Povídání o všem možném a nemožném..

Diskuse o všem ostatním

Moderátor: VSbrok

Odpovědět
czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 09 dub 2023 10:40

MiHons píše:
21 bře 2023 11:09
Věrní investoři, kteří se nezalekli machinací ze strany státu budou nejspíše odměněni, dnes ČEZ zveřejnil rekordní výsledky za Q4 a celý rok 2022, jak bývá jejich zvykem dividendu prozatím neoznámili, učiní tak v květnu před zasedáním valné hromady, nicméně z prohlášení Beneše a posléze i Fialy, který si plánuje stáhnout
celkově 100 mld. z ČEZu na divi, daních atp. vychází rekordní dividenda 118 kč za akcii při výplatním poměru 80%, EBITDA 131,6 mld, čistý zisk 80,7 mld.

divi yield mám těsně pod 30%, příští rok už to kvůli WTF a nižším cenám energií nebude taková sláva nicméně kolem 50 kč by se mohla udržet, tudíž držím dále.
Fastgraphs nedávno spustil mezinárodní akcie a obsahuje skoro 70 tisíc titulů z mnoha zemí světa.

Je tam i pražská burza a ČEZ. Pohledem na Fastgraphs ČEZ byla umírající a stagnující firma, která byla zachráněná pandemií. Od roku 2009 do 2021 EPS -11% ročně a jako důsledek byla akcie mrtvé peníze od roku 2005 minimálně. Podle analytiků se má ČEZ vrátit k propadům a být opět mrtvé peníze v nejlepším případě z dnešní ceny.

Co je horší, tak jsou lidem neustále vymývány mozky politiky i médii, že za drahou energii může válka na Ukrajině, green deal a podobný hovadiny. Na grafu Čezu vidíme, co může za drahé energie. Energetické firmy si zvýšily marže na 2-4x marží před válkou pod záminkou války a generují rekordní zisky. ČEZ má 9x vyšší EPS, než měl v roce 2021. Je to vlastně skrytá daň na populaci. Což vyvrací i druhé vymývaní mozků a to je to, že kapitalizmus vede k cenové konkurenci a levným cenám pro spotřebitele a je tak lepší, než socialismus a státem vlastněné firmy. Tady opět vidíme, že to není pravda a žádná soukromá firma levnější ceny nenabídla. Naopak se každý na tom napakoval, ať je státem vlastněný nebo soukromý. S tím rozdílem, že zisk státem vlastněného Čezu skončil v rozpočtu, kdežto u soukromých firem skončili zisky v rukou miliardářů.

Obrázek

Že graf vypadá jako prostředníček a Čez ho ukazuje na běžné lidi je již jen třešnička na dortu té komedie, co se od pandemie děje. :x

Prémiová verze Fastgraphs obsahuje i desítky grafů všech možných fundamentálních ukazatelů a dělá to z něj ultimátní nástroj pro investory. Níže je například čistá marže Čezu a její mnohaletý pokles až do pandemie.

Obrázek

Green deal za to také nemůže a jak správně říká DW televize ve včerejším videu, tak obnovitelné zdroje naopak situaci zachraňovali rekordní produkcí a Putin výrazně urychlí přechod na obnovitelné zdroje v EU a sám si tak odřízne finance.

https://youtu.be/ZkgFaC-Jug4

Mimochodem Pražská burza měla nejlepší Q1 v historii burzy. Další důkaz, že růst sazeb a vysoké sazby mají pramálo společného s akciovým trhem.

https://www.kurzy.cz/zpravy/706353-nejv ... -poskocil/
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

volnicko
Pokročilý
Příspěvky: 207
Registrován: 23 led 2021 19:48
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od volnicko » 09 dub 2023 14:45

Mizerny prispevek i na tebe. Skoda, ze kdyz jsem neprihlaseny, tak se mi ty prispevky ukazuji.
"Od roku 2009 do 2021 EPS -11% ročně a jako důsledek byla akcie mrtvé peníze od roku 2005 minimálně."
Tvuj obvykly problem je, ze vzdy vyseknes dobu tak, aby se ti hodila pro vypocet. Cena elektriny je velmi citliva na nabidku/poptavku. A akcie CEZu je pak zase velmi navazana na cenu elektriny. Vetsina lidi tady na foru nebude mit CEZ od 2005, ja mam od cervence 2017, nakupka 393,50. Dost dividend od te doby, nasledujici bude doufam tak 140.
"Na grafu Čezu vidíme, co může za drahé energie. Energetické firmy si zvýšily marže na 2-4x marží před válkou pod záminkou války a generují rekordní zisky."
Kdyby bylo tak jednoduche rict si, ze proste navysime marze, tak to ty firmy uz davno udelaji. Vyssi marze jsou dusledkem vysokych cen energii. Burzovne obchodovana cena elektriny/plynu je dana nabidkou a poptavkou, nikoliv rozhodnutim korporace.
Z grafu to samozrejme neni videt, ale cena plynu vystrelila v dusledku vypadku dodavek Ruska, ktere pouzilo plyn jako hybridnu zbran proti Evrope. Roky drzelo cenu plynu nizko, coz mj. snizovalo zisky CEZu a odrazovalo od investic do energetiky. Z Ruska se omezil i vyvoz uhli, prisly vypadky produkce z francouzskych jaderek apod. Vzhledem k tomu, jak vypada evropsky energeticky mix, ktery pouziva plynove a uhelne elektrarny, tak se cena elektriny v podstate stala funkci ceny plynu a emisni povolenky.
"Což vyvrací i druhé vymývaní mozků a to je to, že kapitalizmus vede k cenové konkurenci a levným cenám pro spotřebitele a je tak lepší, než socialismus a státem vlastněné firmy. Tady opět vidíme, že to není pravda a žádná soukromá firma levnější ceny nenabídla. Naopak se každý na tom napakoval, ať je státem vlastněný nebo soukromý. S tím rozdílem, že zisk státem vlastněného Čezu skončil v rozpočtu, kdežto u soukromých firem skončili zisky v rukou miliardářů."
Kapitalismus a volny trh vede k cenove konkurenci, ktera je v dusledku pozitivni pro zakaznika, efektivitu fungovani firem, inovacim apod. Ostatne vysoke ceny tlaci na investice do energetickych uspor, potrebne snizily spotrebu plynu a nuti firmy k investicim do novych energetickych zdroju.
Tohle socialismu a direktivni kontrole cen chybi, proto ten system neobstoji. Nikdy jsem si nemyslel, ze o tomhle budeme muset polemizovat na investorskem foru. Rekneme, ze Ceska posta neni zrovna odrazem efektivity. Btw evropska energetika je cokoliv jen ne ciste kapitalisticka a volnotrzni.

CEZ je akciova spolecnost s majoritou statu. Zisk rozdeli akcionarum skrze dividendy. To udelaji i soukrome spolecnosti. Vedle toho stat pro dalsi roky schvalil WFT, ktere miri samozrejme i na firmy miliardaru. Vedle toho jsou i stroby na vyrobni ceny elektriny.

Pro koncove zakazniky jiz taky ceny klesaji. Treba EON nabizi vyrazne nizsi ceny nez CEZ. Ale trvalo to, firmy nechtely nest v dobe volatility riziko, ze ceny podstreli + maji draze nakoupeno. Do roka uvidime o dost lepsi nabidky.
"Mimochodem Pražská burza měla nejlepší Q1 v historii burzy. Další důkaz, že růst sazeb a vysoké sazby mají pramálo společného s akciovým trhem."
Cez ma podil v indexu 25%, cena akcii Cezu od pocatku roku +47%. Tim mas vysvetleno 85% vykonnosti indexu od zacatku roku. Neni zac. Cena je do znacena miry ovlivnena statem. Budoucnost WFT, vytesneni akcionaru, rozdeleni spolecnosti. Holt to jeste zacatkem roku vypadalo, ze minoritni akcionare budou chtit vic odrbat. Falsifikovat timto tezi o vlivu urokovych sazeb je tedy dost mimo.
Kazdopadne vysvetlovat ti ponekolikate, ze jsou urokovem sazby jen jednim z faktoru (tedy zbyle mohou prevazit) nebo ze nas vic zajimaji ocekavane dlouhodobe sazby (sleduj desetilety dluhopis), nikoliv ocekavane zvyseni o ctvrt procenta... Tim palit cas nebudu. Muzes si to zadat do chatu GPT, ten ti to vysvetli. ;)
“Interest rates are to asset prices what gravity is to the apple. When there are low interest rates, there is a very low gravitational pull on asset prices.” Warren Buffett
Naposledy upravil(a) volnicko dne 09 dub 2023 16:27, celkem upraveno 1 x.

volnicko
Pokročilý
Příspěvky: 207
Registrován: 23 led 2021 19:48
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od volnicko » 09 dub 2023 16:16

Jeste k tomu socialistickemu smysleni, ze za rust cen mohou chamtive korporace, co si navysuji marze.

Pokud firma nepodnika v monopolnim/oligopolnim prostredi, tak jsou marze vzdy pod tlakem konkurence. Dokonce jsou sektory, kde je konkurence silna a moat zadny. I presto tam firmy mohou kratkodobe dosahnout ohromnych zisku.

Treba rejdarstvi/logistika. Nejdrazsi zbozi je to, ktere se nedoruci zakaznikum. Tedy s rostouci cenou prepravy jen malo klesa poptavka po doruceni. Ani na strane nabidky to neni jednoduche. Idealni by bylo zapojit vice lodi. Ale lode jsou tak kapitalove narocna vec, ze si je jen tak nekdo do zasoby nestavi. Maximalne zapojime par starych a neefektivnich. Vyrobit nove par let potrva. Do toho resime kapacity pristavu a dalsi infrastrukturu. Pak se nekde neco zasekne (stavky, covid, Suez) a je problem. Tedy my mame problem, firmy v oboru maji zne.

Snadno pak laik muze koukat na zisky firem a nadavat, ze EPS klesa a firma je spatne rizena. Ovsem ty firmy se pak zahoji prave behem nejake bubliny. Tedy pokud neprijde nejaky rudy mozek a nezacne rikat, ze to jsou nadmerne neocekavane zisky, ktere by mely byt zabaveny.

Prave tyhle zisky umoznuji investovat a odmenit akcionare za trpelivost. A je jedno, jestli jde o elektrinu nebo prepravu.

ZIM takto mela IPO v lednu 2021 za 12 dolaru. Od te doby vratila akcionarum 38 dolaru (hrubeho). A dost mozna se zase ted bude spoustu let placat s minimalnimi zisky. Tezko rict, ale bez moznosti asymetricke odmeny by si dost lidi rozmyslelo, jestli kapital alokovat zrovna sem.

Baltic Dry Index
Obrázek

Uživatelský avatar
Ladislav
Začátečník
Příspěvky: 189
Registrován: 21 čer 2019 02:35
Bydliště: Evropa
Kontaktovat uživatele:

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od Ladislav » 09 dub 2023 17:54

:( To vypadá na reklamu na akcie slabé lodní dopravy Zimmermann z Palestiny, ticker ZIM.
Tuto reklamu na akcie ZIM publikují lidé nebo automaty s různými pseudonymy ve všech řečích světa
ve všech diskusích fórech světa a ve všech Facebook skupinách světa, nebo stojí za tou reklamou slavná manipulační skupina ''Team Jorge'' z Palestiny. :( O.K., sranda musí být. Tedy publikovat reklamu na akcii ZIM dál! Ale pochybuju, že se někdo nechá nalákat na vysokou dividendu z Palestiny, když je levná akcie stále levnější a pak se dividenda zkrátí nebo přestane platit. Tedy nikdy nekupovat akcie lodní dopravy!
Akcie a burza - jediná kniha, kterou potřebuješ :idea: http://forum.nr1a.com :idea: USA http://nr1a.com 8-)

volnicko
Pokročilý
Příspěvky: 207
Registrován: 23 led 2021 19:48
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od volnicko » 09 dub 2023 20:31

Ladislav píše:
09 dub 2023 17:54
Ale pochybuju, že se někdo nechá nalákat na vysokou dividendu z Palestiny, když je levná akcie stále levnější a pak se dividenda zkrátí nebo přestane platit.
Neboj, pri tech cenach lodni prepravy na vysokou (ehm nebo jakoukoliv) dividendu uz ZIM lakat dlouho nebude.

Obrázek

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 15 dub 2023 12:55

Jeste k tomu socialistickemu smysleni, ze za rust cen mohou chamtive korporace, co si navysuji marze.

Pokud firma nepodnika v monopolnim/oligopolnim prostredi, tak jsou marze vzdy pod tlakem konkurence. Dokonce jsou sektory, kde je konkurence silna a moat zadny. I presto tam firmy mohou kratkodobe dosahnout ohromnych zisku.
Většina sektorů nakonec v kapitalismu vždy skončí jako oligopol v hrstce pár velkých hráčů. Tedy v reálném životě, to co píšeš, moc nefunguje. Já jsem si teda nevšimnul, že by v ČR bylo levné volání, data, elektřina, voda či jídlo díky konkurenci. Naopak telekomunikace ovládá trojice hráčů a po desetiletí Čechy pěkně dojí nejdražšími daty a roamingem v celé EU.
ZIM takto mela IPO v lednu 2021 za 12 dolaru. Od te doby vratila akcionarum 38 dolaru (hrubeho). A dost mozna se zase ted bude spoustu let placat s minimalnimi zisky. Tezko rict, ale bez moznosti asymetricke odmeny by si dost lidi rozmyslelo, jestli kapital alokovat zrovna sem.
Za $12 to vydrželo tak pár sekund pro pár šťastlivců, co se za tu cenu k tomu dostali neboli rozuměj insideři a velké finanční instituce. Zbytek 99% lidí to má nakoupeno nad $20. Každopádně 90% všech IPO od roku 2020 je dnes pod IPO cenou a ZIM je unikát v plusu, díky dividendě.

Marže ZIM vzrostla z 12% v roce 2020 na 43% v roce 2021. Tedy může za růst cen lodní dopravy záhadné vypaření se lodí, nebo růst marže o skoro 400%? Růst marží v letech 2021 měl velký vliv na zdražování všeho. Byť to nebyl jediný faktor samozřejmě.

Obrázek

Na rozdíl od domněnky běžných lidí, byl rok 2022 rekordní rok produkce ruského plynu i ropy a elektřiny se v EU vyrobilo stejně, jako v předcházejících letech. A obnovitelné zdroje měli podíl skoro 50% na celku a jsou největší zdroj energie v EU, dokonce nad uhlím. To jen k té časté a hloupé myšlence, že elektrická auta bude pohánět uhlí nebo že za růst cen může nedostatek či problémy dodavatelských řetězců.

Včera udělal Vox video na téma, proč je solár dnes tak levný. Cena klesla o 90% za 10 let. Taky tam ukazují, že cena elektřiny ze soláru je dnes nejlevnější oproti fosilním zdrojům a nová jaderná elektřina je násobně dražší a nekonkurenceschopná. To zase vyvrací oblíbený mýtus, že přechod na obnovitelné zdroje bude drahý a že se má raději budovat jádro. Pravý opak je pravdou a potvrzuje to velká studie z Harvardu, která jasně říká, že svět ušetří přechodem na obnovitelné zdroje $13 bilionů Dolarů.

https://youtu.be/V8Vtb0bn30M

Obrázek

Obrázek

80% světové populace pak žije v pásmu, které je ideální pro solární elektřinu. Tedy růst bude explozivní a svět se neskutečně změní v dalších 20 letech, tak jako předchozích 20 let. Predikce, jak za našich životů EV a obnovitelné zdroje nepředběhnou fosilní se ukážou tak směšné, jako když noviny v USA otiskly článek, že letadla nikdy nebudou přepravovat náklady a první nákladní let byl o 6 měsíců později. :lol: :lol:
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

volnicko
Pokročilý
Příspěvky: 207
Registrován: 23 led 2021 19:48
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od volnicko » 15 dub 2023 19:41

czhunter píše:
15 dub 2023 12:55
Většina sektorů nakonec v kapitalismu vždy skončí jako oligopol v hrstce pár velkých hráčů. Tedy v reálném životě, to co píšeš, moc nefunguje. Já jsem si teda nevšimnul, že by v ČR bylo levné volání, data, elektřina, voda či jídlo díky konkurenci. Naopak telekomunikace ovládá trojice hráčů a po desetiletí Čechy pěkně dojí nejdražšími daty a roamingem v celé EU.

Vetsina sektoru takto nekonci. Ano, nektere sektory jsou zavisle na infrastrukture, kterou realne nejde replikovat (kmitocty, zeleznice, potrubi..). Pokud nekdo tuto infrastrukturu ziska, tak uz tam realna konkurence prilis neprobiha a je nutna regulace, kterou staty casto nezvladaji. Ano, treba telekomunikace. Naopak vyroba (!) elektriny ma trh, kde elektronka muze vzniknout klidne nekde v Nemecku, tedy komoditni slozka elektriny je zhruba stejna mezi dobre propojenymi zememi. Cena komodity ale neni na fakture jedina (dph, ekologicka dan, distribuce.. tyhle casti uz jsou regulovane a lisi se mezi staty).
czhunter píše:
15 dub 2023 12:55
Za $12 to vydrželo tak pár sekund pro pár šťastlivců, co se za tu cenu k tomu dostali neboli rozuměj insideři a velké finanční instituce. Zbytek 99% lidí to má nakoupeno nad $20.
Bezny investor si to mohl koupit od doby, kdy je firma na trhu, 12 nebyla cena jen par sekund, ale treba i dalsi den po vstupu na burzu (objemy a ceny treba na finance.yahoo). Pak uz je to jen o tom, ze nekdo prodava, nekdo nakupuje. Nekdo vydela, nekdo prodela. To je jen na investorovi.
czhunter píše:
15 dub 2023 12:55
Marže ZIM vzrostla z 12% v roce 2020 na 43% v roce 2021. Tedy může za růst cen lodní dopravy záhadné vypaření se lodí, nebo růst marže o skoro 400%?
O tom byl prave predchozi prispevek. Marzi si firma sama od sebe nevymysli v tak konkurencnim byznysu jako je lodni preprava. Firma prodava s ohledem na trzni ceny a vysledkem byly obrovske marze. Nyni firma bude prodavat s ohledem na trzni ceny a skonci zrejme ve ztrate. Nema takovou trzni silu, aby si diktovala ceny.
Lode se drive nevyparily, stejne jako nyni neni tech lodi nasobne vice. Jsou jine duvody. Hadam, ze vetsinu bude delat hospodarske oziveni po covidu, odlozena poptavka a plneni skladu (strana poptavky). Fungovani pristavu (stavky, covid, nedostatek pracovniku), ucpany Suez apod. (strana nabidky)
czhunter píše:
15 dub 2023 12:55
Na rozdíl od domněnky běžných lidí, byl rok 2022 rekordní rok produkce ruského plynu i ropy a elektřiny se v EU vyrobilo stejně, jako v předcházejících letech. A obnovitelné zdroje měli podíl skoro 50% na celku a jsou největší zdroj energie v EU, dokonce nad uhlím.
Do EU doputovalo mnohem mene ruskeho plynu, ktery byl zaroven velmi drahy. Drahy byl i zkapalneny plyn, ktery ho nahradil. To se vyrazne promitlo do ceny elektriny (a plynu). Pro produkci elektriny se zpracovalo zhruba stejne plynu, plynem se setrilo hlavne jinde. Pak jsme mely vypadek jaderek ve Francii, sucho ktere ovlivnilo vodni zdroje apod.

Jinak souhlas, bez instalovanych obnovitelnych zdroju by to bylo horsi. Taky by bylo lepsi, kdyby zeleni silenci nevypinali funkcni bezemisni zdroje (jaderky) a nebranili investicim do nich. Zlocin proti prirode.

Obrázek

Obrázek

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 17 dub 2023 15:28

Taky by bylo lepsi, kdyby zeleni silenci nevypinali funkcni bezemisni zdroje (jaderky) a nebranili investicim do nich.
V roce 1986 byla Evropa od Čech dál na východ pár dní od katastrofy, která by půlku Evropy udělala na tisíce let neobyvatelnou. Po dalších jaderných nehodách v USA a Japonsku se Němci pod nátlakem veřejnosti rozhodli od jádra ustoupit. Je to zelené šílenství, nebo racionální věc? Až nějaká jaderná elektrárna zase selže, můžeš se přihlásit jako sebevražedný dobrovolník, který to půjde látat, i když ví, že ho radiace zabije. To už tak jádro mít v lásce nebudeš že? Nehledě na věc, kterou je uložení radioaktivního odpadu na tisíce až desetitisíce let, které je pekelně drahé a v ČR se za 30 let nepodařilo vybudovat a nikdo ho nechce mít za domem.

Za druhé většina těch vypínaných elektráren v Německu by byla stejně brzo zastaralá a vyžadovala buď masivní renovace, nebo náhradu novými, které však stojí dnes násobky soláru a nemají konkurenceschopnost. Kdo chce jádro, tak bude platit 3x nebo více za elektřinu a do budoucna klidně 10x, než ze soláru. Jako proti jádru víceméně nic nemám, ale jedna elektrárna má prostě potenciál vymazat život v Evropě na tisíce let.
O tom byl prave predchozi prispevek. Marzi si firma sama od sebe nevymysli v tak konkurencnim byznysu jako je lodni preprava. Firma prodava s ohledem na trzni ceny a vysledkem byly obrovske marze. Nyni firma bude prodavat s ohledem na trzni ceny a skonci zrejme ve ztrate. Nema takovou trzni silu, aby si diktovala ceny.
Lode se drive nevyparily, stejne jako nyni neni tech lodi nasobne vice. Jsou jine duvody. Hadam, ze vetsinu bude delat hospodarske oziveni po covidu, odlozena poptavka a plneni skladu (strana poptavky). Fungovani pristavu (stavky, covid, nedostatek pracovniku), ucpany Suez apod. (strana nabidky)
No a tom byl zase můj příspěvek o maržích firem versus konkurence. Prostě si celý sektor nastavil 50% marži a žádný konkurent s levnou cenou a levnou marží nepřišel, jak zastánci kapitalizmu vždy svorně tvrdí, že vede k levným cenám. Místo toho se prostě celý sektor rozhodl na tom napakovat. Marže Maersku vzrostly 30x :!: a ZIM si bral skoro 50% ceny jako čistou marži. A jak víme, tak cena všeho dovezeného zboží závisí na cenách přepravy. Tedy za zdražováním posledních dvou let stojí zcela jasně masivní nárůst marží v energetickém a přepravním sektoru a ne válka na Ukrajině. Tedy to nejsou žádné socialistické řeči, ale jasná fakta, snadno ověřitelná ve výkazech firem.

Co se týče Ruského plynu a ropy, tak 2022 mělo Rusko největší exporty v historii. Jen část plynu a ropy místo do EU vyvezlo Saudům, Indům a Číňanům, kteří to přeprodali do EU, nebo ropa dříve určená třeba do Indie ze Saudské Arábie šla místo toho do EU. Po pravdě v EU byl nakonec takový přebytek plynu, že u našich břehů stály desítky lodí s plynem a čekali na lepší cenu a odbyt. Tedy na světových trzích bylo stejně ropy a plynu jako v roce 2021, jen se přesměrovali toky. Ale žádný nedostatek ropy a plynu ve světě nebyl a nebyl tak důvod pro takový růst elektřiny, než marže výrobců, prodejců a vyhnání ceny spekulanty. I proto si myslím, že by lidem bylo lépe, kdyby energetické firmy jako je Čez byly státní neziskové organizace a prodávali elektřinu za cenu nákladů na výrobu.

Obrázek
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

volnicko
Pokročilý
Příspěvky: 207
Registrován: 23 led 2021 19:48
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od volnicko » 17 dub 2023 16:13

Je ekologicke a ekonomicke silenstvi odstavovat bezemisni zdroje, co produkuji elektrinu za velmi nizke ceny. Ostatne nejvetsi aktivum CEZu jsou ty dve jaderky. Potencialni dusledky se demonizuji, rizika pri provozu jsou u verejnosti dost nadhodnocene. Pri zapocitani vsech katastrof (ktere btw v nasich podminkach nejsou pravdepodobne) to je stejne historicky velmi bezpecny zdroj.
Kazdopadne spis je to skoda s ohledem na to, ze jsme nemuseli palit zbytecne uhli. Je relevantni, co/cim nahrazujeme.
Obrázek
--
Nezpochybnuji velikost marzi, ale zpusob, jak se k tem marzim dojde. Ze dojde k docasnemu navyseni marzi neni nic, co by znacilo, ze kapitalismus nefunguje. Naopak, ocekavane budouci zisky jsou neco, co laka k alokaci kapitalu. Jen holt lode nejsou aplikace v cloudu, abychom prihodili milion dolaru a okamzite znasobili vykon. Lodenice stavi lode roky. Kdyz klesla poptavka a stoupla nabidka, tak sly ceny dolu. Na takto konkurecnim trhu to zjevne funguje ucebnicove. Viz Baltic Dry Index.
--
Ruske exporty do EU viz vyse, mozno nalezt ve vice verejnych zdrojich. O samotnem ruskem exportu moc nevim, ale i tam je dramaticky propad, coz dava smysl. Chvili to trva nez se prizpusobi (postavi trubky spravnym smerem)
https://www.statista.com/statistics/131 ... s-exports/ (gazprom)
https://www.themoscowtimes.com/2023/02/ ... les-a80215 (rusko)

Ano, nejvetsi pruser v Evrope nebyl. Zafungoval trh. Pod vlivem vysokych cen se omezila spotreba plynu. Diky vysokym cenam jsme (a politickym rozhodnutim) jsme prilakali LNG z celeho sveta. Proste je Evropa preplatila. Pomohla i mensi poptavka Ciny po LNG kvuli covidu a vetsim dodavkam z Ruska. Substituce. Pokud muze mit zeme levnejsi rusky plyn z efektivnich trubek, tak ho vezme misto draheho z tankeru. Stejne substituce funguje u ropy. Rusko produkuje zhruba stejne, jen to kupuji jine zeme s discountem a my bereme odjinud.

Jinak souhlas, ze energie a doprava hrali klicovou roli ve zdrazovani. Dale nedostatek zbozi v dusledku naruseni dodavatelskych retezcu. Odlozena spotreba covidem (poptavkovy sok), rozhazovacne vlady, zvysovani mezd v poslednich letech (snizeni dane z prijmu, prehraty trh prace). Dokonala boure, bohuzel.

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 17 dub 2023 16:15

Nová data o prodejích aut v Číně za první kvartál jsou velice zajímavá.

Oproti Q1 2022:
BYD +77%
Tesla +27%
Volkswagen -19%
GM -34%
Toyota -17,5%
BMW -2,5%
Mercedes Benz -6,5%
Nissan -37%

BYD a Tesla neskutečný růst, zato velké automobilky zvané legacy car makers umírají raketovým tempem

Jediný, kdo se drží jakž takž jsou prémiové značky BMW a Mercedes, ale BMW muselo snížit ceny až o 30% u EV modelů. Net income BMW klesá 8 kvartálů v řadě, přesto je akcie 20% nahoře od roku 2021, to mi hlava nebere.

Čína zažívá největší propad v automobilovém sektoru v historii, kdy se hromadí miliony neprodaných aut a prodejci nabízejí obrovské slevy. Citroen C6 vlajkovou loď firmy se dá koupit někde i za 20 tisíc EUR a Teslu už od 30 tisíc USD.

Obrázek

V sektoru elektrických vozů
BYD +80%
Tesla +27%
VW -4%
GM -26%
BMW +76%

Jak vidíme, tak v EV Toyota, Honda, Mazda, Nissan a podobné legacy auto neexistují a VW prodalo jen 17 tisíc vozů a dokonce méně, než loni. A je to join venture napůl s čínskou firmou, tedy vlastně jen 8 tisíc vozů připadá skutečně na VW. Západní značky zaspaly přechod na EV a nyní jsou mikroskopičtí hráči v tomto sektoru a hodně jich přestane existovat. Do toho tam miliony vyrobených spalovacích aut nesplňuje nové emisní standardy a budou tak brzo neprodejné. Jo hnědé mozky ve vedení západních automobilek zaspali a nyní si to pěkně sežerou.

Obrázek

Někdo by si mohl říci, co je mu do Číny, ale Čína je největší automobilový trh světa a třetina všech prodaných vozů světa je právě tam a třeba VW má zhruba polovinu zisků z Číny a BMW pak třetinu. Je to tedy velice důležitý trh pro západní firmy.

Jediné jejich štěstí zatím je, že čínská auta zatím nemůžou moc konkurovat cenou v EU, jinak by je rychle zničili i na domácích trzích. EV auta jako MG-4 nebo Ora Cat jsou totiž skvělá. Tedy zatím je ničí jen Tesla. V prodejích v EU se zatím Číňanům moc nedařilo, ale v březnu už začal velký obrat a co není může brzo být.

No a nyní na trh začnou přicházet první sodíkové baterie od CATL, které budou stát o třetinu méně, nehoří, nevadí jim zima, nepotřebují žádné kovy typu Lithia nebo Kobaltu, tedy lidi jako VSBrok, kterému tak moc záleží na chudáčcích dětech v Kongu, co těží Kobalt, tak konečně taky bude mít to pravé EV. A kapacita prý bude kolem dnešní kapacity levnějších lithiových baterií. Do toho spadla cena lithia o 65% od začátku roku, tedy velice levné EV nás čekají během max tří let. Třeba ID2 od VW má mít cenovku €20 tisíc.

Tedy predikuji, že 10 let od teď už si spalovací motor koupí jen úplný exot. A VS Brok se dušoval, že předělat Prahu na EV infrastrukturu by stálo 15 miliard a Čez má letos rekordní zisk skoro 100 miliard, tedy může v klidu předělat celou Prahu pro adopci EV za zlomek ročního zisku. Stačí vůle ze strany politiků. A byl by tak konec Prahy jako plynové komory.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

Odpovědět