Povídání o všem možném a nemožném..
Moderátor: VSbrok
Re: Povídání o všem možném a nemožném..
Místo po desetiletí indexy neporážející fosilní akcie bych spíše zvažoval investovat do něčeho, co má alespoň budoucnost a co indexy poráží hravě. Třeba takový REIT Hannon Armstrong Sustainable Infrastructure Capital, Inc. (HASI).
Největší veřejně obchodovaná firma v USA se zaměřením na financování obnovitelných zdrojů. Od IPO v roce 2013 výnos 16,74% ročně při reinvestování. To Exxon a Chevron nedali ani z půlky a všimněte si, jak je EPS HASI krásně stabilní. Žádná cyklicita a všechny ty prvky, co dělají ropné společnosti špatnými investicemi.
Už jsem to tu jednou doporučoval v roce 2020, kdy krátce na to akcie nějakých 2,5x, kdy se bohužel muselo prodat z důvodu předražení. Nyní je to zase blízko podhodnocení. Tedy pokud to ještě půjde o krapet dolů, tak je pak 20% ročně prakticky jisté. V EV vidím největší příležitost Borgwarner. Jednoho z největších výrobců dílů pro auta na světě, který má velký plán pro EV a silný růst na dekády a je extrémně podhodnocená akcie.
Největší veřejně obchodovaná firma v USA se zaměřením na financování obnovitelných zdrojů. Od IPO v roce 2013 výnos 16,74% ročně při reinvestování. To Exxon a Chevron nedali ani z půlky a všimněte si, jak je EPS HASI krásně stabilní. Žádná cyklicita a všechny ty prvky, co dělají ropné společnosti špatnými investicemi.
Už jsem to tu jednou doporučoval v roce 2020, kdy krátce na to akcie nějakých 2,5x, kdy se bohužel muselo prodat z důvodu předražení. Nyní je to zase blízko podhodnocení. Tedy pokud to ještě půjde o krapet dolů, tak je pak 20% ročně prakticky jisté. V EV vidím největší příležitost Borgwarner. Jednoho z největších výrobců dílů pro auta na světě, který má velký plán pro EV a silný růst na dekády a je extrémně podhodnocená akcie.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993
Re: Povídání o všem možném a nemožném..
ahojte,
vie niekto poradiť, prečo mi neprišla na FIO ešte dividenda KOMB Komerční banka ?
Nakupoval som 07.07.2022 a 01.11.2022.
Představenstvo Komerční banky 4. 10. 2022 navrhlo výplatu mimořádné dividendy 55,5 Kč, informovali jsme zde. Ex-date na BCPP připadá na 29. 11. 2022, na RM-SYSTÉMu na 1. 12. 2022. Datum výplaty bylo určeno na 22. 12. 2022.
vie niekto poradiť, prečo mi neprišla na FIO ešte dividenda KOMB Komerční banka ?
Nakupoval som 07.07.2022 a 01.11.2022.
Představenstvo Komerční banky 4. 10. 2022 navrhlo výplatu mimořádné dividendy 55,5 Kč, informovali jsme zde. Ex-date na BCPP připadá na 29. 11. 2022, na RM-SYSTÉMu na 1. 12. 2022. Datum výplaty bylo určeno na 22. 12. 2022.
Re: Povídání o všem možném a nemožném..
A máš u Fio Master účet, tedy české akcie evidované ve společném účtu CDCP vedeném pro Fio, nebo je máš přímo pod svým účtem v CDCP? To se volí už při zakládání smlouvy na eBroker investiční účet (zda sis při tom založil extra i svůj vlastní účet v Centrálním depozitáři, nebo jsi zvolil ten jejich Master sběrný) a dle toho se dividenda vyplácí - v případě Master účtu to Fio přijme hromadně a vyplatí na obchodní účet klienta automaticky, v případě vlastního účtu CDCP si musíš pro českou dividendu dojít osobně na pobočku banky emitenta, což v tomto případě tedy je na pobočku Komerční banky, abys jim číslo účtu pro vyplacení dividendy nahlásil.
Já mám u Fio české akcie na Master účtu a tebou uvedená dividenda mi tedy na obchodní účet eBrokera vyplacena byla (za poplatek 0,2% z objemu hrubé dividendy, což je za účetní operaci rozdělení z Master účtu jednotlivým klientům).
Pro zahraniční akcie, které jsou přes zahraniční partnery a jejich depozitáře, tam to je vždy vyplaceno přímo brokerem.
Já mám u Fio české akcie na Master účtu a tebou uvedená dividenda mi tedy na obchodní účet eBrokera vyplacena byla (za poplatek 0,2% z objemu hrubé dividendy, což je za účetní operaci rozdělení z Master účtu jednotlivým klientům).
Pro zahraniční akcie, které jsou přes zahraniční partnery a jejich depozitáře, tam to je vždy vyplaceno přímo brokerem.
Re: Povídání o všem možném a nemožném..
CEO Toyoty jde od válu. Hnědý mozek roky lobující proti EV po celém světě končí. Zda to bude stačit na záchranu Toyoty a odvrácení osudu jako měla Nokie a Kodak se uvidí. Jsou však pozadu extrémně a jejich jediné EV je špatné a nekvalitní. Přitom zvyšování podílů EV jde raketovým tempem. Prodeje EV a plug in hybridů v Německu například prvně v prosinci překonali 50% prodejů.
Dále pak ceny materiálů pro solární panely, třeba silikonu klesly o 50% během letošního ledna. Čínské firmy očekávají díky tomu masivní poptávku a tak rozjíždějí výrobu na plné obrátky. Rekordní rok pro solár zaručen.
Pro srovnání - fosilní firmy, třeba Exxon vydělali i přes pandemický boom dlouhodobým akcionářům, držícím akcii 5-20 let jen kolem 4-8% ročně. Po započtení daní a inflace jsou to mrtvé peníze, které vám zdvojnásobí kupní sílu za cca 20 let nebo vůbec, pokud jste chytli těch 4%. A tedy pro srovnání izraelská firma SolarEdge, dodávající technologie pro solár a rostoucí 36% ročně a 33% výnos akcionářům od roku 2015. Aneb ať si myslí každý co chce, já vidím, že fosilní firmy byly špatná dlouhodobá investice v posledních 3 dekádách a to byly celé ovládány tímto odvětvím. Absolutně nevidím možnost, jak to teď najednou zázračně otočí a začnou být tyto velice cyklické, na vysoké kapitálové investice závislé odvětví investice slušná a porazí index. To prostě vidím jako absolutně nerealistické.
Tento graf od Bloomberg očekává 97% renewables roku 2050 a jen 3% fosilní paliva. Jak to dopadne se uvidí, ale do umírajícího odvětví, co vyžaduje vysoký CAPEX a je po 3 desetiletí mrtvé peníze, bez velkých vyhlídek na obrat být nechci. Nepopírám, pro naskakovače, co koupili v roce 2020 dobrý výnos. Ale 100x raději bych tehdy koupil firmy typu Automatic Data Processing, které jsou nahoře prakticky stejně jako Exxon a mají před sebou desetiletí exponenciálního růstu a složeného úročení a nemusím tak řešit, kdy se ropáků zbavit a krmit finanční úřad. Prostě koupím ADP a na desetiletí mám vystaráno bez časování odpadních cyklických akcií.
Dále pak ceny materiálů pro solární panely, třeba silikonu klesly o 50% během letošního ledna. Čínské firmy očekávají díky tomu masivní poptávku a tak rozjíždějí výrobu na plné obrátky. Rekordní rok pro solár zaručen.
Pro srovnání - fosilní firmy, třeba Exxon vydělali i přes pandemický boom dlouhodobým akcionářům, držícím akcii 5-20 let jen kolem 4-8% ročně. Po započtení daní a inflace jsou to mrtvé peníze, které vám zdvojnásobí kupní sílu za cca 20 let nebo vůbec, pokud jste chytli těch 4%. A tedy pro srovnání izraelská firma SolarEdge, dodávající technologie pro solár a rostoucí 36% ročně a 33% výnos akcionářům od roku 2015. Aneb ať si myslí každý co chce, já vidím, že fosilní firmy byly špatná dlouhodobá investice v posledních 3 dekádách a to byly celé ovládány tímto odvětvím. Absolutně nevidím možnost, jak to teď najednou zázračně otočí a začnou být tyto velice cyklické, na vysoké kapitálové investice závislé odvětví investice slušná a porazí index. To prostě vidím jako absolutně nerealistické.
Tento graf od Bloomberg očekává 97% renewables roku 2050 a jen 3% fosilní paliva. Jak to dopadne se uvidí, ale do umírajícího odvětví, co vyžaduje vysoký CAPEX a je po 3 desetiletí mrtvé peníze, bez velkých vyhlídek na obrat být nechci. Nepopírám, pro naskakovače, co koupili v roce 2020 dobrý výnos. Ale 100x raději bych tehdy koupil firmy typu Automatic Data Processing, které jsou nahoře prakticky stejně jako Exxon a mají před sebou desetiletí exponenciálního růstu a složeného úročení a nemusím tak řešit, kdy se ropáků zbavit a krmit finanční úřad. Prostě koupím ADP a na desetiletí mám vystaráno bez časování odpadních cyklických akcií.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993
Re: Povídání o všem možném a nemožném..
Mám svoj osobný účet. Kontaktoval som KB, poslali mi na vypísanie žiadosť a výplatu dividend elektronicky na účet, tak už by malo byť všetko OK. Ďakujem za pomoc....
Re: Povídání o všem možném a nemožném..
Našel jsem velice zajímavý článek o ARK Cathie Wood a jejich investorech.
https://www.morningstar.com/articles/10 ... -to-invest
Článek potvrzuje do puntíku slova Joella Greenblatta, že většina lidí sleduje výnos v minulosti a naskakuje tak ve špatnou dobu, zrovna v době, kdy se trend otáčí. Podle Greenblatta měl nejlepší fond mezi lety 2000 až 2010 výnos 11% ročně. Investoři tohoto fondu v průměru měli negativní výnos -10% ročně. Ty čísla neberte doslovně, tahám to zpaměti.
Většina lidí jsou hrozní investoři a investují podle grafu ceny fondu či akcie a podle minulých výnosů.
A jak to tedy dopadlo pro investory do ARK vs výnosy ETF jako takového?
Většina lidí naskočila až po období velkých zisků v roce 2020-21 a většina investorů je v ARK ve velkém mínusu a dalece zaostává za už tak špatným negativním výnosem ARKK v 5Y.
Nutno dodat, že článek je z konce roku 2021 a tedy stále ještě ukazuje pozitivní 5Y výnos, který se v roce 2022 propadl do hlubokého mínusu. Ale jako krásná ukázka to stačí.
Jak vidíme z grafů, tak většina kapitálu přitekla až po prosinci 2020, zrovna na vrcholu bubliny a na začátku pořádnýho sešupu dolů pár měsíců na to.
Lidi nenásledujte stádo a neinvestujte podle grafu cen, ale podle fundamentů. Pak to takhle špatně dopadá jako u ARK.
Aneb jak po podobném přijití o peníze při masovém šílenství prohlásil Sir Isaac Newton:"I can calculate the motion of heavenly bodies but not the madness of crowds."
https://www.morningstar.com/articles/10 ... -to-invest
Článek potvrzuje do puntíku slova Joella Greenblatta, že většina lidí sleduje výnos v minulosti a naskakuje tak ve špatnou dobu, zrovna v době, kdy se trend otáčí. Podle Greenblatta měl nejlepší fond mezi lety 2000 až 2010 výnos 11% ročně. Investoři tohoto fondu v průměru měli negativní výnos -10% ročně. Ty čísla neberte doslovně, tahám to zpaměti.
Většina lidí jsou hrozní investoři a investují podle grafu ceny fondu či akcie a podle minulých výnosů.
A jak to tedy dopadlo pro investory do ARK vs výnosy ETF jako takového?
Většina lidí naskočila až po období velkých zisků v roce 2020-21 a většina investorů je v ARK ve velkém mínusu a dalece zaostává za už tak špatným negativním výnosem ARKK v 5Y.
Nutno dodat, že článek je z konce roku 2021 a tedy stále ještě ukazuje pozitivní 5Y výnos, který se v roce 2022 propadl do hlubokého mínusu. Ale jako krásná ukázka to stačí.
Jak vidíme z grafů, tak většina kapitálu přitekla až po prosinci 2020, zrovna na vrcholu bubliny a na začátku pořádnýho sešupu dolů pár měsíců na to.
Lidi nenásledujte stádo a neinvestujte podle grafu cen, ale podle fundamentů. Pak to takhle špatně dopadá jako u ARK.
Aneb jak po podobném přijití o peníze při masovém šílenství prohlásil Sir Isaac Newton:"I can calculate the motion of heavenly bodies but not the madness of crowds."
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993
Re: Povídání o všem možném a nemožném..
O ARK ma na Youtube vyborna videa Sven Carlin. Dlouhodobe upozornuje, jaka je to past a bullshit.
CZ akcie: ČEZ | Moneta | O2 | Komerčka | Kofola | Avast | CTP
Zahraniční: INTC | R6C3 (Shell) | BABA | KO | VZ | T | BAC | MSFT | ABBV | CVS | VOD | PG | 9888 (Baidu) | ATVI | SPCE | SSSS | SBSW
REITs: MPW | O | AMT
ETF: IQQQ (voda) | Portu
Zahraniční: INTC | R6C3 (Shell) | BABA | KO | VZ | T | BAC | MSFT | ABBV | CVS | VOD | PG | 9888 (Baidu) | ATVI | SPCE | SSSS | SBSW
REITs: MPW | O | AMT
ETF: IQQQ (voda) | Portu
Re: Povídání o všem možném a nemožném..
Tak co, jsme teďka tady? Nebo se sešup konat nebude a jedeme vesele dál?
- VSbrok
- Site Admin
- Příspěvky: 1839
- Registrován: 03 led 2019 23:09
- Bydliště: 100 věží
- Been thanked: 7 times
- Kontaktovat uživatele:
Re: Povídání o všem možném a nemožném..
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv
Nejděsivější jsou z toho články tyto dva odstavce:
„Nyní má stále více nových elektrických aut systémy pro předehřev baterií, což je velmi chytré. Získáte tím větší dojezd a pokud je auto před nabíjením vyhřáté, bude se také rychleji nabíjet,“ řekla šéfka Norského svazu elektromobilů Christina Buová. A současně dodává, že majitelé elektromobilů nejsou jediní, kdo se musí obávat chladu. Pokud jsou totiž teploty pod bodem mrazu, tak se může stát, že vůz s naftovým motorem nenastartuje, zatímco elektromobil ano.
... takže, aby to vůbec jezdilo, tak spotřebujeme X desítek procent elektriky navíc a omluvíme to tím, že občas nějaké to naftové auto v zime v opravdu silných mrazech taky nenastartuje ... nooo to je slušná dávka demagogie
Buová dodává, že na otázku, proč mají v Norsku elektromobily takový úspěch, existuje jednoduchá odpověď, a tou jsou ekologické daně. „Daníme to, co nechceme, tedy auta na fosilní paliva, a podporujeme to, co chceme, tedy elektromobily. Je to až takto jednoduché. Když to dokáže Norsko, dokáže to kdokoliv,“ dodala.
... zvracejícího smajla tu bohužel nemáme, protože tohle je fakt brutální hnus ... my tu elektromobilitu prosadíme, i kdyby jste na chleba mít neměli a hotovo!
Nejděsivější jsou z toho články tyto dva odstavce:
„Nyní má stále více nových elektrických aut systémy pro předehřev baterií, což je velmi chytré. Získáte tím větší dojezd a pokud je auto před nabíjením vyhřáté, bude se také rychleji nabíjet,“ řekla šéfka Norského svazu elektromobilů Christina Buová. A současně dodává, že majitelé elektromobilů nejsou jediní, kdo se musí obávat chladu. Pokud jsou totiž teploty pod bodem mrazu, tak se může stát, že vůz s naftovým motorem nenastartuje, zatímco elektromobil ano.
... takže, aby to vůbec jezdilo, tak spotřebujeme X desítek procent elektriky navíc a omluvíme to tím, že občas nějaké to naftové auto v zime v opravdu silných mrazech taky nenastartuje ... nooo to je slušná dávka demagogie
Buová dodává, že na otázku, proč mají v Norsku elektromobily takový úspěch, existuje jednoduchá odpověď, a tou jsou ekologické daně. „Daníme to, co nechceme, tedy auta na fosilní paliva, a podporujeme to, co chceme, tedy elektromobily. Je to až takto jednoduché. Když to dokáže Norsko, dokáže to kdokoliv,“ dodala.
... zvracejícího smajla tu bohužel nemáme, protože tohle je fakt brutální hnus ... my tu elektromobilitu prosadíme, i kdyby jste na chleba mít neměli a hotovo!
Investuji na důchod a klidný spánek
Re: Povídání o všem možném a nemožném..
Ale prosímtě. Letos uvedené sodíkové baterie mají prakticky plnou kapacitu a výkon až do -20°C. A stojí o třetinu méně, než lithiové. Tedy ty tři dny v ČR, co máme za zimu větší mráz zvládneme v pohodě i s lithiovými. Paranoidní lidi si koupí sodíkové a je to.
A podle CATL se to dá libovolně mixovat články ze sodíkových a lithiových baterií, takže automobilky dokážou vytvořit baterii přesně podle země a teplot určení.
Daně fakt za úspěchem EV v Norsku nestojí. Prvně se lidi vymlouvali, že za to můžou dotace, ty tam už prakticky nejsou. Teď se vymlouvají na daně. Kdepak, lidi to kupují, protože elektromor je prostě lepší. Kdybys měl třeba doma pračku poháněnou spalovacím motorem, pak bys rozdíl chápal hned, co je lepší.
Elektromotor je nesmírně lepší, než spalovací. I proto třeba naftové lokomotivy jsou ve skutečnosti poháněné elektromotory a naftové motory jsou jen agregáty vyrábějící proud.
No a budeš se divit, ale naftových aut co v zimě nenastartují jsou mraky. Stačí vybitá baterie a auto nenastartuje. A že jich v zimě je.
Po pravdě v Číně prodávají malé EV už za 100 tisíc Kč a letos s tím jdou na trh do Evropy. Takové EV bych bral okamžitě na ježdění do práce a nákupy.
No a mezitím, co odpůrci EV pořád jedou tu svou, tak se EV v čele s Teslou stávají nejprodávanější vozy posledních měsíců na většině hlavních trzích. Tesla po 2-3 dekádách sesadila Toyotu, BMW a další v nejprodávanějších modelech mnoha zemí. A nyní po slevě až půl mega na některé modely už cenově tlačí na spalovací modely zastaralých a pomalých spalovacích vozů typu BMW a podle velkých autopůjčoven ušetří 50-60% nákladů na provoz a chtějí mít 100% flotilu EV co nejdříve. Na tom je vtipné, že i největší Německá autopůjčovna Sixt udělala velkou objednávku EV od BYD. Tedy i Němci nyní kupují od Číňanů, protože hnědým mozkům v Německu dávno ujel vlak...
Amazon nakupuje elektrické dodávky Rivian a jejich řidiči si je nemůžou vynachválit.
https://youtu.be/hZpqzfOSAjM
Být dostatečná kapacita a nižší cena daná masovou výrobou, tak by po spalovacím autě z nich nikdo ani koště neopřel.
A podle CATL se to dá libovolně mixovat články ze sodíkových a lithiových baterií, takže automobilky dokážou vytvořit baterii přesně podle země a teplot určení.
Daně fakt za úspěchem EV v Norsku nestojí. Prvně se lidi vymlouvali, že za to můžou dotace, ty tam už prakticky nejsou. Teď se vymlouvají na daně. Kdepak, lidi to kupují, protože elektromor je prostě lepší. Kdybys měl třeba doma pračku poháněnou spalovacím motorem, pak bys rozdíl chápal hned, co je lepší.
Elektromotor je nesmírně lepší, než spalovací. I proto třeba naftové lokomotivy jsou ve skutečnosti poháněné elektromotory a naftové motory jsou jen agregáty vyrábějící proud.
No a budeš se divit, ale naftových aut co v zimě nenastartují jsou mraky. Stačí vybitá baterie a auto nenastartuje. A že jich v zimě je.
Po pravdě v Číně prodávají malé EV už za 100 tisíc Kč a letos s tím jdou na trh do Evropy. Takové EV bych bral okamžitě na ježdění do práce a nákupy.
No a mezitím, co odpůrci EV pořád jedou tu svou, tak se EV v čele s Teslou stávají nejprodávanější vozy posledních měsíců na většině hlavních trzích. Tesla po 2-3 dekádách sesadila Toyotu, BMW a další v nejprodávanějších modelech mnoha zemí. A nyní po slevě až půl mega na některé modely už cenově tlačí na spalovací modely zastaralých a pomalých spalovacích vozů typu BMW a podle velkých autopůjčoven ušetří 50-60% nákladů na provoz a chtějí mít 100% flotilu EV co nejdříve. Na tom je vtipné, že i největší Německá autopůjčovna Sixt udělala velkou objednávku EV od BYD. Tedy i Němci nyní kupují od Číňanů, protože hnědým mozkům v Německu dávno ujel vlak...
Amazon nakupuje elektrické dodávky Rivian a jejich řidiči si je nemůžou vynachválit.
https://youtu.be/hZpqzfOSAjM
Být dostatečná kapacita a nižší cena daná masovou výrobou, tak by po spalovacím autě z nich nikdo ani koště neopřel.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993