Glueless píše: ↑29 pro 2020 19:40
Marek píše: ↑29 pro 2020 19:02
czhunter píše: ↑29 pro 2020 14:18
Microsoft také generoval reálné zisky po dot.com a rostl 12+% ročně. Přesto akcionáři byli 10 let v mínusu.
A v tomto segmentu nemůže BMW soupeřit ani s čínskými firmami natož s Teslou.
BMW se obchoduje za pe 10. Tesla za pe 1000 (+- autobus, z voleje). Presnou budoucnost automotivu nikdo nezname.
Diky za tipy na firmy, to je principem tohoto fora.
V Automotive jsem se pohyboval několik dekád, s dovolením přidám pár postřehů (názorů): z toho jak znám ty firmy, tak jedna věc je jistá, ani jedna US automobilka to moc nedává ani kvalitou ani produktivitou. Lídři v oboru jsou VW a Toyota. Pár posledních let se tlačí nahoru korejci (ty nekomentuji, s těmi jsme pracoval jen zřídka).
VW je velmi byrokratická firma, budou mít pomalejší nástup, ale jakmile se do něčeho (EV) nazuje, všechno přejede.
Toyota má zase na špici technologie a kvalitu, tam udávají tempo.
Musk má náskok na startu, s tím dlouho nevystačí. Tesla není profitabilní, v kladných číslech ho drží prodej kreditů za neznečištění...
Nicméně celý průmysl "požírá" produktivitou sám sebe, investičně vidím obor mizerně, něco jako aerolinky...Navíc mileniálové nemají vlastnictví auta jako prioritu.
Ten nudný healthcare, jak říkáš, mi přijde skrze patenty taky rizikový, ale ta stárnoucí populace dodává mnoho zákazníků.
G.
Vystihnul jsi to přesně. Automobilky jsou na kapitál velice náročný sektor, vyžadují velké investice a k tomu minimální marže a žádný moat. Je tam i velká konkurence. A jak řekl i Buffett, takovým sektorům se má člověk vyhýbat. Aerolinky, automobily, výletní lodě atd. K tomu jsou automobilky i velmi cyklický sektor a cyklické sektory je opět lépe se vyhnout obloukem. Pokud tedy člověk není expert v daném sektoru a nedokáže přesně načasovat cykly a vystihnout přesný čas, kdy prodat a kdy koupit. Proto většina automobilek nevydělala svým investorům nic posledních 10-20 let včetně BMW. A to bylo v dekádě, kdy Němci včetně BMW byli na špici spalovacích motorů a EV vlastně neexistovalo. Jak to bude dalších 10-20 let. Nikdo neví. Jak rychle to půjde, kdo získá či ztratí podíl na trhu atd.
Navíc Evropa je na vrcholu populační křivky a začíná stárnout a vymírat. Evropský trh je nespasí. Kdežto v Asii jen v Indii přibude více lidí do střední třídy, než je v celém USA obyvatel. A moje manželka je Filipínka a nikdy v životě neslyšela o BMW. Vůbec nevěděla, že BMW existuje a vyrábí auta. To
jen pro znázornění, že většina lidí v Asii ani neví co BMW je, natož aby měli BMW za nějaký symbol či loajalitu ke značce. Většina aut na Filipínách jsou Toyoty, protože Toyota dělá nejspolehlivější auta na světě a jejich Lexus je kvalitou mnohem dál, než kasičky BMW. Kdybych měl investovat, jako že nebudu, tak do Toyoty.
BMW má zisk na akcii jako před 10 lety, proto je i cena akcie jako před 10 lety a zisk pro akcionáře nula. Zatímco investice třeba do Home Depot by byla 900% nahoře. Či investice do Altrie by dnes dala 25% yield on cost, zatímco BMW nějakých 2% Yield on Cost. Pokud bych investoval do BMW, pak jedině s jasnými fakty, dokazujícími nějaký pozitivní trend pro ně, náskok v technologii atd., který by změnil trend.
Healtcare má dobrou budoucnost, protože 2 miliardy lidí z největší generace v historii dosáhne do roku 2030 důchodového věku. Navíc se díky moderní americké kultuře šířící po světě šíří i její zhoubný vliv na zdraví. Dnešní mladá generace bude žít prvně v historii USA kratší dobu, než jejich předešlá generace. Třetina dětí v USA má cukrovku, více a více rakoviny, astmatu, alergií a nemocí v populaci atd.
Hlavní důvod, proč se dnes prodávají se slevou, je hrozící reforma zdravotnictví, pokud volby v Georgii vyhrají Demokraté. Léky v USA často stojí 3x více, než stejné léky v EU. Je tam tak bizardní zdravotní péče, že dokonce musíte zaplatit kolem 50 dolarů, pokud si chcete po porodu pochovat vlastní dítě, či otec chce být u porodu. No a pokud vyhrajou volby Republikáni, pak se dá čekat, že brzo tato příležitost zanikne. Viz. ABBV 30% nahoře od voleb, ale stále levná s férovou cenou pro příští rok $145 a pro 2020 dokonce $160. BMY pak kupodivu zůstalo skoro za stejno, přitom růst je z farmaceutických firem očekáván největší, mají nejmenší výplatní poměr kolem 35% a rating skvělý A+. BMY má i spoustu nových léků v posledních fázích testů s očekávaným obratem $25 miliard.
BMY je i krásná ukázka, jaké má ohodnocení akcie v době nákupu vliv na výnos pro akcionáře. Kdo koupil před 7 lety za draho ve FOMO a momentum šílenství, tak je dodnes v lepším na nule, i když firma za tu dobu rostla rychlým růstem od 9 do 41% ročně. Je jedno, jak velký bude Disney+ úspěch a jestli firma bude růst 25% ročně. Akcionáři pravděpodobně z dnešní ceny dlouho nic nevydělají navíc.
Z tech pak doporučím Oracle. Za PE 15, tedy za levno. Těch levných akcií v tech sektoru je hafo, příště dám pár tipů.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993