Proč jsem koupil? / Co je dnes dobré koupit? - v03

Diskuse o všem ostatním

Moderátor: VSbrok

Zamčeno
Uživatelský avatar
Vosa
Začátečník
Příspěvky: 21
Registrován: 21 čer 2019 16:50
Been thanked: 1 time

Re: Proč jsem koupil? / Co je dnes dobré koupit? - v03

Příspěvek od Vosa » 29 pro 2020 19:27

czhunter píše:
29 pro 2020 14:18
Microsoft také generoval reálné zisky po dot.com a rostl 12+% ročně. Přesto akcionáři byli 10 let v mínusu. A to se neprodával za 88 ročních zisků, jako Disney, ale o polovinu levněji. Takže i když Disney+ bude úspěch, tak stejnak z dnešní ceny dnešní akcionáři s největší pravděpodobností okrouhají. Nikdo neví, jak dlouho momentum vydrží, ale je třeba zvážit vybrání části zisků a investovat je někde lepé, než DIS s 1% Earnings Yield naznačujícím budoucí výnos na úrovni dluhopisu s úrokem 1%.

BMW se může nakupovat očima, ale 30% jejich zisků je v Číně a ta chce do 10 let jen EV. A v tomto segmentu nemůže BMW soupeřit ani s čínskými firmami natož s Teslou.
A já myslel, že nakupuješ jenom zlato :?: Dříve jsi prosazoval názor, že akcie jsou špatné :?: :!:
Konečně jsi změnil názor? :idea: Co už máš v portfoliu? :)
3M, AbbVie, Activision Blizzard, Altria, AMD, AnteroMidstream, Apple, AT&T, BMW, Boeing,Br.Am.T., Broadcom, Canadian National Railway, Caterpillar,Chevron,Cisco,Coca Cola, DeutscheTel., Duke Energy, Electronic Arts, Exxon, HomeDepot, Iberdrola,IBM,Intel, JPMorgan,Johnson&Johnson, MAIN, McDonald's, Meta, Microsoft, NextEraEnergy,NRZ,OHI, PepsiCo,Pfizer,Procter&Gamble, RealtyIncome, Shell, StanleyBlack&Decker, Texas Inst., Vodafone, Walmart,Whirlpool

Glueless
Investor
Příspěvky: 597
Registrován: 02 kvě 2020 11:11
Been thanked: 3 times

Re: Proč jsem koupil? / Co je dnes dobré koupit? - v03

Příspěvek od Glueless » 29 pro 2020 19:40

Marek píše:
29 pro 2020 19:02
czhunter píše:
29 pro 2020 14:18
Microsoft také generoval reálné zisky po dot.com a rostl 12+% ročně. Přesto akcionáři byli 10 let v mínusu.

A v tomto segmentu nemůže BMW soupeřit ani s čínskými firmami natož s Teslou.
BMW se obchoduje za pe 10. Tesla za pe 1000 (+- autobus, z voleje). Presnou budoucnost automotivu nikdo nezname.

Diky za tipy na firmy, to je principem tohoto fora.
V Automotive jsem se pohyboval několik dekád, s dovolením přidám pár postřehů (názorů): z toho jak znám ty firmy, tak jedna věc je jistá, ani jedna US automobilka to moc nedává ani kvalitou ani produktivitou. Lídři v oboru jsou VW a Toyota. Pár posledních let se tlačí nahoru korejci (ty nekomentuji, s těmi jsme pracoval jen zřídka).
VW je velmi byrokratická firma, budou mít pomalejší nástup, ale jakmile se do něčeho (EV) nazuje, všechno přejede.
Toyota má zase na špici technologie a kvalitu, tam udávají tempo.

Musk má náskok na startu, s tím dlouho nevystačí. Tesla není profitabilní, v kladných číslech ho drží prodej kreditů za neznečištění...

Nicméně celý průmysl "požírá" produktivitou sám sebe, investičně vidím obor mizerně, něco jako aerolinky...Navíc mileniálové nemají vlastnictví auta jako prioritu.

Ten nudný healthcare, jak říkáš, mi přijde skrze patenty taky rizikový, ale ta stárnoucí populace dodává mnoho zákazníků.

G.
Radši budu mít přibližně pravdu, než se úplně přesně mýlit...

You are neither right nor wrong because the crowd agrees or disagrees with you.
You are right because the data and reasoning are right.

Glueless
Investor
Příspěvky: 597
Registrován: 02 kvě 2020 11:11
Been thanked: 3 times

Re: Proč jsem koupil? / Co je dnes dobré koupit? - v03

Příspěvek od Glueless » 29 pro 2020 19:45

Vosa píše:
29 pro 2020 17:59
Glueless píše:
29 pro 2020 15:33
StanikKolarik píše:
29 pro 2020 13:09

já jsem se včera vysypal s nákupem METRO AG
a zvažuju, že bych měl najít nějakou slušnou divi akcii pro sekto Technology (tomu IBM je tam smutno)
Tak ať tomu IBM není smutno, tak ho vysypej taky... :lol:

Jen situační žert, samozřejmě mi nepřísluší, do toho mluvit.

Ale tak řeším podobný problém, dneska v Tech sektoru nevidím nic k nakoupení: buď moc drahé nebo špatný fundament...

G.
Však on se trend zase za pár let otočí, třeba s příchodem AI, Watsonovských systémů atd.
to je právě ten kámen úrazu: zdali trend otočí (snižující se tržby) nebo ne...já mám za to, že víc než 10 let snižujících se tržeb hovoří jasně.

Warren Buffett říká: "Turnaround seldom turns".
Radši koupím firmu, která mi víc než 10 let bude dokazovat rostoucí tržby.

Ale přeji ti ať ti to vyjde.

G.
Radši budu mít přibližně pravdu, než se úplně přesně mýlit...

You are neither right nor wrong because the crowd agrees or disagrees with you.
You are right because the data and reasoning are right.

czhunter
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 645
Registrován: 19 lis 2019 19:58
Been thanked: 27 times

Re: Proč jsem koupil? / Co je dnes dobré koupit? - v03

Příspěvek od czhunter » 31 pro 2020 15:36

Glueless píše:
29 pro 2020 19:40
Marek píše:
29 pro 2020 19:02
czhunter píše:
29 pro 2020 14:18
Microsoft také generoval reálné zisky po dot.com a rostl 12+% ročně. Přesto akcionáři byli 10 let v mínusu.

A v tomto segmentu nemůže BMW soupeřit ani s čínskými firmami natož s Teslou.
BMW se obchoduje za pe 10. Tesla za pe 1000 (+- autobus, z voleje). Presnou budoucnost automotivu nikdo nezname.

Diky za tipy na firmy, to je principem tohoto fora.
V Automotive jsem se pohyboval několik dekád, s dovolením přidám pár postřehů (názorů): z toho jak znám ty firmy, tak jedna věc je jistá, ani jedna US automobilka to moc nedává ani kvalitou ani produktivitou. Lídři v oboru jsou VW a Toyota. Pár posledních let se tlačí nahoru korejci (ty nekomentuji, s těmi jsme pracoval jen zřídka).
VW je velmi byrokratická firma, budou mít pomalejší nástup, ale jakmile se do něčeho (EV) nazuje, všechno přejede.
Toyota má zase na špici technologie a kvalitu, tam udávají tempo.

Musk má náskok na startu, s tím dlouho nevystačí. Tesla není profitabilní, v kladných číslech ho drží prodej kreditů za neznečištění...

Nicméně celý průmysl "požírá" produktivitou sám sebe, investičně vidím obor mizerně, něco jako aerolinky...Navíc mileniálové nemají vlastnictví auta jako prioritu.

Ten nudný healthcare, jak říkáš, mi přijde skrze patenty taky rizikový, ale ta stárnoucí populace dodává mnoho zákazníků.

G.
Vystihnul jsi to přesně. Automobilky jsou na kapitál velice náročný sektor, vyžadují velké investice a k tomu minimální marže a žádný moat. Je tam i velká konkurence. A jak řekl i Buffett, takovým sektorům se má člověk vyhýbat. Aerolinky, automobily, výletní lodě atd. K tomu jsou automobilky i velmi cyklický sektor a cyklické sektory je opět lépe se vyhnout obloukem. Pokud tedy člověk není expert v daném sektoru a nedokáže přesně načasovat cykly a vystihnout přesný čas, kdy prodat a kdy koupit. Proto většina automobilek nevydělala svým investorům nic posledních 10-20 let včetně BMW. A to bylo v dekádě, kdy Němci včetně BMW byli na špici spalovacích motorů a EV vlastně neexistovalo. Jak to bude dalších 10-20 let. Nikdo neví. Jak rychle to půjde, kdo získá či ztratí podíl na trhu atd.

Navíc Evropa je na vrcholu populační křivky a začíná stárnout a vymírat. Evropský trh je nespasí. Kdežto v Asii jen v Indii přibude více lidí do střední třídy, než je v celém USA obyvatel. A moje manželka je Filipínka a nikdy v životě neslyšela o BMW. Vůbec nevěděla, že BMW existuje a vyrábí auta. To
jen pro znázornění, že většina lidí v Asii ani neví co BMW je, natož aby měli BMW za nějaký symbol či loajalitu ke značce. Většina aut na Filipínách jsou Toyoty, protože Toyota dělá nejspolehlivější auta na světě a jejich Lexus je kvalitou mnohem dál, než kasičky BMW. Kdybych měl investovat, jako že nebudu, tak do Toyoty.

BMW má zisk na akcii jako před 10 lety, proto je i cena akcie jako před 10 lety a zisk pro akcionáře nula. Zatímco investice třeba do Home Depot by byla 900% nahoře. Či investice do Altrie by dnes dala 25% yield on cost, zatímco BMW nějakých 2% Yield on Cost. Pokud bych investoval do BMW, pak jedině s jasnými fakty, dokazujícími nějaký pozitivní trend pro ně, náskok v technologii atd., který by změnil trend.

Healtcare má dobrou budoucnost, protože 2 miliardy lidí z největší generace v historii dosáhne do roku 2030 důchodového věku. Navíc se díky moderní americké kultuře šířící po světě šíří i její zhoubný vliv na zdraví. Dnešní mladá generace bude žít prvně v historii USA kratší dobu, než jejich předešlá generace. Třetina dětí v USA má cukrovku, více a více rakoviny, astmatu, alergií a nemocí v populaci atd.

Hlavní důvod, proč se dnes prodávají se slevou, je hrozící reforma zdravotnictví, pokud volby v Georgii vyhrají Demokraté. Léky v USA často stojí 3x více, než stejné léky v EU. Je tam tak bizardní zdravotní péče, že dokonce musíte zaplatit kolem 50 dolarů, pokud si chcete po porodu pochovat vlastní dítě, či otec chce být u porodu. No a pokud vyhrajou volby Republikáni, pak se dá čekat, že brzo tato příležitost zanikne. Viz. ABBV 30% nahoře od voleb, ale stále levná s férovou cenou pro příští rok $145 a pro 2020 dokonce $160. BMY pak kupodivu zůstalo skoro za stejno, přitom růst je z farmaceutických firem očekáván největší, mají nejmenší výplatní poměr kolem 35% a rating skvělý A+. BMY má i spoustu nových léků v posledních fázích testů s očekávaným obratem $25 miliard.

BMY je i krásná ukázka, jaké má ohodnocení akcie v době nákupu vliv na výnos pro akcionáře. Kdo koupil před 7 lety za draho ve FOMO a momentum šílenství, tak je dodnes v lepším na nule, i když firma za tu dobu rostla rychlým růstem od 9 do 41% ročně. Je jedno, jak velký bude Disney+ úspěch a jestli firma bude růst 25% ročně. Akcionáři pravděpodobně z dnešní ceny dlouho nic nevydělají navíc.

Obrázek

Z tech pak doporučím Oracle. Za PE 15, tedy za levno. Těch levných akcií v tech sektoru je hafo, příště dám pár tipů.
The chart-reading technique actually works. Peter Lynch, (z knihy Beating the Street, postscript.) 1993

Uživatelský avatar
Marek
Investor
Příspěvky: 522
Registrován: 20 čer 2019 11:34

Re: Proč jsem koupil? / Co je dnes dobré koupit? - v03

Příspěvek od Marek » 31 pro 2020 17:45

Czhuntere, fakt, že tvoje filipínská žena nezná BMW, je investorsky směrodatný jako bradavky na kanci. Oni jsou trochu jako cikáni, jejich stylem života je zpívat, tančit, chatovat, žít v úzkých smečkách a bavit se přítomností. Jejich školství, vzdělání, všeobecný rozhled jsou středoevropským pohledem zaostalé. Je bráno za normální, když my tady víme kdo byl José Rizal, Diego Maradona, Generál Custer, Gagarin nebo Hirohito; stejně tak je normální, že Filipínci nevědí nic o Evropě (vyjma domněnky, že zde rostou na zahradách lidem penězovníky), včetně historietvorných postav či ikonických značek. Troufám si říct, že Amíky průměrně nezajímá nic, co se děje mimo USA, ale Filipínci kolikrát nemají ani tu národní paměť (má přítelkyně např. nemá ani pořádný přehled o rodokmenu její vlastní rodiny). Tím je nijak nechci soudit, ale ty rozdíly v prioritách jsou velké.
Jinak BMW samozřejmě po Filipínách jezdí (minimálně teda po Cebu), byť samozřejmě málo a jde téměř o samé papalášské vozy s kouřovými skly apod. (detto v Myanmaru).

S tou čárou života mladé generace spekuluješ. Alergie zejm. astma nemají na "čáru života" v moderní civilizaci vliv (ledaže by při silných astm. záchvatech začaly silou Boží po cestě do špitálu hromadně bourat sanitky).

Jinak japonská auta jsou samozřejmě špička a jde o téměř samé civilní lidovky bez obřích ledvinek, třítunových SUV a obřích sedanů za €50k+ (ok, Japonci a Korejci je umí taky, ale nejsou tržní hybnou silou). Většina aut v JV Asii jsou ošklivé, ale spolehlivé kulaté Toyoty (Mitsubishi, Suzuki, Hondy, Mazdy, Dainhatsu, Hyu...) v základu za pár korun, ala naše Rapidy a Fabie. Japonci už Němce nejméně jednou technologicky sundali, bylo to ve fototechnice a optice v období mezi WWII a pádem Železné opony, naprosto je rozdrtili a nakonec zkoupili většinu zvučných německých značek. Nemám nejmenší pochybnost o tom, že by to časem zvládli i s auty :D Nedivil bych se, kdyby Toyota za 50 let vyráběla auta pod logem BMW.

Grafíčky nesouvisejících společností v minulosti fakt nejsou zárukou znalosti budoucí návratnosti investice do Disney a spol. Fakt je ten, že hodnotové investování dostává posledních 10+ let těžce na prdel. Snažím se portfolio utvářet tak, abych měl ca 50/50 balanc (tedy na každý DIS jeden Cardinal nebo Gilead). Protože nemám ani páru, jaký trend převládne dále a nehodlám to ani řešit.

Jinak díky za zajímavý příspěvek. Těšíme se na tvé vytipované firmy.

Martin
Pokročilý
Příspěvky: 384
Registrován: 07 led 2019 10:50
Been thanked: 1 time

Re: Proč jsem koupil? / Co je dnes dobré koupit? - v03

Příspěvek od Martin » 05 led 2021 12:52

Jak to vidíte ostatní?
Mám reity FRT a O a teď když "čekám" na další akcie, koukám na tak trochu jiné reity k FRT a O.
DEA - DY 4,62%, market cap.2,1B, dobrá obsazenost. Tady je ale problém, že pronajímají vládě, na jednu stranu jistota, ale zase když je vše od jednoho plátce....je nějaká záruka, že si budou i do budoucna vládní organizace pronajímat od nich? Ikdyž koupí budovu, kde nějaká instituce už je, tak asi nepůjdou jinam.
LAND - DY 3,77%, market cap. 0,344B, dobrá půda bude potřeba pořád, nepěstují obilí, ale spíš zeleninu, mandle atd. Jenže může se stát, že budou požáry, sucho, záplavy atak a nebudou dostávat nájemné. Mají vyšší zadlužení a nejnižší DY.
STAG - DY 4,74%, market cap.4,6B, teď měly výbornou obsazenost a výběr nájemného, dobré firmy v pronájmu. Sice jsem teď nestihl lepší cenu, ale líbí se mi.
APD/ABBV,JNJ,PFE/DUK,ENB,ČEZ/EMR,LMT,MMM,SWK / CL,GIS,MO,PEP/DEA,FRT,IRM,O/ARCC,CSWC,MAIN/ORI,PRU/ RIO/BNS,Komerční Banka

Investor007
Pokročilý
Příspěvky: 334
Registrován: 15 dub 2020 23:48
Kontaktovat uživatele:

Re: Proč jsem koupil? / Co je dnes dobré koupit? - v03

Příspěvek od Investor007 » 05 led 2021 14:58

Nějaké zajímavé tipy při těch mini poklesech ze včerejška? Já přizobl opět LMT.

Glueless
Investor
Příspěvky: 597
Registrován: 02 kvě 2020 11:11
Been thanked: 3 times

Re: Proč jsem koupil? / Co je dnes dobré koupit? - v03

Příspěvek od Glueless » 05 led 2021 19:45

Investor007 píše:
05 led 2021 14:58
Nějaké zajímavé tipy při těch mini poklesech ze včerejška? Já přizobl opět LMT.
Já šel po CHL, ale ten skok (+10 %) na mě přišel o den dřív...
v noci jsem vzal NOC ;)
G.
Radši budu mít přibližně pravdu, než se úplně přesně mýlit...

You are neither right nor wrong because the crowd agrees or disagrees with you.
You are right because the data and reasoning are right.

Investor007
Pokročilý
Příspěvky: 334
Registrován: 15 dub 2020 23:48
Kontaktovat uživatele:

Re: Proč jsem koupil? / Co je dnes dobré koupit? - v03

Příspěvek od Investor007 » 05 led 2021 20:43

Já dnes chvíli váhal nad D, který je docela vyklesaný a narozdíl od ED má lepší fundamenty. Jen mám obavu z toho, že ta komodita nebude v budoucnu tolik potřeba.

Uživatelský avatar
Pavel
Dlouhodobý investor
Příspěvky: 778
Registrován: 09 led 2019 14:02
Been thanked: 1 time

Re: Proč jsem koupil? / Co je dnes dobré koupit? - v03

Příspěvek od Pavel » 05 led 2021 20:51

Investor007 píše:
05 led 2021 14:58
Nějaké zajímavé tipy při těch mini poklesech ze včerejška? Já přizobl opět LMT.
Já zase přizobl GD.

Zamčeno