Povídání o všem možném a nemožném..

Diskuse o všem ostatním

Moderátor: VSbrok

Odpovědět
LáďaV
Začátečník
Příspěvky: 16
Registrován: 11 pro 2019 21:46

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od LáďaV » 27 led 2022 13:27

Tak se zákazníci XTB dočkali, ode dneška W-8BEN k dispozici.
Portfolio: ČR - Colt CZ Group SE, Komerční banka, Moneta Money Bank; SRN - Lufthansa; VB - BHP Billiton, British American Tobacco, Royal Dutch Shell; USA - ABBV, BEN, BMY, CAH, CVX, INTC, IRM, KMB, LEG, LMT, MMM, MO, MRK, NRZ, OHI, PFE, SWK, T, TROW, VTRS, VZ, WBA, WBD, WFC, XOM

rizek95
Začátečník
Příspěvky: 19
Registrován: 30 říj 2020 15:11

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od rizek95 » 01 úno 2022 20:04

Když vám dividendová akcie vyroste o 100%, část prodáte a pokokujete jinde?A to jsem si říkal že nakoupím a hold..

Teď to mám u "XOM" .. nákupka $38.03 a teď je na 80$

Michael
Začátečník
Příspěvky: 99
Registrován: 17 úno 2020 14:47

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od Michael » 01 úno 2022 20:11

Pokud mám splněný časový test ( není můj případ tak dlouho ještě neinvestuji :-) ) tak bych zvažoval. Na druhou stranu kde to teď při aktuálních cenách chceš vrazit ? Buy and Hold za mě.
Fio : ČEZ, KB, Moneta, O2, LMT
Lynx : AAPL,ABBV, ADP, BABA, CSCO,HAS, IBM, IRM, KO, MMM, MO, NIO, NRZ, PFE, RDS.B, RTX, SLRC, SPG, T, VTRS, WPC, XOM

rizek95
Začátečník
Příspěvky: 19
Registrován: 30 říj 2020 15:11

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od rizek95 » 01 úno 2022 20:13

Časový test taky nemám splněný a právě, momentálně vidím vše předražené

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 01 úno 2022 20:37

rizek95 píše:
01 úno 2022 20:04
Když vám dividendová akcie vyroste o 100%, část prodáte a pokokujete jinde?A to jsem si říkal že nakoupím a hold..

Teď to mám u "XOM" .. nákupka $38.03 a teď je na 80$
No záleží od situace a fundamentů. Když moje British American Tobacco vzroste o 100%, tak bude sotva na férové ceně a stále budu mít 9% yield, který sám o sobě porazí indexy navždy dokud bude vyplácen a k tomu další potenciál zhodnocení. Proč bych tedy prodával?

Na druhou stranu, pokud akcie koupená za férovou cenu zdvojnásobí vysoko nad trend a fundamentální hodnotu v nějaké bláznivosti trhu, tak pravděpodobně je lepší prodat.

Dobře to shrnul Peter Lynch. Pokud výrazně vzroste nějaká pomalu rostoucí akcie, s minimálním potenciálem dalšího růstu a tedy i zhodnocení, pak je lepší prodat. Řekněme, že koupíš AT&T, rostoucí 3% a cena akcie se brzo zdvojnásobí, pak je lepší to prodat, protože další zisky už jsou velice nepravděpodobné. Na druhou stranu, pokud je akcie rychle rostoucí a má mnoho prostoru dále zhodnocovat, pak je samozřejmě lepší se jí držet a neprodat. Pro příklad uvedu výrobce bot Crocs. Jehož akcie se zhodnotila od roku 2017 celkem 14x. Firma roste revenue o desítky až stovky procent ročně a tedy i po zdvojnásobení ceny akcie má stále obrovský potenciál dalšího zhodnocení a může být stále velice levná. Crocks má PE kolem 15 i po tom 14x ceny akcie.

No a konkrétně u XOM se podívej na historický vývoj grafu ceny a jejich historickou EPS a cash flow a odpověď si sám. Cena akcie stagnuje od roku 2006 a EPS a cash flow klesá celou tu dobu. Tedy typický dividend trap. Také se podívej, kdy naposledy byla cena ropy jako dnes a zda od té doby byl XOM dobrá investice či ne. Pokud si odpovíš, že XOM byla špatná investice, pak musíš zcela přesně vědět, proč v budoucnu to bude jinak a proč nyní bude dobrá investice. Nikdo ti přesně neporadí, třeba se ještě pár let na vlně inflace poveze a ještě se z toho něco podaří vyždímat a možná zvyšovaní sazeb a recese srazí cenu ropy zase dolů a XOM se vrátí k mizerné investici a mizernému cyklyckému a vysoce kapitálově náročnému obchodnímu modelu.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 664
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 01 úno 2022 22:11

Dovolím si navázat na diskuzi s VSBrockem o elektromobilech pod jeho článkem o Vermilion Energy. Tam na to nebyl až tak prostor. Budu pokračovat tady.

VSBrokovi a 99% odpůrcům EV bohužel nedochází zcela zásadní věc, která zcela pokrucuje jejich náhled na EV. A tou je to, že hodnotí EV na základě dnes dostupných technologií, dnes používaných k výrobě. Tedy hodnotí dnešní generaci EV a jejich parametry a porovnávají to se spalovacími motory, které jsou v masové výrobě už 100 let. Pomineme li, že EV je ve skutečnosti technologie stará nějakých 130 let, kdy první policejní auto v USA bylo elektrické a také že GM v 60. letech již měl velice úspěšné EV v Kalifornii, které však pro zachování statusu quo nechal stáhnout od zákazníků, sešrotoval a prý odvezl do pouště, kde je zalili betonem. Tak sice to není nová technologie, ale je to nově masově zaváděná technologie na samém začátku výzkumu. A jako každá nová technologie je drahá a má velké množství chyb. S nasazením masové výroby se ale cena sníží často pod cenu původního výrobku a chyby jsou vychytány, takže nový produkt dominuje předchozímu.

Kdo by zapomněl, tak CD vypalovačka někdy v roce 1996 stála 17 tisíc a slintali jsme nad ní v Levelu. Dnes stojí 300 Kč, má 9x takovou kapacitu a stojí zlomek ceny média. Počítačové disky SSD také trvali dlouhou dobu, ale dnes předčí HDD ve všech ohledech a stojí pár korun. Plasma televize stály stovky tisíc, vypaloval se obraz, byly hlučné a měli značnou spotřebu. Dnešní plasmy před koncem výroby jsou zcela tiché, mají poloviční spotřebu, obraz se nikdy nevypálí atd. a staly se zcela běžnou součástí domácností. Takto to je u každého nového produktu a investoři by to měli vědět. Že to neví hospodští blafalové se nedivím.

Tak a zpět k EV. Letos čínská firma Nio uvede na trh první masově vyráběný EV se zcela novou koncepcí baterie zvanou Solid State. Kdy místo tekutého elektrolytu je tam pevný s 2x takovou kapacitou oproti dnešním li-on.

Tato baterie má tyto výhody. A poslouchejte pozorně, protože odstraní 90% pindání odpůrců EV a 90% jejich argumentů oproti EV.

-dojezd 1000 kilometrů, v dalších generacích i více. Lepší než spalovací vozy.
-pro běžného Čecha, který ujede 10-20 tisíc ročně to znamená řekněme 20 dobití za rok. Což může být provedeno na "noční" proud za levno, když je síť téměř nevytížena. Dá se na to týdny jezdit do práce a na nákupy na jedno nabití.
-rychlejší nabíjení - Toyota slibuje za 10 minut dojezd 500 km. Srovnatelné s časem tankování a ani nestačíte dopít kafe
-vyšší životnost - první degradace se projeví výrazněji až po 10 letech a životnost je mezi 1000 a 1500 nabíjecích cyklů. Tedy v praxi kolem 750 tisíc km. 5x lepší životnost než dnešní Li-on
-bez hořlavého elektrolytu bude baterie prakticky nehořlavá, byť i dnešní EV hoří mnohem méně, než spalovací auta. Přes 200 tisíc spalovacích aut ročně shoří v USA. EV jen několik kusů. Přesto je z toho dělána obrovská bublina a je to vždy ve zprávách
-po zavedení masové výroby bude levnější než dnešní li-on
-nepotřebuje Cobalt, tedy odpadne těžba tohoto kovu v Africe a s tím spojený dopad na životní prostředí
-výkon vozu v mnoha aspektech jako formule 1. Což já vidím jako mínus, protože mít plnou silnici vozů rychlejších než Formule 1 si nedovedu představit a mělo by být zakázáno. Pininfarina nyní například pracuje na EV s výkonem 1900 koní. Tohle čelně fakt srazit nechci, až s tím nějaký blbeček pojede
-nevadí jí zima až do -30C, prakticky neztrácí kapacitu do této teploty
-snadnější recyklace použitých kovů. Recyklovatelné na skoro 100%.
-do budoucna mnohem levnější výroba oproti li-on a tedy levnější EV
-jednou začnou nahrazovat i baterie v mobilech a dalších zařízeních s kapacitou klidně na měsíc na jedno dobití.
-mnoho dalšího, co jsem z hlavy zapomněl. Také to jsou jen základní parametry prvních prototypů, na kterých pracují desítky firem je vylepšit.

Dle Panasonicu začne masové rozšíření této baterie za zhruba 10 let, byť Toyota už má první prototyp a plánuje investovat 16 miliard Dolarů do výzkumu baterií a EV. Konečně Toyotě došlo, že bez EV budou další Nokia a zaniknou. Takže nyní jdou do toho na 100% jako VolksWagen, který jde all in do EV. Sotva začali s prodejem a už mají polovinu prodaných vozů co Tesla. Tento gigant je nezastavitelný a má obrovskou výhodu škálování velikosti a masové výroby. VW oznámil výstavbu 9 megatováren na baterie a desítky nových modelů EV přicházejících na trh v příštích letech. To srazí ceny pod úroveň spalovacích motorů. Už dnes se dá ale koupit levná EV Dacia ideální do města a krátké dojíždění do práce. To bude další revoluce v dostupnosti EV.

Tak si to shrňme - nejčastější argumenty odpůrců EV - vysoká cena, malý dojezd, dlouhé nabíjení, hořlavost, těžké baterie, krátká životnost baterií - vše vyřešeno baterií solid state. Zůstane tedy jen nevýhoda potřeby některých kovů a vliv jejich těžby na životní prostředí.

No a to není všechno. Krom této technologie solid state vědci pracují minimálně na 5 dalších velice nadějných typech baterií. Některé baterie budou mít takovou kapacitu, že se dají použít i v dopravních letadlech. Jiné, jako třeba uhlíková baterie nepotřebuje žádné kovy, odpadne tedy vliv na životní prostředí nabíjí se 20x rychleji než dnešní li-on, vydrží desítky tisíc vybíjecích cyklů, kdy po 8 tisících vybíjecích cyklech má jen 10% pokles kapacity a je 100% recyklovatelná. Také se pracuje na bateriích s nanovlákny atd.

Rok 2022 bude rekordní v počtu nových modelů na trh, kdy téměř každá automobilka bude mít nové modely a konečně Tesla bude mít konkurenci. Top 10 modelů zde https://youtu.be/4tujk8FDP8Q

Tady je zase dokument o německých automobilkách, které by bez přechodu na EV zanikly a jsou tam plány VW a dalších https://youtu.be/hcXjVxaKzv4

VW se také zavázal k vybudování tisíců nabíjecích míst. Chce mít jednu každých 150 km. A bude to velice rychle, viz Norsko, které už má 54% procent nových vozů a nabíjení v nabíječkách budovaných státem je zdarma. Od roku 2025 také v Norsku zakáží prodej spalovacích motorů zcela.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

Glueless
Investor
Příspěvky: 597
Registrován: 02 kvě 2020 11:11
Been thanked: 3 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od Glueless » 01 úno 2022 22:15

rizek95 píše:
01 úno 2022 20:13
Časový test taky nemám splněný a právě, momentálně vidím vše předražené
1. Gratuluji ke skvělé nákupce!
2. na časový test se vykašli, daníš předpokládám 15% a máš hromadu způsobů jak daň optimalizovat (legálně snížit). Nenech se tím odradit mít zisk. Mnohokrát jsem čekal a pročekal...

Je dobré mít plán:
Obecně: pokud máš double, prodáš půlku, investuješ jinde a druhá půlka (on the house/zadarmo) ať si dělá, co chce.
Konkrétně: XOM si ještě nech, ropa letí nahoru a doveze tě výš.

Rozhoduj se podle množství lepších příležitostí, které vidíš. Ještě několik týdnů podle mě moc lepších než XOM nebude.

Have Fun Investing
Glueless
Radši budu mít přibližně pravdu, než se úplně přesně mýlit...

You are neither right nor wrong because the crowd agrees or disagrees with you.
You are right because the data and reasoning are right.

Glueless
Investor
Příspěvky: 597
Registrován: 02 kvě 2020 11:11
Been thanked: 3 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od Glueless » 01 úno 2022 22:19

czhunter píše:
01 úno 2022 20:37
rizek95 píše:
01 úno 2022 20:04
Když vám dividendová akcie vyroste o 100%, část prodáte a pokokujete jinde?A to jsem si říkal že nakoupím a hold..

Teď to mám u "XOM" .. nákupka $38.03 a teď je na 80$
No záleží od situace a fundamentů.

No a konkrétně u XOM se podívej na historický vývoj grafu ceny a jejich historickou EPS a cash flow a odpověď si sám. Cena akcie stagnuje od roku 2006 a EPS a cash flow klesá celou tu dobu. Tedy typický dividend trap. Také se podívej, kdy naposledy byla cena ropy jako dnes a zda od té doby byl XOM dobrá investice či ne. Pokud si odpovíš, že XOM byla špatná investice, pak musíš zcela přesně vědět, proč v budoucnu to bude jinak a proč nyní bude dobrá investice. Nikdo ti přesně neporadí, třeba se ještě pár let na vlně inflace poveze a ještě se z toho něco podaří vyždímat a možná zvyšovaní sazeb a recese srazí cenu ropy zase dolů a XOM se vrátí k mizerné investici a mizernému cyklyckému a vysoce kapitálově náročnému obchodnímu modelu.
XOM a ropáci obecně jsou cyklická oblast. Kdo nechápe komoditní cyklus, může buď sponzorovat ty, co ho chápou nebo stát stranou.

Já udělal v uvedené době několik pěkných tradů i investic, nevidím smysl plivat na sektory a protěžovat jiné. Využívám jejich slabin a silných stránek ke svému prospěchu 8-)

Nemám si na co stěžovat. Děkuji Mr. Market

Glueless
Radši budu mít přibližně pravdu, než se úplně přesně mýlit...

You are neither right nor wrong because the crowd agrees or disagrees with you.
You are right because the data and reasoning are right.

Uživatelský avatar
VSbrok
Site Admin
Příspěvky: 1839
Registrován: 03 led 2019 23:09
Bydliště: 100 věží
Been thanked: 7 times
Kontaktovat uživatele:

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od VSbrok » 02 úno 2022 02:02

czhunter píše:
01 úno 2022 22:11
Tak si to shrňme - nejčastější argumenty odpůrců EV - vysoká cena, malý dojezd, dlouhé nabíjení, hořlavost, těžké baterie, krátká životnost baterií - vše vyřešeno baterií solid state. Zůstane tedy jen nevýhoda potřeby některých kovů a vliv jejich těžby na životní prostředí.

No a to není všechno. Krom této technologie solid state vědci pracují minimálně na 5 dalších velice nadějných typech baterií. Některé baterie budou mít takovou kapacitu, že se dají použít i v dopravních letadlech. Jiné, jako třeba uhlíková baterie nepotřebuje žádné kovy, odpadne tedy vliv na životní prostředí nabíjí se 20x rychleji než dnešní li-on, vydrží desítky tisíc vybíjecích cyklů, kdy po 8 tisících vybíjecích cyklech má jen 10% pokles kapacity a je 100% recyklovatelná. Také se pracuje na bateriích s nanovlákny atd.
Ano vše co píšeš vypadá naprostu super žůžově ... jen tu jaxi furt chybí vyřešit ten prvotní problém a tím je: kdo a kde tu elektriku vyrobíme a jak ji k těm všem stojanům rozvedeme?

PRE nedávno prohlásilo, že postavit/obnovit současnou infrastrukturu pro nabíjení eAut by jen v Praze stálo až 18 miliard Kč!!! :o :shock:
A to máš jedno město, nedokážu si vůbec představit jak tohle zaplatí nějaký menší město, řekněme do 100 tisíc obyvatel ... to je úplně utopie a demogigie :?

A i kdyby se ty stovky miliard našly a všechny kabely v zemi vykopaly a nahradily novejma, tak furt zbejvá vyřešit kde tu elektriku vyrobíš? Uhelné elektrárny zavřeme, jaderný elektrány to maj nahnutý a až zelenejm mozGům dojde, že plyn taky vlastně produkuje CO2, tak bude jen otázkou času než se začnou zavírat i plynový.
Takže kde? Ze slunce? Z větru? Kolik CO2 se vyplácá vyrobením a přepravou solárních panelů a větrníků ... o recyklaci radši ani nemluvit a neuvažovat!
A v noci co? Budem jak za komunismu, pouručíme slunci, aby svítilo i v noci? :roll:

Abych to shrnul.
Ano nová baterka super, na moje ježdění by to bylo naprosto super a pokud to auto nebude stát dvě mega, ale 300-700 tisíc, tak bych o tom možná i uvažoval.
Ale furt zbývá vyřešit kde elektriku vyrobíme a jak ji dostaneme ke stojanům. A tohle, aspoň u nás nebude otázka příštích 10ti let, ale spíš 20-30ti.
Takže se spíš obávám, že to dopadne tak, že němec bude jezdit v super ekologickým EV, ale elektrika se bude vyrábět v uhelných elektrárnách v ČR.

Holt eAuto má taky vejfuk, jen není na zadku auta, ale 100km daleko :idea:
Investuji na důchod a klidný spánek

Glueless
Investor
Příspěvky: 597
Registrován: 02 kvě 2020 11:11
Been thanked: 3 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od Glueless » 02 úno 2022 07:56

VSbrok píše:
02 úno 2022 02:02
czhunter píše:
01 úno 2022 22:11
Tak si to shrňme - nejčastější argumenty odpůrců EV - vysoká cena, malý dojezd, dlouhé nabíjení, hořlavost, těžké baterie, krátká životnost baterií - vše vyřešeno baterií solid state. Zůstane tedy jen nevýhoda potřeby některých kovů a vliv jejich těžby na životní prostředí.

No a to není všechno. Krom této technologie solid state vědci pracují minimálně na 5 dalších velice nadějných typech baterií.
Ano vše co píšeš vypadá naprostu super žůžově ... jen tu jaxi furt chybí vyřešit ten prvotní problém a tím je: kdo a kde tu elektriku vyrobíme a jak ji k těm všem stojanům rozvedeme?

A i kdyby se ty stovky miliard našly a všechny kabely v zemi vykopaly a nahradily novejma, tak furt zbejvá vyřešit kde tu elektriku vyrobíš? Uhelné elektrárny zavřeme, jaderný elektrány to maj nahnutý a až zelenejm mozGům dojde, že plyn taky vlastně produkuje CO2, tak bude jen otázkou času než se začnou zavírat i plynový.
Takže kde? Ze slunce? Z větru?

Abych to shrnul.
Ale furt zbývá vyřešit kde elektriku vyrobíme a jak ji dostaneme ke stojanům. A tohle, aspoň u nás nebude otázka příštích 10ti let, ale spíš 20-30ti.

Holt eAuto má taky vejfuk, jen není na zadku auta, ale 100km daleko :idea:
dodam, ze elektriku vedes draty, tzn med. tolik medi, kterou potrebujes na novou infrastrukturu se jeste nevytezilo. cetl jsem odhad, ze na tuto novou infrastrutkuru potrebujes vytezit vsechny zbyle naleziste medi na svete! tak kdo je vetsi skudce?

dale dodam, ze na cem se vedecky pracuje, jeste neni realita, ale realne se uz zakazuji ice auta. tzn neni nahrada a doufani, jak vi kazdy investor, neni strategie.

mmch, ano mam v portfoliu akcie tezaru:-)

Glueless
Radši budu mít přibližně pravdu, než se úplně přesně mýlit...

You are neither right nor wrong because the crowd agrees or disagrees with you.
You are right because the data and reasoning are right.

Odpovědět