Prvně k růstu sales a nezajímání se o zisky (EPS a P/E).
![Obrázek](https://i.imgur.com/T6RevjT.jpg)
Volný překlad: Rozšířená domněnka říká, že dokud rostou tržby (revenue), firma je zdravá, i když zisky (earnings) nenásledují tržby a nerostou. Tato domněnka je mylná, protože růst tržeb je dobrý jen tehdy, pokud zisky zůstávají silné. Klíčový bod: Vyšší tržby jsou pozitivní trend - vyjma situace, kdy zisky jsou stejné nebo klesají. Pokud se toto děje, k čemu pak jsou tyto vyšší tržby (aneb k čemu jsou dobré vyšší tržby bez vyšších zisků - k ničemu)?
Pak tu máme P/B a book value.
![Obrázek](https://i.imgur.com/K6EvNPA.jpg)
![Obrázek](https://i.imgur.com/1X8I5ZF.jpg)
Aby bylo P/B a book value vůbec použitelné, kniha doporučuje provést mnoho úprav - například odečíst obligace na důchody a jiné nevykázané výdaje a naopak používat aktuální hodnotu aktiv, místo běžně používané kupní ceny aktiv mínus amortizace. Tedy není to o tom, kouknout na Yahoo na P/B a z toho dělat závěry. Aby bylo P/B použitelné, je potřeba si ho vypočítat sám.
Volný překlad druhé části: Klíčový bod - Porovnávat price to book není spolehlivý hodnotově založený ukazatel sám o sobě, ani pro porovnávání firem z odlišných odvětví. To je hned jasné, při porovnání bilančních rozvah firem z různých odvětví. Některé typy firem mývají velký čistý majetek, ale nutně nemusí vykazovat vyšší tržby nebo zisky. Dále čisté jmění a aktiva neovlivňují relativní tržní cenu za akcii. Zatímco tržní cena odráží čisté zisky a tržby v průběhu času (či spíše jejich růstový trend). Účetní hodnota na akcii a aktiva či velikost čistého jmění NEMŮŽE být spolehlivě použita k vytváření úsudku o ceně akcie, dokonce ani v průběhu mnoha let.
Tak zase tady to máš černé na bílém Ladislave a teď už víš, proč Chuck nedal P/B do základních grafů u Fastgraphs. Je to příliš komplexní ukazatel, těžký na výpočet a zcela neporovnatelný mezi odvětvími a jednotlivými firmami. Je to použitelné jen u velice podobných firem pro porovnání mezi sebou a jen jako doplněk k P/E.
Píšou tam i o strategii koupit a zapomenout, ekvivalent tvého koupit a držet navždy a píšou, že to je nesmysl. Stejné píše i Peter Lynch. Vlastněné akcie se mají pravidelně sledovat každých 6 až 24 měsíců a sledovat zdraví firmy a růstový potenciál. Stačí si přečíst nějakou 50 let starou knížku. Většina zmíněných akcií v takových knihách dnes neexistuje či jde jen o pozlátko zašlé slávy - Xerox, Kodak apod. Kapitalismus je velice tvrdý a pád firmy je často otázka jednoho špatného rozhodnutí - viz. Nokia. Kupovat navždy a nikdy neprodat je nesmysl. Koupit a držet do té doby, dokud fundamenty a zisky zůstávají silné a EPS roste jediné dává smysl. Držet akcie type General Electric v 20 letém úpadku nedává žádný smysl.