jsou velice dobré. Do toho tu máme Ora Cat nebo BYD Seagull s cenovkou 11 tisíc USD v Číně, tedy za pár drobných. Ono už dnes i Tesla stojí jako drahá Škodovka a kdo by si koupil spalovací Škodu, když může mít Teslu fakt nevím. Asi někdo, kdo má rád méně bezpečné a horší vozy, než má Tesla. Nebo někdo, kdo fakt potřebuje mít dojezd z Prahy do Moskvy na jedno nabití a bez zastávky, což je dle českých diskuzí pod články o EV každý druhý.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

Uživatelský avatar
Marek
Investor
Příspěvky: 494
Registrován: 20 čer 2019 11:34

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od Marek » 28 dub 2023 11:22

Cca 5x-10x rocne potrebuju udelat autem ca 500km bez prestavky, kdy nemam cas resit vice, nez 5min na benzince, ktera je na kazdem rohu (tedy ne hledat v nejake riti nabijeci stanici a stravit u ni hodinu casu). Cely den makas ve vedru, pak prijdes na hotel (v lepsim pripade), resis papiry, tereny na dalsi den a chces mit klid a ne resit vybity elektroauto... Ukaz mi czhuntere na model elektroauta, ktere toto zvladne levou zadni (2-3 denni vetsi trip bez nabijeni cestou), a bude cenove alespon v dostrelu levnych mensich aut s uspornym motorem okolo 5l/100km... Prozatim to tedy neni zrovna nejekonomictejsi ani nejpraktictejsi varianta, a domnivam se, ze prozatim ani nejekologictejsi (slusna sranda je, ze v lete pracuju fulltime v ochrane prirody a jsem imrvere busy presuny po Morave).
Jednou tady kvalitni elektro alternativa bude, to je bez debat. Prozatim vstup do e-aut pokladam za predcasny vystrelek, ktery nema dobry ekonomicky podklad. Pokud tedy nemas nakup socik funded ala Norsko ci evropske FEV dotace. Asi jako kdyz Burry spravne shortoval hypotecni trh, ale 2 roky predcasne a dlouho na tom tratil.
Jinak je prinejmensim usmevne napsat neco ve smyslu ze cinska auta ci Tesly jsou kvalitnejsi, nez zavedene napr. nemecke vozy firem ze 100 letou tradici a nemeckou kvalitou prace. Samo jsou ta cinska auta popularni kvuli cene, to je jasne, a MGcko je nyni v Asii leckde in... (zrovna tak si tam ale bohaty lidi zacinaji porizovat i nova elektro BMW) - jen male poznamky z rec. navstev Jordanska, Taiwanu a Filipin

Uživatelský avatar
VSbrok
Site Admin
Příspěvky: 1839
Registrován: 03 led 2019 23:09
Bydliště: 100 věží
Been thanked: 7 times
Kontaktovat uživatele:

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od VSbrok » 28 dub 2023 13:39

Tak hlavně se zelený mozky na tu čínskou "EV revoluci" dívají naprosto špatně.
Ano číňan jde do EV, aby se v jeho městech dalo dýchat, bo už jen ty všechny továrny bez jakýhokoliv filtru na komínech tam čudí jak o život, takže ty výfuky aut to jen dorazily.

Jenže to, co se v tý naší zelený EU už jak si neříká je, že číňanovi je nějaká ekologie naprosto u pr... a vesele staví stovky uhelných elektráren, který do těch EV vyrábí elektriku.

A jak to vypadá v EU? V DE zrušili atomový elektráry. Zrušili jsme téměř všechny uhelný elektárny. No a teď už zeleným dutohlavům začaly vadit i vodní elekrárny :roll:
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... ranicni_hp

Takže ano, EV jsou super, ALE!!! pro krátké dojezdy po městě kde je na katdým kandelábru nabíječka nebo pro krátký dojezdy mezi vesnicemi, když máte na střeše soláry. Pokud mi je, ale známo, tak ani jedno z toho téměř neplatí :? A dlouhý dojezdy? No to je zatím vlkhý sen všech EV magorů ... a čekat pak 3 hodiny než by se taková baterie nabila? To je fakt budoucnost, kterou chceme?

Nedávno jsme se zastavili v mekáči uprostřed D1 a tam 18,- Kč za kWh :o :shock: ... když jsem si to tak lehce přepočítal, tak pak ujeký km výjde na cca stejnou cenu jako můj 1,6L nafťák ... ale ekologie hurá :oops:
Investuji na důchod a klidný spánek

Uživatelský avatar
Ladislav
Začátečník
Příspěvky: 189
Registrován: 21 čer 2019 02:35
Bydliště: Evropa
Kontaktovat uživatele:

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od Ladislav » 29 dub 2023 08:33

Nejdůležitější je snížit smog ve velkoměstech třetího světa, především v Indii.
Německá vláda by neměla stále usilovat snížit smog v Německu o 1 %,
ale přesvědčit vládu Indie, nebo i zaplatit Indii, aby se tam snížíl smog o 90 %.
Akcie a burza - jediná kniha, kterou potřebuješ :idea: http://forum.nr1a.com :idea: USA http://nr1a.com 8-)

Odpovědět