Povídání o všem možném a nemožném..

Diskuse o všem ostatním

Moderátor: VSbrok

Odpovědět
volnicko
Pokročilý
Příspěvky: 207
Registrován: 23 led 2021 19:48
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od volnicko » 19 črc 2023 16:03

Par poznamek.
1) Jednorazovy vydaj/zisk trh reflektuje, ale vzhledem k tomu, ze neopakujici polozku, tak je impakt omezeny. Holt zalezi na tom, o kolik jde a kdy k tomu dojde. Pokud mam obdrzet 50 miliard, tak neni jedno, zda to obdrzim nyni nebo za pet let. Penize maji v case ruznou hodnotu, proto budouci zisky diskontujeme na soucasne.
2) Pokud o vydaji/zisku nevime, tezko je zacenime do svych predikci, at uz pouzijeme model jakykoliv.
3) Pokud o jednorazove polozce vime a NIJAK ji nezacenujeme, tak je to imho problem toho modelu a toto omezeni musime brat v potaz.
4) Pokud zvysime dluh firmy o 50 miliard, tak ma zakonite firma jinou hodnotu nez kdyz dluh nezvysime. Rozdil neni jen urokovy naklad, ktery se promita do EPS.
5) GAAP vs. Non-GAAP je urcite zajimava diskuze. Jsou dobre duvody, proc je ucetni system standardizovany a firmy musi vykazovat podle pravidel pro ruzne autority. Je potreba, aby stat/investor nebyli podvedeni.
Pokud firma vedle toho vykazuje i non-GAAP, tak to muze byt uzitecne, ale uz musime brat v potaz, ze to je firemni metodika, kterou ve vykazech musi popsat. Ocistenim o jednorazove polozky snaze vidime, co se deje s hospodarenim firmy. V urcitych oborech zase vidime, ze odepisovat dle GAAP standardu nemovitosti nemusi byt uplne stastne.
Ale ma to samozrejme i svoje nevyhody. Ze je vydaj jednorazovy neznamena, ze nejde o vydaj. Nejake mimoradne naklady mohou mit firmy docela casto. Nektere polozky jsou pak na hrane. Standardem u techu je, ze vyplaci cast platu zamestnancum v akciich. Rikaji, ze jde o jednorazovy vydaj a ze vydaj je nepenezni, ale ve skutecnosti redi akcionare a supluji cast mezd. Tedy pokud neresime nejaky REITy, tak bych se mel trochu na pozoru, pokud se dlouhodobe bude rozchazet non-GAAP od GAAP.
Dalsi veci jsou pak ruzne akvizice. Koupime firmu, zadluzime se a nabereme spoustu assetu, u tech assetu bychom pak meli taky provadet nejakou amortizaci... Ale je snadne pak rict, ze to neni penezni naklad a proste to ignorovat v non-GAAP metodice.

Urcite nutno koukat na oboje.

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 665
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 20 črc 2023 15:42

Cena elektřiny v západní Evropě spadla přes víkend pod nulu. Jak informoval Bloomberg, díky nadmíře soláru a větru byla elektřina o víkendu zadarmo ve více než tuctu zemí.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... power-boom

Tony Seba ze Standfordské univerzity predikoval elektřinu zadarmo přes léto už v roce 2012. Tehdy se mu smáli, teď jim sklaplo.
https://reneweconomy.com.au/fossil-fuel ... 2030-2030/

Dle Bloombergu to již bude běžný jev po zbytek roku a paradoxně to vytváří tlak na zákonodárce, protože je příliš málo EV na cestách a příliš levné obnovitelné energie. Taky Bloomberg říká, že spotřebitelé mohli být klidně placeni v neděli za spotřebovávání energie.

Každopádně v Austrálii už jsou na elektřinu prodávající se za negativní velkoobchodní ceny zvyklí.

Nyní Tony Seba předpovídá, že EV vydrží 3-4x déle, než spalováky a to by mohlo snížit světový trh aut o 75%. Protože déle vydrží a nebude nutné je tak často měnit.
Seba says that electric vehicles will do around 500,000 miles (800,000 km) compared to ICE vehicles that get around 140,000 miles (225,000 km) over their lifetime. This means that EVs will last 4-5 times longer meaning the global car market will likely drop by 75% because people won't need to replace cars as often.
225 tisíc je dosti podsazené, protože spalováky často s dobrou údržbou najedou k 500 tisíc km pro benzín a více pro nafťáky. Problém je, že údržba je často zanedbaná a tak mnoho motorů padne kolem těch 225 tisíc. I tak 800 tisíc km pro EV prakticky bez údržby je velký pokrok.

Každopádně prodeje za první polovinu roku ukazují, že Tesla Model Y je nejprodávanější vůz v Evropě i Číně. A letos nebo maximálně příští rok to bude nejprodávanější vůz světa. NA to, že je lidé "nechtějí" docela úspěch. Asi jim drží prodejci pistoli u hlavy, když to kupují. Tesla Model Y byl taky nejprodávanější vůz světa v Q1. Sesadil Toyotu Corollu. Taky je to prý první prémiový vůz v historii, který dosáhl titulu nejprodávanějšího vozu.

https://europe.autonews.com/automakers/ ... r-world-q1

Obrázek

Tak se ptám, jak dlouho se ještě budete držet té pohádky, že obnovitelné zdroje zdraží elektřinu a že o EV není zájem a že díky EV bude Evropa o svíčkách? Už to vážně přestává být vtipné, takto ignorovat fakta.

Podle nedávného videa od CNBC má Tesla Model 3 jen o málo větší roční spotřebu, než ohřívač vody a mnohem menší, než klimatizace pro velký dům. Přesto jsem si nevšimnul, že by Evropa byla při svíčkách, když se zaváděly bojlery na vodu a AC jednotky.

Obrázek
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 665
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 21 črc 2023 18:06

Koukal jsem na přednášky Tonyho Seby a jako smekám klobouk. To je taková kapacita a chytrý člověk, že to se jen tak nevidí. Proti těm pro ruskejm šaškům financovaných českými oligarchy, co tu bývají citováni anti EV a anti EU lidmi se to nedá vůbec porovnat.

Naprosto do detailu vysvětluje již přes 13 let, jak proběhne přechod na EV a obnovitelné zdroje, jak velký pozitivní dopad to bude mít na lidstvo a mnoho dalšího.

Například:
The Great Transformation [Part 3] - The #Disruption of #Energy
https://youtu.be/fsnkPLkf1ao

Tady například mluví o tom, jak je dnes nedotovaný solár nejlevnější zdroj energie a levnější, než dotované uhlí a plyn. Taky prý podle lidí jako Bill Gates se nedalo vědět, že solár spadne v ceně o 80% za dekádu. Tony Seba v jeho projekcích to očekával už v roce 2010. Tedy po 90% poklesu ceny soláru za 13 let nyní očekává další pokles o 40-70%. Tedy nejlevnější zdroj energie se zlevní o dalších 40-70% během 10 let. Jak říká, solár je dnes tak levný, že stavitelé v Austrálii ho začínají používat jako střešní konstrukci místo jiných materiálů. Tedy solár zabudovaný jako konstrukční prvek je tak vlastně zadarmo.

Jak ukazuje článek z roku 2010, tak již tehdy předpověděl začátek masové adopce EV od roku 2020 díky ceně EV vyrovnávající se s cenou ICE vozů kolem tohoto roku. Což se stalo. Taky tam předpověděl pokles soláru o 90% a jako nejlevnější zdroj energie kolem roku 2020, což se stalo.

Obrázek

V dalším videu vysvětluje, jak probíhá zavádění nových technologií. Vždy jde o explozivní jev. USA přešlo zcela z koní na auta za 13 let. Žádná technologie se nezaváděla postupně a lineárně. Tedy tam vyvrací častý názor, že zavedení EV a obnovitelných zdrojů bude trvat desetiletí a jak tady na fóru někdo slavně napsal, že se toho za našich životů nedožijeme. Kdepak, takto to nefunguje. Jakmile cena překročí určitý bod zvratu, třeba EV stojí stejně jako ICE, tak bum a za 5-10 let max je po spalovacích. Tony Seba predikuje konec spalováků na zhruba 2027 a ropného průmyslu na rok 2030.
https://youtu.be/O-kbzfWzvSI

Tady je například jeho odhad vývoje ceny EV s minimálně 320km dojezdem z roku 2014. Očekával cenu kolem 20k USD v roce 2022. Dnes BYD nabízí Seagull již za 10K USD. Tedy jako obvykle jeho predikce byla naopak příliš konzervativní a realita mnohem rychlejší. Tedy podle jeho predikce budou EV s dojezdem 320km stát 5 tisíc USD v roce 2030. Nyní už tedy všichni víme, proč spalováky budou dávno mrtvé v roce 2030. Zákaz EU na rok 2035 je zbytečný. Nikdo nebude po roce 2030 kupovat spalovák za 3x tak draho a 5x dražší na servis, než stojí u EV. Tak jako nikdo dnes nekupuje CRT televizy, která stojí stejně jako LED televize a váží násobně více.

Obrázek

Dále tam popisuje, jak lidstvo od jakživa podceňovalo rychlost nástupu nových technologií. Dokládá to například slovy CEO Microsoftu, že iPhone má nulovou šanci získat market share. Bloomberg zase napsal, že dopad iPhonu bude minimální, že bude zajímat jen pár nadšenců do gadgetů. No dnes má Apple 54% market share a Nokia mladí ani neví co je a je leda tak v muzeu spolu se Stanikovo Ericssonem.

Obrázek

Pak je vtipný, že v roce 1985 AT&T najalo firmu McKinsey na odhad počtu uživatelů mobilů za 15 let. Odhad zněl 900 tisíc, realita 109 milionů. Sekli se pouze o 120x. Tedy ouch pro lidi používající diskontování cash flow na 15 let dopředu jako ocenění podniku. Aneb doufám, že umíte předpovídat budoucnost lépe, než "experti". Taky to krásně ukazuje, jak explozivní je nástup nových technologií.

Obrázek

Přijde mi až komické, že když lidstvo přešlo z koní na auta většinově za 15 let, od koní do kosmu za 60 let a lidi dnes tvrdí, že se za našich životů nedožijeme dobrých a levných EV, kvalitních baterií a přechodu na obnovitelné zdroje, tak prostě facepalm :lol: :lol:

Pokud má pravdu, jako většinou, tak do roku 2030 budou vaše investice do ropy kaput a cena ojetých spalováků zkolabuje. Když predikoval pokles cen baterií o 16% ročně, lidi mu tvrdili, že to je nemožné. Realita byla 20% pokles ročně.

Na závěr dám graf Dow Jones US Coal index, sledující uhelné akcie v USA. Poklesl o 98% za 12 let. Pokud má Seba pravdu, tak takhle dopadne i ropa. Hodně lidí se nechává obalamutit myšlenkou, že ropa tu bude ještě po desetiletí. To uhlí je taky a přesto uhelné akcie jsou na tom jak vidíte v grafu. Aneb napadlo vás někdy, proč se při mluvení o energii vždy mluví jen o ropě a plynu a nikdo na CNBC nemluví o uhlí? Tak tento graf vysvětluje proč. Uhlí je kaput. Ropa je další na řadě.

Obrázek

Jak říkám, koukněte na jeho přednášky, má i Youtube kanál. Nikde jsem to nevyděl vysvětlené lépe a více fakticky, než od něj. Toto je taky můj poslední post o EV a soláru. Nikdo jiný to lépe než Tony Seba nevysvětlí a kdo to nepochopí ani z jeho přednášek, tak to nepochopí, ani kdyby ho to trefilo přímo mezi oči.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 665
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 23 črc 2023 22:40

Tak valuace akcií prý mají klesat při růstu sazeb. Tak praví média, Youtubeři a mluvící hlavy na CNBC a tady na fóru víme kdo. Místo půl roku se tady dohadovat s negramotem stačilo počkat půl roku a trh dal verdikt sám.

Realita: akcie byly takto drahé jako dnes a měli takto vysoké P/E mimo dneška jen 3x za posledních 13 let.

Obrázek

Rok 2017. Z grafu si všimněte, že FED začal zvyšovat sazby v prosinci 2015 a přesně od té chvíle začali růst valuace neboli P/E indexu 2 roky spolu se sazbami.

Pak 2019, kdy začala rally přesně v den, kdy FED začal sypat biliony do repo trhu a sazby FEDu byly jen kousek od 10Y maxim.

2021 byla předraženost jasně daná pumpováním stimulů vládami, takzvané vrtulníkové peníze. Cca 40% všech Dolarů dnes v oběhu bylo natištěno během pár měsíců v reakci na pandemii. Do toho se hrnuly davy nových investorů na trh a ještě tak přilévali olej do ohně.

No a naposledy dnes v roce 2023. Po dalším zvýšení FEDem tento týden budeme na 22Y maximu FED sazby. Vyšší než 5,2% byly naposledy v roce 2001. Krátkodobé sazby u vládních dluhopisů máme na 20Y maximech, delší splatnosti pak na 16Y maximech plus mínus. Do toho má S&P 500 nejnižší yield za 20 let a druhý nejnižší v historii indexu, nižší byl jen za dot.com bubliny, která se taky stala za sazeb na 10Y maximech. Tedy výnos dluhopisů nebyl takto zajímavý versus yield indexu minimálně 20 let.

No a jak dnes víme, tak trh na to prdí z vysoka. Valuace drtivé většiny blue chip akcií je velice blízko 5Y a 10Y průměru či dokonce nad ním. Tedy z dob, kdy byly sazby mnohem nižší. Valuace technologických a růstových akcií prý měly klesat především, protože nějakým záhadným způsobem jejich 20% roční výnosy na příštích 10 let najednou prý nejsou tolik zajímavé, protože dluhopis teď hodí 3,5% místo 1,5% :lol: :lol: :lol:

Obrázek

Mýtus zbořen. Ale tak hlavně, že před 50 lety to Volnickovi fungovalo, to je důležité :roll: :roll: :lol: :lol:

Další mýtus zbořím Ravovi, kdy prý západ nekonzumuje suroviny, protože má internet... Zrovna dva dny zpátky dělala německá veřejnoprávní televize DW pořad na toto téma:

https://youtu.be/_22mKe_OLsg

Tak se prosím tě dovzdělej. To bys nevěřil, že mi lidi píšou do soukromých zpráv, z které díry jsi to prý vylez, nakydal moudra a zase zalezl. Vtípky na tvůj účet stranou, v tom videu přesně říkají, že západ hrozně spotřebovává a musí svět stále těžit více a více surovin jako výsledek. Podle nich, pokud by všichni spotřebovávali jako Američani, tak potřebujeme 5 planet, aby to pokrylo spotřebu surovin. A ty napíšeš, že západ na hlavu nespotřebovává více a roste internetem. :?

Dále v tom dokumentu přesně říkají, co jsem psal já. Že by to vyžadovalo úplně změnit systém a zavést jak tomu říkají "degrowth" Musel by se zavést systém zavedený na udržitelnosti, opravách rozbitých věcí místo vyhazování, recyklování věcí a zbavit celý náš systém neustálé nutnosti růstu HDP a EPS firem rok za rokem, kvartál po kvartálu a z toho plynoucí neustálé potřebě větší spotřeby, která vyžaduje stále více surovin a stále větší devastaci přírody.

Osobně tomu dávám tomu nulovou šanci. Pojedeme dnešní systém, dokud se totálně nezhroutí. V tu dobu ale již bude planeta za bodem zvratu, tedy bůh žehnej našim dětem, co jim předáme za svinstvo.

Každopádně je na čase toto fórum nechat umřít. Už tu přispívat nebudu. Tak se mějte a přeji hodně štěstí investováním podle Youtuberů a médií, jako Volnicko a popíráním 50 let praxe Chucka Carnevala ve sledování korelace EPS a ceny akcie.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

volnicko
Pokročilý
Příspěvky: 207
Registrován: 23 led 2021 19:48
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od volnicko » 24 črc 2023 09:58

K tvrzeni, ze rust HDP neni mozny bez kaceni lesu, jakkoliv treba sazeni novych lesu HDP zvysuje.
Podil lesu v USA je poslednich 100 let stejny. Nejbohatsi zeme nyni zalesnuji, nikoliv naopak.
Obrázek

1) Podivejme se na HDP dle sektoru.
Obrázek

Vidime, ze HDP netvori jen produkce traktoru a tezba ropy. Struktura ekonomik je mnohem slozitejsi nez jak si lide predstavuji. HDP je i predplatne fastgraphs, navsteva restaurace nebo leky proti cukrovce.

Znamena to, ze nejsou suroviny potreba? Rozhodne ne. Znamena to, ze kazdy komponent HDP ma stejnou energetickou/surovinovou narocnost? Taky ne.

Mozna tady doporucuji dovzdelani se, co to vlastne HDP je a jake omezeni ta metrika ma. https://en.wikipedia.org/wiki/Gross_domestic_product

2) Zrovna na me vyskocil graf CO2 per capita pro US.

Obrázek

CO2 souvisi s energetickou ucinnosti/cistotou ekonomiky. Aktualni CO2 spotreba US je nekde na urovni dvacatych let predchoziho stoleti.

Nebo se muzeme podivat primo na rust spotreby energie.
Obrázek
Za 100 let narust o 60%. Neni to malo a podotykam, ze mluvime pouze o energii.

3) Jak si proti tomu vede HDP?
Obrázek

Od roku 2008 samozrejme dalsi obri rust.

Muzeme namitnost, ze se spousta veci importuje, coz je nepochybne pravda, ale importy tvori jen 15% americke ekonomiky.

Uživatelský avatar
Marek
Investor
Příspěvky: 494
Registrován: 20 čer 2019 11:34

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od Marek » 19 srp 2023 11:13

Lide pomalu prestavaji byt ochotni nakupovat Volkswageny, tak firma odpovida zdrazenim. Z hlediska akcii doslova investicni terno :lol: (zdroj Hospodarky)
Kdo nemusí, nekupuje. Poptávka po Volkswagenech pokulhává, automobilka přesto zdraží

Autodealeři v Německu si stěžují, že do salonů letos chodí málo zákazníků. Spotřebitelská nálada v německém hospodářství zůstává kvůli inflaci na bodu mrazu, což postihuje i prodej nových osobních aut. Volkswagen, jehož hlavní značce „VW osobní vozy“ patří na tamním trhu 18,5 procenta, se přesto rozhodl od konce srpna zvednout ceny některých modelů se spalovacím motorem. Je to letos už druhé zdražení, to první nastalo ve druhé polovině února.

„Kdo opravdu nemusí, nekupuje,“ cituje časopis Automobilwoche nejmenovaného dealera, který si přál zůstat v anonymitě. Prodej se obává, že i zákazníci, kteří se chystají nový vůz koupit, si to po zdražení rozmyslí.

Průměrné zdražení činí 3,6 procenta, přičemž podle citovaného zdroje jde o „nezávazné doporučení pro obchodníky“. Nově ohlášené kolo zdražování se netýká elektrických vozů řady ID.

Máme jasnou strategii, tvrdí Volkswagen
Koncern na dotaz časopisu odpověděl, že hlavním důvodem jeho kroku jsou vyšší náklady vyvolané inflací. Stejně argumentoval v únoru, kdy ceny jeho vozů stouply o průměrných 4,4 procenta.

Nejcitelněji mají od 31. srpna zdražit malé vozy Up! a Polo, potom SUV Taigo a T-Roc nebo vůz střední třídy Arteon. Dalších modelů, jako například Golf, Passat, Tiguan a T-Cross, se zdražení netýká, neboť budou přepracovány a teprve potom „cenově upraveny“.

Volkswagen nepředpokládá, že dalším zvýšením cen ještě více ochladne poptávka po nových vozech se spalovacím motorem. „Máme jasnou cenovou strategii, v níž sázíme na kvalitu a přitažlivost našich produktů,“ sdělila mluvčí koncernu. Vedení ve Wolfsburgu podle ní klade důraz na růst přinášející vyšší zisky, aby dosáhlo ambiciózních obchodních cílů.

Němečtí dealeři (Automobilwoche nikoho z nich nejmenuje) podle časopisu o správnosti obchodní strategie koncernu pochybují. Utahovat cenový šroub v době, kdy se prodává málo aut, mnozí z nich považují za kontraproduktivní.

Co ukazují poslední čísla
To ale statistika nepotvrzuje. V Německu bylo během letošního ledna až července zaregistrováno 1,6 milionu nových osobních aut, meziročně o 17,3 procenta více (z toho skoro 363 tisíc s elektrickým pohonem). Samotná značka Volkswagen zvýšila prodej o 15 procent téměř na 304 tisíc. Ale dealeři zřejmě čekali více, někteří z nich dokonce volají po tom, aby stát opět zavedl nákupní pobídky.

Celosvětový odbyt celé skupiny Volkswagen v červenci meziročně vzrostl o 6,6 procenta na 773 400 osobních a nákladních aut. V období od ledna do července se zvýšil o 11,8 procenta na 5,14 milionu vozů. Za tímto růstem stála zejména silnější poptávka na západoevropském trhu, kde prodej stoupl o více než čtvrtinu na 1,92 milionu, vyplývá ze zprávy, kterou Volkswagen zveřejnil v pátek.

V červenci se ale nedařilo hlavní koncernové značce „VW osobní vozy“, jejíž celosvětový prodej meziročně klesl o 0,9 procenta na 412 100 kusů.

I když na první pohled hlavní koncernové ukazatele nevypadají špatně, Volkswagen koncem července zmírnil svůj původní ambiciózní cíl, podle kterého plánoval zákazníkům po celém světě dodat 9,5 milionu osobních a nákladních aut. V upravené prognóze uvádí opatrnější interval 9 až 9,5 milionu aut. Jinak řečeno, ve srovnání s původní prognózou připouští až půlmilionový výpadek.

Škoda Auto „přepisovala“ naposledy své ceníky ve druhé polovině letošního ledna. Některé modely zdražily mírně, jiné o desítky tisíc korun. Stalo se tak po 14 měsících.

„Snažíme se být stabilní a cenové kroky plánovat v dlouhodobém horizontu tak, abychom byli pro soukromé a zejména firemní klienty transparentní a dokázali udržet zůstatkové hodnoty vozů i na trhu s ojetými vozy. Ceny vozů a situaci na trhu monitorujeme a vyhodnocujeme průběžně,“ uvedla na dotaz HN tisková mluvčí Škody Auto Michaela Sklenářová. Společnost podle ní cenový výhled dopředu nikdy nekomentuje.

Celosvětový odbyt automobilky Škoda Auto se v červenci meziročně zvýšil o 17,4 procenta na 71 900 vozů. Tempo jeho růstu pouze mírně zpomalilo z červnových 19,3 procenta. Od ledna do července prodej meziročně stoupl o 19,5 procenta na 504 100 vozů.
Docela se nedivim, ze Skodovka si VW pomalu "dava", rozdil mezi Supem a Passatem nevnimam jako zasadni, cenove predpokladam stale znacny..

Uživatelský avatar
VSbrok
Site Admin
Příspěvky: 1839
Registrován: 03 led 2019 23:09
Bydliště: 100 věží
Been thanked: 7 times
Kontaktovat uživatele:

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od VSbrok » 08 zář 2023 14:56

Tož poslední zprávy z německého průmyslu od začátku září jsou hodně hodně negativní, tohle bude ještě dost zajímavý...
Investuji na důchod a klidný spánek

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 665
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 24 pro 2023 17:59

volnicko píše:
24 črc 2023 09:58
2) Zrovna na me vyskocil graf CO2 per capita pro US.

Obrázek

CO2 souvisi s energetickou ucinnosti/cistotou ekonomiky. Aktualni CO2 spotreba US je nekde na urovni dvacatych let predchoziho stoleti.
Co na to říci. V 90. letech se přesunula výroba do Číny. Obzvláště ta špinavá. Říci, že díky tomu USA produkuje méně škodlivin a spotřebovává méně surovin... Občas lidi používejte rozum...

Graf importu a exportu CO2:
Obrázek

Schválně koukněte, kolik emisí Evropa outsourcuje do Číny a jak titěrné množství škodlivin Čína outsourcuje do Evropy. Jo lednička vyrobená v Číně a koupená v ČR dle Rava a Volnicka nespotřebovala suroviny a nevygenerovala CO2... Co na to říci no.

V dalším grafu jasně vidíme, že po započtení exportů a importů USA spotřebovalo v roce 2007 o 33% více CO2 na hlavu, než v roce 1990.

Obrázek

No a nakonec upravím ten tvůj graf. Ano spotřeba je na úrovní 20.let minulého století, protože první událost byla outsourcing emisí a druhá událost Finanční krize roku 2008 a Velká recese, která následovala. Jak vidíme z předchozího grafu, třeba spotřeba CO2 v UK na hlavu výrazně rostla, ale od roku 2008 rapidně klesá. Protože ekonomika země je v úpadku.

Svět totiž v roce 2008 vstoupil do velké deprese a nedostal se z ní dodnes. Je maskovaná obrovským dluhem, co se od té doby nabírá a devalvací měn. Mike Maloney kdysi na toto téma dělal video a dával přesné výpočty. Nedávno jsem například viděl výpočet, že průměrný plat v Americe je dnes poloviční, než byl v roce 1932, nejhorším roku Velké hospodářské krize. Samozřejmě po započtení inflace. Tedy klesání emisí na hlavu od roku 2008 těžko bude nějakým zázračným filtrem na CO2, jako spíše velkým hospodářským propadem a průměrný člověk v těchto zemích je na tom hůře, než za poslední desetiletí.

Tedy spotřeba CO2 na hlavu v USA není daná tím, že by západní ekonomika nepotřebovala růst surovin, ale proto, že za A) výroba se outsourcovala jinam a za B) svět (západní) je ve velkém úpadku od roku 2008 a hospodářské krizi, maskované nabíráním velkých dluhů.

Obrázek

Pokud odeberu stav po roce 2008, tak trend je jasně nahoru. Pokud USA kompletně nezměnilo svojí ekonomiku, tak je to jen další krátkodobý dip, daný špatnou ekonomickou situací, než znakem, že nepotřebujeme růst emisí a spotřeby surovin, pro růst HDP.
Obrázek

Ostatně 100% zboží a služeb dnes dostupných na trhu a formující HDP jako celek vyžaduje ropu pro svojí existenci. A je úplně jedno, co to je. Najdi mi jednu věc, co přispěje do HDP a nespotřebuje gram ropy. Možná tak prostituce na ostro, pokud tam dojdu pěšky. Moc jiného mě nenapadá.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 665
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 31 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od czhunter » 24 pro 2023 18:29

Marek píše:
19 srp 2023 11:13
Lide pomalu prestavaji byt ochotni nakupovat Volkswageny, tak firma odpovida zdrazenim. Z hlediska akcii doslova investicni terno :lol: (zdroj Hospodarky)

Docela se nedivim, ze Skodovka si VW pomalu "dava", rozdil mezi Supem a Passatem nevnimam jako zasadni, cenove predpokladam stale znacny..
Nemít VW ty menší značky, tak je ve velkých problémech. Jak vidíme, tak VW ztratil market share v roce 2023 v Evropě, zatímco Tesla jasně vede v jeho zisku. Koncern VW zachraňuje Škoda, Audi a Cupra.

Zájem o EV v Evropě je obrovský a nárůst prodejů o cca 40% oproti loňsku touto dobou. Tesla Model Y taky nejprodávanější vůz v Evropě za rok 2023. Zájem však není rozprostřen rovnoměrně. Volvo, Tesla a Škoda například mají velký zájem o jejich vozy, zájem o EV od VW však upadá. Asi něco jako Ford vs Tesla v USA, kde o EV dle médií "není zájem". Ve skutečnosti jen není zájem o špatné vozy od Fordu a spol., které váží o stovky kilo více, při menším dojezdu a mnohem dražší ceně.

Obrázek

Každopádně s akciemi automobilek opatrně. Většina původních automobilek nebude existovat 10 let od teď, nebo bude nutné restrukturalizovat jejich obrovské dluhy přes vymazání akcionářů v bankrotu. Jako u GM za Velké recese. Vítěz přechodu na EV není jasný a kdo bude mít Nokia moment také nelze říci dopředu.

Třeba Mitsubishi v Číně padlo za dva roky, díky absenci jakýchkoliv EV. Toyota 0,3% market share v Číně v EV atd. Při dluzích ve stovkách miliard USD stačí málo pro pád firmy...

Konkurence ze strany čínských automobilek je pak obrovská a často jsou o světelný rok vepředu oproti Evropě. Třeba tady je recenze na BYD Seal. Záruka 8 let na baterii. Auto vzali, dvakrát ho omlátili v crash testu z boku, baterii vyndali, dali do jiného BYD a to odjelo. Aneb ultra inovativní design blade baterie od BYD, kterou jsem tu pár let zpětně avizoval na VSBrokovo hloupé argumenty proti EV.

https://youtu.be/eNYndWedZsE?si=HP-X-IJU9GO8nv1g

VW mají tak špatná auta, že musí začít kupovat software od Číňanů. Toyota má tak špatná EV, tedy žádná, že jejich BZ4x je jen BYD s plackou od Toyoty na kapotě.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

volnicko
Pokročilý
Příspěvky: 207
Registrován: 23 led 2021 19:48
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Re: Povídání o všem možném a nemožném..

Příspěvek od volnicko » 24 pro 2023 19:33

Přeji šťastné a radostné Vánoce plné klidu a štěstí.
Ať vám nový rok přinese mnoho životních úspěchů, když se k tomu přidají i ty investorské, tak jedině dobře.

Děkuji za vaše inspirativní příspěvky, možná se mnohdy neshodneme, ale tím zajímavější to pro mě je.

Tak třeba se zase něco v novém roce objeví!
Obrázek

Odpovědět